Costa Cruises, rederij van Costa Concordia
Vanaf begin 2012 is de rederij Costa Cruises veelvuldig in het nieuws. Uiteraard ook vanwege het ongeluk met hun cruiseschip Costa Concordia die voor de Italiaanse kust averij op liep en uiteindelijk kapseisde. Dit ongeluk kostte tientallen mensen het leven. In dit artikel meer informatie over het bedrijf, de vloot en al de invloed van alle media-aandacht.
Rederij Costa Cruises
De rederij Costa Cruises, of Costa Crociere S.p.A. zoals de naam officieel luidt, is momenteel de grootste Italiaanse organisatie actief in de toerisme industrie. De rederij, van origine een familiebedrijf, is Europees koploper wat betreft het aanbieden van cruises. De organisatie bestaat naast Costa Cruises ook uit het Duitse AIDA Cruises en het Spaanse Iberocruceros. Het bedrijf is onderdeel van de Carnival Corporation & plc. Zij is werkgever voor ruim 19.000 werknemers. In totaliteit bestaat de vloot van de gehele organisatie anno 2011 uit meer dan 25 schepen. De vloot breidt nog altijd uit door bestelling van nieuwe schepen.
De rederij is formeel al actief vanaf 1854, zij het dat men is begonnen met het overzees vervoeren van handelsgoederen. Men was met name gespecialiseerd in export van olijfolie over de wereld. Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog had men 8 schepen, waarvan er slechts één de oorlog overleefde: de Langano. Na de oorlog zag de familie Costa een markt in het vervoer van mensen: de immigratie van Italianen naar bijvoorbeeld Argentinië sterkte hen in dit inzicht. In de decennia die volgen perfectioneerde Costa Cruises haar dienstverlening, breidde zij haar vloot uit en focuste men zich niet alleen op vervoer van A naar B, maar ook cruisevakanties. Men heeft dus inmiddels meer dan 60 jaar ervaring opgebouwd om het de gasten naar de zin te maken.
De rederij vaart met haar schepen naar ruim 250 bestemmingen in zowel het Middellandse Zeegebied, Noord-Europa, de Baltische Zee, het Caribische gebied, Zuid-Amerika, de Verenigde Arabische Emiraten, het Verre Oosten en de Rode Zee. Alleen Costa Cruises, dus zonder de vloot van de zusterbedrijven, heeft begin 2012 (voor het ongeluk met de Costa Concordia) in totaal 15 schepen. Die vloot wordt uitgebreid in de komende jaren. De vloot heeft een capaciteit van circa 50.000 gasten. Alle schepen varen overigens onder de Italiaanse vlag.
De vloot
naam schip | opgeleverd | passagiers |
Costa Allegra | 1992 | 1.000 |
Costa Victoria | 1996 | 2.394 |
Costa Atlantica | 2000 | 2.680 |
Costa Mediterranea | 2003 | 2.680 |
Costa Fortuna | 2003 | 3.470 |
Costa Magica | 2004 | 3.470 |
Costa Serena | 2007 | 3.780 |
Costa Luminosa | april 2009 | 2.828 |
Costa Pacifica | mei 2009 | 3.780 |
Costa Deliziosa | januari 2010 | 2.828 |
Costa Favolosa | zomer 2011 | 3.780 |
Costa Voyager | november 2011 | 927 |
Costa neoRomantica* | februari 2012 | 1.697 |
Costa Fascinosa | voorjaar 2012 | 3.780 |
Nieuw schip | oktober 2014 | 4.928 |
De Costa NeoRomatica is geen nieuw schip. Men geeft het bestaande schip Costa Romantica een volledige restyling welke in februari 2012 afgerond moet zijn. In het overzicht is de Costa Concordia niet (meer) aanwezig. Dit schip is ten ondergegaan in januari 2012. Hierover hieronder meer.
Costa Cruises in het nieuws
Costa Concordia
Op 13 januari 2012 vaart het schip Costa Concordia om 21.45 uur bij het eilandje Isola del Giglio, enkele tientallen kilometers uit de Toscaanse kust in de Tyrreense Zee, tegen een rotsblok. Het schip loopt averij op: een scheur van circa 70 meter aan de linker (bakboord-)zijde in de romp. De Costa Condordia maakt een draai van 180 graden en loopt vast aan de grond, nabij de haven van Giglio. Het schip begint langzaam te hellen. Uiteindelijk kantelt het nagenoeg geheel. Het ongeluk heeft het leven gekost aan zeker 25 mensen. Er zijn nog 7 mensen vermist, waarvan ook met redelijke zekerheid kan worden gesteld dat zij niet meer in leven zijn. Het aantal dodelijke slachtoffers zou in totaal op 32 komen.
De ongeluk zet een mediacircus in werking, dat zijn weerga niet kent. Felle discussies komen los over het gedrag van de kapitein van het schip Francesco Schettino. Hij zou roekeloos zijn geweest, door het schip zó dicht bij de kust te laten komen. Het schijnt een heel normaal ‘gebruik’ te zijn in de cruise branche om met een groot schip dicht bij land te komen om een saluut uit te brengen aan het land. Dat pakte ditmaal slecht uit. Francesco Schettino gaf zelf aan dat de rotsen waar hij op is gevaren niet op de kaart staan. Dubieus is ook het moment van zijn vertrek van het schip: hij verliet het schip al om 23.30 uur terwijl de laatste reddingsloep pas om 03.00 uur het schip verliet. Moet de kapitein niet als laatste zijn schip verlaten? Dit gedrag wordt hem door het volk zeer kwalijk genomen en wordt in de media breed uitgemeten. Op 14 januari 2012 is de kapitein van het schip aangehouden door de politie op verdenking van dood door schuld.
Op 15 januari 2012 is het Nederlandse bergingsbedrijf Smit Internationale begonnen met het verwijderen van de duizenden tonnen dieselolie. Ook brengt Smit de ligging van het schip in kaart in verband met een toekomstige berging, die overigens nog niet is vergeven. De Costa Concordia mag als verloren worden beschouwd. De geschatte schade bedraagt meer dan 500 miljoen dollar.
Costa Allegra
Op 27 februari 2012 breekt er brand uit in de machinekamer van de Costa Allegra. Het schip bevindt zich op dat moment op de Indische Oceaan, enkele honderden kilometers ten noorden van de Seychellen. De bemanning weet de brand onder controle te krijgen. Niemand raakt gewond, maar het schip verliest zijn voortstuwing en zit zonder verlichting en airconditioning. Een Franse vissersboot sleept de Costa Allegra naar het eilandje Desroches. De passagiers gaan daar van boord. Ze worden daarna overgebracht naar de hoofdeilanden van de Seychellen en kunnen zo hun reis naar huis vervolgen.
Het mag duidelijk zijn dat de cruisebranche, en het bedrijf Costa Cruises in 2012 meer in het nieuws is dan normaal. De berichten zijn echter verre van positief, en de vraag is derhalve wat deze ongelukken voor invloed zullen hebben op het gedrag van de consument: zal men, zoals critici verwachten, daadwerkelijk twee keer nadenken voordat men een cruise gaat boeken? Krijgt de branche te maken met een dip?