InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Fjällräven, functionele kleding voor sportieve buitenmensen

Fjällräven, functionele kleding voor sportieve buitenmensen

De trendgevoelige consument laat zich bij zijn/haar kledingkeuze bepalen door de mode. Avontuurlijke buitenmensen die graag in de woeste natuur bivakkeren, letten niet op modieuze trends, maar op functionaliteit. Outdoor kleding moet het lichaam warm houden of juist koel houden, het moet licht zijn en comfortabel dragen, het moet beschermen tegen de felle zon, en na regen liefst sneldrogend. Het Zweedse merk Fjällräven maakt al meer dan vijftig jaar speciale kleding voor sportieve buitenmensen.

Tentstof voor jassen en broeken

In 1950 begon de jonge Zweed Ake Nordin al op veertienjarige leeftijd met het verbeteren van rugzakken. Hij bedacht een houten frame waardoor het gewicht van de rugzak beter over de rug werd verdeeld. Met dit destijds bijzonder vernieuwende idee legde Ake de basis voor zijn nu bloeiende bedrijf. Na de rugzakken volgden ook de condensvrije lichtgewicht tenten en revolutionaire slaapzakken. Van tentmateriaal dat te zwaar bleek, maakte hij de eerste outdoorkleding. Dit materiaal, G-1000 genoemd, wordt vanwege de unieke eigenschappen nog steeds gebruikt voor jassen, broeken, en verstevigingen van vesten en truien. Het dichtgeweven materiaal is wind- en waterafstotend, zeer slijtvast en tegelijkertijd perfect ventilerend en sneldrogend. G-1000 is gemaakt van een mengsel van 65% polyester en 35% katoen dat is voorzien van een dunne laag Greenland wax. De wax geeft het materiaal een extra bescherming tegen vuil, wind en vocht en kan gemakkelijk extra worden aangebracht of eruit worden gewassen. G-1000 is maar liefst twee keer zo slijtvast als denim. De van G-1000 gemaakte kleding is niet echt goedkoop, maar door de lange levensduur zijn de kosten per jaar laag.

Nieuwe materialen

Na het succes van de G-1000 kleding bleef Fjällräven zich richten op het maken van kleding die zich onderscheidde door functionaliteit. Nieuwe materialen deden hun intrede. Afhankelijk van hun eigenschappen en toepassingen zijn de materialen als volgt benoemd: Eco-shell, Hydratic, Vinylon F, dons, en Micro Travel. Eco-shell heeft als belangrijkste eigenschappen dat het waterdicht, winddicht en ventilerend is. Eco-shell kleding wordt op een milieubewuste wijze gemaakt van gerecycled polyester. Hydratic kleding laat geen water naar binnen maar voert wel transpiratievocht af naar buiten. Vinylon is superslijtvast, en bezit de bijzondere eigenschap dat de vezels uitzetten wanneer ze nat worden, waardoor het materiaal waterdicht wordt op het moment dat het nodig is. Dons wordt al veertig jaar door Fjällräven gebruikt vanwege zijn super isolerende eigenschappen. Micro Travel kleding is speciaal gemaakt voor een verblijf in warme landen. Het is luchtig, sneldrogend en kreukvrij. Sommige kleding is gedeeltelijk gemaakt van bamboe. Bamboe heeft de prettige eigenschap dat lichaamsgeuren niet in de kleding blijven hangen. Ook natuurlijke wolmengsels en katoenflanel zijn stoffen die veel in Fjällräven kleding zijn verwerkt. Het zachte katoenflanel wordt gebruikt voor huidstrelende shirts, en de wolmengsels vooral voor behaaglijk warme vesten, truien, sweaters, sjaals, hoofdbanden en mutsen.

Stoer uiterlijk

Ofschoon er in het bedrijf van Ake Nordin veel aandacht uitgaat naar functionaliteit is de kleding ook fraai ogend. Zeker voor de liefhebbers van kleding met een stoer uiterlijk. Zo hebben de woodsman jacket, het Canada shirt, en verschillende sweaters en vesten een oermannelijke uitstraling. De dames zullen helaas genoegen moeten nemen met duidelijk minder keuzemogelijkheden dan in de modewinkels. Maar wanneer zij eenmaal kennis hebben gemaakt met de behaaglijkheid en het comfort van de Fjällräven kleding, zullen de functionele eigenschappen van deze kleding misschien toch belangrijker worden gevonden dan de laatste modetrend. Zeker bij een wandeling op een koude winterdag, of bij een verblijf in een warm land.

Fjällräven kleding is herkenbaar aan een logo met een slapend vosje. Heel toepasselijk is dit een poolvosje, dat zichzelf in de winter voorziet van een wintervacht waardoor het beestje zelfs in een temperatuur van min vijftig graden Celsius kan overleven.

Fjällräven kleding is in Nederland verkrijgbaar bij Bever sport en bij enkele grote outdoor winkels.
© 2011 - 2018 Machosofty, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.fjallraven.nl/

Reageer op het artikel "Fjällräven, functionele kleding voor sportieve buitenmensen"

Infoteur: Machosofty
Gepubliceerd: 20-09-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!