InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Goedkoop reizen: 10 tips

Goedkoop reizen: 10 tips

Heb je ook zin om eens goedkoop op vakantie te gaan? Ga je met het vliegtuig of toch liever met de auto? Binnenland of buitenland? Ga je gebruik maken van last minute of vroegboekkortingen? Met een beetje flexibiliteit en de juiste kennis kun je voor weinig geld op reis. In dit artikel zijn 10 interessante bespaar tips terug te vinden. Lees deze tips aandachtig en bespaar hierdoor extra geld dat je nadien kan gebruiken op vakantie.

1) Ga op reis in het tussenseizoen

Als je goedkoop op reis wil vermijd je best de schoolvakanties. Van zodra de schoolvakanties beginnen, stijgen de prijzen zeker en vast. Als je er eens een weekendje tussenuit wil, besluit dan niet op een donderdag te vertrekken. Combineer andere dagen, bijvoorbeeld vrijdag tot maandag of zaterdag tot dinsdag. Op die manier kom je vast en zeker goedkoper uit.

2) Boek je reis online

Het is tegenwoordig heel eenvoudig om via internet je reis te boeken. Het gaat heel snel en je hoeft er niet eens voor naar buiten te komen. Je kan zeer snel de prijzen vliegtickets, hotels en pakketreizen vergelijken. Soms kan het zijn dat kant-en-klare pakketreizen of charterreizen goedkoper zijn. In andere gevallen bespaar je wel tientallen euro's door zelf je hotel en vlucht op te zoeken. Tip! Indien je een interessante reis hebt gevonden, maar je vindt de reisorganisator niet, zoek dan via Google alle informatie op. Je kan ook eens navragen bij de Kamer van Koophandel of jouw reisorganisator wel over de juiste verzekeringen beschikt. Op die manier kan je onaangename verrassingen vermijden in geval van een faillissement.

3) Soms is All-inclusive goedkoper

All-inclusive is een uitstekende optie wanneer je het vakantiebudget onder controle wil houden. Je weet immers vooraf al wat de reis je precies gaat kosten en wat er voor die prijs allemaal inbegrepen is. All-inclusive reizen zijn in verschillende prijsklassen terug te vinden. Zowel prijsbewuste personen als kapitaalkrachtige mensen vinden zeker en vast iets naar hun zin. Wanneer je zelf je reis samenstelt, kun je op de meeste reissites rechtstreeks een all-inclusive hotel boeken.

4) Het is goedkoper als je midden in de week, 's ochtends vroeg of 's avonds laat vertrekt

Als het niet echt van belang is wanneer en om welk uur je op reis gaat vertrekken, neem dan een vlucht midden in de week of op een minder populair tijdstip. Op die manier ben je beslist goedkoper af!

5) Vertrek vanaf een andere luchthaven

Het is mogelijk wanneer je bijvoorbeeld voor een andere luchthaven kiest, dat je reis dan een stuk goedkoper gaat worden. Vergelijk steeds de vluchtprijzen met vertrek vanaf verschillende luchthavens. Wees er ook van bewust dat je ook in je buurlanden kan vertrekken. Met een korte autorit bespaar je op die manier soms een heel pak geld.

6) Laat goedkope vluchten jouw vakantiebestemming bepalen

Ook low cost airlines kunnen je naar prachtige bestemmingen brengen. Vandaag de dag kun je aan een heel voordelig tarief naar leuke bestemmingen reizen. Als je een vlucht neemt via een lagekostenluchtvaartmaatschappij in combinatie met een huurauto op locatie, kan je soms veel goedkoper uitkomen dan een all-inclusive naar een populaire bestemming.

7) Je reist niet het voordeligst in het hoogseizoen

Er zijn een heel pak bestemmingen waar je niet enkel tijdens het hoogseizoen kan genieten van de stralende zon. In het Middellandse Zeegebied kun je bijvoorbeeld nog tot in november een duik in het water nemen. Ook in Thailand is het tijdens onze zomermaanden lekker warm.

8) Maak gebruik van lastminuteaanbiedingen

Indien je echt niet gebonden bent aan een bepaalde bestemming en reisperiode, kan je kiezen voor een goedkopere last-minute. Daarbij kies je zelf in een lijst met bestemmingen en vertrek je meestal enkele dagen later na je reservatie.

9) Profiteer van vroegboekkortingen

Met op tijd te boeken kan je ook heel wat geld besparen. Indien je een specifieke reisperiode en bestemming wenst kun je best wel tijdig boeken. In vele gevallen geniet je dan van vroegboekkortingen.

10) Sluit je aan bij verschillende reisnieuwsbrieven

Met deze nieuwsbrieven blijf je steeds op de hoogte van de hedendaagse reiskortingen. Een nieuwsbrief bestaat ook veelal uit interessante informatie en aanbiedingen. Op die manier heb je alle kortingen op een rijtje.
© 2012 - 2019 Maartenrogge, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips voor een weekendje wegWie wil er nou niet eventjes tussenuit. Gewoon even gezellig met z'n tweeën. Romantisch weg of juist iets actiefs doen.…
Zo goedkoop mogelijk vliegen? Zo doe je datReizen met het vliegtuig word veel gedaan, zowel door vakantiegangers als voor zaken. Toch willen de meeste het liefst g…
Met weinig budget toch op vakantieMet weinig budget toch op vakantieBen jij de koude dagen en het slechte weer ook zo zat? Maar heb je niet veel geld beschikbaar voor een vakantie. Geen no…
Lastminute vakanties en vliegtickets: wat, hoe en waar?Lastminute vakanties en vliegtickets: wat, hoe en waar?"Lastminute" of "last minute" is een begrip in de reiswereld. In dit artikel wordt uitgelegd wat lastminute vakanties en…
Bestaan goedkope last minutes nog wel?Bestaan goedkope last minutes nog wel?Wat wordt nu precies onder een last minute verstaan? Bestaat de last minute eigenlijk nog wel? Waar moet ik op letten bi…

Reageer op het artikel "Goedkoop reizen: 10 tips"

Infoteur: Maartenrogge
Gepubliceerd: 28-05-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!