Ruimtereis: spectaculair maar duur uitje voor iedereen
Niets is meer te gek: een ruimtereis als spectaculair uitje! Je hoeft geen professioneel ruimtevaarder meer te zijn om een ruimtereis te kunnen maken. Initiator Michiel Mol organiseert deze spannende maar wel peperdure belevenis. Het kost wel wat, maar dan kan je jezelf ook een echte ruimtevaarder noemen.
Ruimtevaarder, menig kind wilde het later worden. Tot voor kort was het voorbehouden aan een enkeling, zoals de bekende Nederlandse astronauten Wubbo Ockels en André Kuipers. Vanaf 2014 is deze droom ook voor particulieren werkelijkheid. Om precies te zijn: voor de rijkere happy few, want er hangt wel een pittig prijskaartje aan. Maar dan zie je wel moeder aarde vanuit de ruimte.
Ondernemer Michiel Mol verkocht in 2014 zijn ruimtevaartbedrijf Space Expedition Corporation (SXC) aan het Amerikaanse XCOR Aerospace, waar het verdergaat onder de naam XCOR Space Expeditions.
Medio 2014 zijn er inmiddels 300 ruimtereizen geboekt.
Eind 2015 start XCOR Space Expeditions met het realiseren van de eerste ruimtereizen.
Inmiddels wordt het concept ruimtereis steeds bekender. Zo wint golfer Andy Sullivan op het KLM Open een kaartje voor een ruimtereis.
Breaking news 31 oktober 2014:
Zojuist is bekend geworden dat van de enige concurrent van XCOR: Virgin Galactic van de Britse miljardair Richard Branson het commerciële ruimtevaartuig SpaceShip Two tijdens een testvlucht is neergestort in de Amerikaanse staat Californië. Aan boord waren twee piloten, waarvan het vermoeden is dat een van beide is overleden en de ander zwaargewond.
Inhoud:
Hoe de ruimtereis verloopt
Je vertrekt als enige deelnemer naast de piloot vanaf het eiland Curaçao. Je vliegt in een slechts 10 meter lange shuttle, de Lynx. Al snel ga je recht omhoog, richting ruimte. Snel is nog een understatement, want binnen 1 minuut ga je door de geluidsbarrière, en 2 minuten later bereik je al een snelheid van 4.000 km/uur. Na 4 minuten heeft de Lynx een hoogte van ruim 100 kilometer vanaf de aarde bereikt.
Dan kan de motor uit. De raket is inmiddels in zon positie gebracht dat je de aarde bóven je ziet. Wat rest is een gewichtloze reis van 4-6 minuten in de ruimte. Boven je zie je door het doorschijnende dak van de shuttle de aarde, waar de overige 7 miljoen mensen zich bevinden. Ehm... de aarde boven je? Ja, en dat maakt niets uit, want je bent immers gewichtloos. Het voelt dus niet als 'op zijn kop' want de zwaartekracht heeft geen invloed op je lichaam. Helaas kun je slechts kort van het uitzicht genieten, omdat de shuttle niet hoog genoeg vliegt om in een baan rond de aarde te komen en dus moet blijven vliegen, en dat is kostbaar.
Honderd kilometer ver vanaf de aarde, dat lijkt enorm ver. Maar de maan ligt nog een heel stukje verder weg: 385.000 kilometer (gemiddeld). Gelukkig mag je jezelf na deze ruimtereis al ruimtevaarder noemen, want je bent op 100 kilometer afstand van de aarde geweest, en dat is de regel om je astronaut te mogen noemen.
Terug naar moeder aarde, door de dampkring
Na de korte maar geweldige vlucht stuurt de piloot de shuttle weer richting aarde en krijgt de zwaartekracht weer grip op de Lynx. Hij wordt naar beneden getrokken, en 'valt' door de dampkring: een dun laagje, maar wel een cruciaal laagje. Daar gaat het toch vaak fout, te heet en verbranding en zo? Dat klopt, maar dat is bij deze vlucht niet van toepassing. Wij reizen met 'slechts' 4.000 km/uur en hebben geen last van gevaarlijke hittevorming als we de dampkring passeren. De bekende spaceshuttle had daarvoor wel hitteschilden nodig, maar die ging dan ook maar liefst 22.000 km/uur. Met de Lynx is het passeren van de dampkring dus geen enkel probleem.
De prijs van het kaartje
Wat let je nog om ook astronaut te worden? Tja, een kaartje is prijzig, dat is een feit. Voor een kaartje leg je 95.000 dollar neer, omgerekend is dat -afhankelijk van de koers- zo'n 70.000 tot 75.000 euro (100.000 dollar).
Toekomstige astronauten
In 2011 is de kaartverkoop van start gegaan. Op het moment van schrijven zijn er al zo'n 60 kaarten verkocht, het merendeel buiten de Nederlandse grenzen. Enkele gelukkigen met een kaartje zijn fotomodel en actrice Doutzen Kroes, DJ Armin van Buuren, Erica Terpstra en MartinAir-man Martin Schröder.
Je voorbereidende training: 4G sterk
Een ruimtereis maken, dat doe je niet zomaar. Door de snelheid van de Lynx krijgt je lichaam behoorlijke krachten te verduren: de zogenaamde G-krachten. Bij het terugkeren naar de aarde bijvoorbeeld wordt er aan je lichaam getrokken met een kracht die 4 keer je eigen lichaamsgewicht is (4G). Op de aarde is dat 1G: 1x je lichaamsgewicht. Even daarvoor was je nog gewichtloos, dus 0G. Dat zijn behoorlijke verschillen. Om wat te wennen aan die verschillen en daardoor je ruimtereis niet zo te laten beïnvloeden dat je er niet van kunt genieten, krijg je vooraf wat training. Net als echte astronauten ga je in een simulator. Ook een vlucht met een straaljager staat op het trainingsprogramma. Op het moment dat deze recht omhoog vliegt, onderwerpt deze je lichaam aan soortgelijke krachten en verschillen als die je lichaam in de Lynx gaat ervaren. Een prima voorbereiding dus.
Organisatoren
Michiel Mol is een van de partners van ruimtereisbureau Space Expedition Curaçao, kortweg SXC genaamd. Michiel is een bekend initiator van o.a. het multimediabedrijf Lost Boys en van Spyker Cars. Het idee om ruimtereizen voor particulieren mogelijk te maken kwam van zijn partner: Harry van Hulten, oud-F16-piloot. Hij is bij SXC o.a. testpiloot van de Lynx. De KLM is een van de belangrijkste partners.
En, word jij een van de volgende astronauten?