InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Het einde van de Nederlandse Antillen

Het einde van de Nederlandse Antillen

De Nederlandse Antillen bestaan niet meer sinds 10 oktober 2010. Net als Aruba, zijn Curaçao en Sint Maarten zelfstandige landen geworden binnen het Nederlandse koninkrijk. Dit zijn autonome landen. De eilanden Bonaire, Sint Eustatius en Saba zijn bijzondere gemeenten van Nederland. Voor deze veranderingen bestonden de Nederlandse Antillen uit de eilanden Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius en Sint Maarten.

Bijzondere gemeenten

De eilanden Bonaire, Saba en Sint Eustatius zijn openbare lichamen van Nederland, ofwel bijzondere gemeenten. Echter, dit zijn geen gemeenten, want de regels zijn toch anders. De regels die voor gemeenten gelden, gelden namelijk niet altijd direct voor openbare lichamen.

Regering en parlement

Aangezien Aruba, Curaçao en Sint Maarten autonome landen zijn, hebben ze elk hun eigen regering en parlement. Zij zijn dus bevoegd om hun eigen wetten te maken op het gebied van de eigen aangelegenheden. Op de eilanden Bonaire, Sint Eustatius en Saba wordt de Antilliaanse wetgeving weer stap voor stap vervangen door de Nederlandse. Bij deze vervanging wordt er weer heel goed gekeken naar de situatie die per eiland geldt.

Twee overheden

De bijzondere gemeenten Bonaire, Saba en Sint Eustatius hebben twee overheden. Dit zijn de lokale en de Nederlandse Rijksoverheid. De Nederlandse neemt voor een groot deel de plaats in van de oude landtaken. Daarnaast neemt het Rijk ook een aantal eilandelijke taken over, zoals het korpsbeheer van de brandweer. De lokale overheid wordt ook wel de eilandsraad genoemd. Deze wordt bestuurd door de eigen volksvertegenwoordigers.

Kiesrecht

Aangezien Bonaire, Saba en Sint Eustatius bijzondere gemeenten zijn van Nederland, hebben de inwoners van deze eilanden ook kiesrecht voor de Tweede Kamerverkiezingen in Nederland. De bewoners van de zelfstandige landen Aruba, Curaçao en Sint Maarten hebben geen kiesrecht voor de Tweede Kamerverkiezingen. De inwoners van het Caribische deel van Nederland hebben de Nederlandse nationaliteit. Zij zijn dus Europees burger en kunnen dan ook stemmen voor het Europees Parlement.

Europese Unie

Het Koninkrijk der Nederlanden is een lid van de Europese Unie. Binnen de EU hebben de landen en de bijzondere gemeenten Aruba, Curaçao, Bonaire, Saba, Sint Eustatius en Sint Maarten de status van Landen en Gebieden Overzee, ook wel LGO genoemd. Dit levert voordelen op voor de eilanden wanneer zij goederen naar de EU willen exporteren. Ook krijgen de eilanden weer middelen uit het Europese Ontwikkelingsfonds.

Papiamento

Op de eilanden wordt Papiamento en Engels gesproken. Verder wordt hier niet met euro’s betaald. Op de Caribisch Nederlandse eilanden kan je betalen met de Amerikaanse dollar. Op de landen Aruba, Curaçao en Sint Maarten is de Antilliaanse gulden de officiële munteenheid.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Antillen Magazine
  • RTL
  • NOS

Reageer op het artikel "Het einde van de Nederlandse Antillen"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 29-02-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!