Op reis gaan met het vliegtuig

Op reis gaan met het vliegtuig De eerste keer vliegen is voor iedereen wel een beetje spannend. Als u ergens over twijfelt vraag het dan altijd na bij de desbetreffende vliegmaatschappij of het reisbureau via waar u heeft geboekt. Zorg dat u alles goed voorbereid om stress te voorkomen. Geniet van de reis en maak u niet te veel zorgen.

De koffers

Het is per vluchtmaatschappij verschillend hoeveel koffers men mee mag nemen en hoeveel deze mogen wegen. Deze informatie is vaak duidelijk terug te vinden op de website van de desbetreffende maatschappij. Bij sommige maatschappijen die binnen Europa vliegen zult u moeten betalen voor het meenemen van een koffer. Meestal mag u echter een koffer per persoon kosteloos meenemen als de koffer bijvoorbeeld niet meer weegt dan 25 kilo.
Neem een koffer mee waar u wat ruimte in overhoudt voor eventuele aankopen die u mee terug wilt nemen. Een harde en een zachte koffer hebben allebei zo hun voor- en nadelen. Een zachte koffer breekt minder snel open, maar de stof scheurt sneller en als er koffers op komen te liggen zijn breekbare spullen niet veilig.
Als u naar Amerika gaat kunt u de koffer op slot doen met een TSA-slot of u kunt de koffer eventueel wat veiliger maken door deze dicht te maken met tiewraps en een kofferriem. In Amerika is er een grote kans dat uw koffer wordt opengemaakt. Voor TSA-sloten hebben ze een loper om deze open te maken. De rest van de koffers breken ze echter open. Het komt weleens voor dat de koffer dan echt beschadigt is.
U mag altijd een handbagage meenemen die past in het handbagageruim boven de stoelen. Deze afmetingen zijn ook op de websites te vinden. In uw handbagage mag u geen scherpe voorwerpen meenemen zoals scheermesjes of een schaar. Daarbij mag u ook maar 100ml vloeistof meenemen en moeten in een doorzichtig plastic flesje vervoert worden. Als u twijfelt belt u dan vooral naar uw vliegmaatschappij om zeker op reis te kunnen.

De papieren

Tegenwoordig krijgen alle passagiers een e-ticket. Dit betekend dat u de ticket per mail verzonden krijgt. Uw reis staat hiermee in de database van de vliegmaatschappij. U dient de e-ticket uit te printen en mee te nemen. Zorg dat u dit eventueel een paar dagen voor vertrek doet zodat er geen onverwachtse problemen met bijvoorbeeld een printer optreden.
Verder heeft u een reisdocument nodig zoals een paspoort of een identiteitskaart. Een aantal landen binnen Europa kunt u bezoeken met een geldig identiteitsbewijs. In principe heeft u voor alle landen buiten Europa sowieso een geldig paspoort nodig. Uw paspoort moet nog geldig zijn op de datum van uw terugreis. Soms wordt er geëist dat uw paspoort zelfs nog 6 maanden daarna geldig is. Er moeten ook genoeg lege blaadjes over zijn in uw paspoort.
U kunt afhankelijk van de maatschappij van te voren inchecken. Dit kunt u thuis via het internet doen. Zo kunt u de stoelen al vastzetten en hoeft u niet meer op het vliegveld in te checken.

Het vliegveld

Voor Europese vluchten moet u twee uur van te voren op het vliegveld aanwezig zijn. Voor verdere bestemmingen moet u drie uur van te voren op het vliegveld zijn. Op het vliegveld zijn schermen te vinden met alle vluchten die aankomen en vertrekken. Kijk hier altijd even op om te zien of uw vlucht nog vanaf dezelfde gate zal vertrekken. Als u thuis al heeft ingecheckt hoeft u enkel nog uw bagage in te checken. De borden wijzen u er goed op bij welke balie u moet zijn. Vervolgens gaat u langs te paspoort controle en daarna nog langs de douane waar uw handbagage en waar u zelf door de scan gaat.
Op vliegvelden zijn meestal restaurants en winkels te vinden. Zorg wel dat u op tijd bij de gate aanwezig bent om te kunnen boarden(het vliegtuig te betreden).

Het vliegen

Als u net in het vliegtuig zit krijgt u een veiligheids-instructie. Het opstijgen en landen in voor de meeste mensen het spannendst echter gaat het allemaal heel snel. Tijdens het opstijgen en landen dient u de gordel om te doen.
In het vliegtuig zijn altijd toiletten aanwezig en de mogelijkheid om eten en/of drinken te kopen. Het kan ook zijn dat het eten en drinken bij uw reis inzitten. Als er iets is kunt u altijd een stewardess aanspreken. Afhankelijk van de maatschappij heeft u soms de mogelijkheid om films te kijken, muziek te luisteren of spelletjes te spelen. Tijdens het vliegen kunt u last krijgen van turbulentie. Turbulentie zorgt voor trilling en beweging van het vliegtuig. Dit komt door de golvende luchtstroom. Doordat het vliegtuig schud moeten de stewardessen ook gaan zitten met een riem om. De piloten zijn echter goed getraind op turbulentie en het brengt zo goed als nooit gevaar met zich mee. Men kan het zien als een boot die heen en weer gaat over de golven.

Na het landen

Er wordt aangegeven als u de riemen los mag doen. Daarna kunt u de handbagage pakken en als de deur opengaat kunt u het vliegtuig verlaten. U gaat langs immigrations of krijgt/koopt een visum. Vervolgens haalt u de koffers van de band. Het kan even duren voor uw koffers komen vooral tijdens drukkere periodes. Meestal is er nog een extra veiligheidscheck en daarna kunt u het vliegveld verlaten.
Gerelateerde artikelen
Is vliegen veilig?Bij iedereen die het vliegtuig neemt spookt het wel door zijn hoofd. Wat als we neerstorten, of als de motoren uitvallen…
Turbulentie, vervelend of gevaarlijk?Turbulentie, vervelend of gevaarlijk?Wie vaker een vliegreis heeft gemaakt, heeft het wel eens ervaren: het vliegtuig komt terecht in turbulentie en begint t…
Een huisdier mee op vliegreisEen huisdier mee op vliegreisSoms moeten huisdieren ook mee in het vliegtuig. Omdat de eigenaar dat graag wil, omdat iemand gaat emigreren of om ande…
Ik ga op vakantie, maar wat neem ik mee?Ik ga op vakantie, maar wat neem ik mee?Als u op vakantie gaat zijn er heel wat dingen waar u aan zult moeten denken, dan is het handig om toch een aantal dinge…

Waar is een toilet? HogeNood appWaar is een toilet? HogeNood appJe bent in hoge nood en moet snel een toilet vinden. In de eigen woonplaats weet je meestal wel wat de mogelijkheden zij…
De zeven meest bizarre hotels ter wereldDe zeven meest bizarre hotels ter wereldVan grote bollen die tussen de bomen hangen, tot een suite in een havenkraan.. Sommige hotels zijn méér dan ongewoon, ze…

Reageer op het artikel "Op reis gaan met het vliegtuig"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: April 2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!