Hoe lees je een kaart of plattegrond?

Je hebt een kaart maar toch verdwaal je? Het grote voordeel van routeplanners heeft een belangrijke nadelen. We leren geen kaarten meer lezen! Iedereen zal hebben gemerkt dat toeristen vaak de weg vragen. Ook reizigers op de weg komen soms voor verrassingen te staan. Je raakt langzaam afhankelijk van de routeplanners. Wat nu als je ineens zonder zit? Je accu is leeg, de update werkt niet, je hebt hem hard laten vallen of je Tom Tom is is door koffie onklaar gemaakt. Let op! Dit artikel is geschreven vanuit de persoonlijke visie van de auteur en bevat mogelijk informatie die niet wetenschappelijk onderbouwd is en/of aansluit bij de algemene zienswijze.

Inhoud:


Routeplanner maakt lui

Door de routeplanner worden we lui gemaakt. We hoeven geen kaart meer te lezen. Hierdoor verleren we een vaardigheid. Maar als we dan ineens in een vreemde stad willen rondlopen dan verdwalen we hopeloos. Of we zitten urenlang op de kaart te turen. Uiteindelijk vraag je maar gewoon aan iedereen de weg in de hoop dat de mensen je de goede kant opsturen. Zulke situaties maken we allemaal mee. Het is te voorkomen. Je kunt met een aantal handvatten een kaart beter leren lezen.

Tom Tom beperkingen

Ook als je wel een routeplanner hebt zoals een Tom Tom dan biedt dat niet altijd een oplossing. Je wilt soms gewoon even van de weg af omdat je onderweg een leuke bezienswaardigheid ziet die echter niet in de Tom Tom is geprogrammeerd. Of: als de gemeente even snel een omleiding heeft gemaakt waardoor je allerlei straten moet inrijden die de Tom Tom afkeurt? Dan stuurt de computerstem je gewoon dezelfde weg terug terwijl daar nou juist een aantal ambtenaren een stokje voor hebben gestoken. Stel dat er net een groot transport op de weg is en de weg is geblokkeerd, of er heeft een ongeluk plaats gevonden. Dat zijn allemaal zaken waar de routeplanner even onbruikbaar is.

Zonder routeplanner

Je raakt de weg kwijt omdat je helemaal op de routeplanner vertrouwt. Nu ben je ineens aangewezen op de kaart. Hopelijk heb je nog niet alle kaarten uit de auto gedaan. Een kaart goed lezen is een hele kunst. Zelfs in het tijdperk van de Tom Tom en routeplanners in de I-phone is het belangrijk kaarten goed en snel te kunnen interpreteren. Dit geldt helemaal als je wandelt in natuur of stad en je hebt geen routeplanner voor wandelaars gekocht. Dan is een kaart je enige hulpmiddel.

Kaartleeskunde

Bekijk nooit alleen de weg. Een kaart kan kleine zijweggetjes buiten beschouwing laten. Wanneer je dan telt: ik moet de vierde afslag rechts, dan tel je dus verkeerd als er blijkt dat er twee piepkleine zijweggetjes op de kaart staan. Vooral als je met de auto rijdt kan je daar last van hebben. De wegen zijn natuurlijk belangrijk; ze hebben vaak nummers. Kleinere wegen hebben namen. Stel dat je naar wegnummer F432 moet rijden. En je ziet dat er eerst een aantal andere wegen komen. In sommige gebieden staan weinig bewegwijzeringsborden. Maar: je ziet wel dat weg F432 komt vlak nadat de weg een blauwe streep doorkruist. Je weet dat de blauwe streep water is. Dat betekent dus dat de weg over een brug gaat. In dit geval moet je dus na de brug naar rechts! Dat werkt effectiever dan dat je het aantal afslagen onthoudt en meetelt.

Herkenningspunten

Andere herkenningspunten zoals molens, zendmasten, belangrijke openbare gebouwen, campings, benzinestations, bezienswaardigheden, kunnen allemaal op de kaart staan. Wanneer er een recreatiegebied is vlak bij een afslag die je moet nemen, dan zie je op een gegeven moment vast ook borden met namen van het recreatiegebied. Daar kun je jezelf op instellen.

Bochten bijhouden

Wegen zijn nooit helemaal recht. Er zit altijd wel een bocht of een knik in. Deze bochten staan natuurlijk ook op de kaart. Het is goed om in je hoofd te houden op welke plek je zit op de kaart. De bochten zijn daar een hulpmiddel bij. Bochten kunnen flauw of scherp zijn. Als je een tijdje oefent door een bocht mee te lezen op de kaart dan weet je precies wanneer een bocht flauw of scherp is. In combinatie met riviertjes en kanalen die je kruist kun je dus steeds onthouden in de trant van: na het riviertje komt een scherpe bocht naar links, vervolgens even langs een groene vlek, zeg een klein bos van ongeveer 500 meter lang, daarna steek je een beekje over en ga je met een flauwe bocht naar rechts langs het kanaal rijden. Dat voorkomt dat je steeds op de kaart moet turen waar je bent. Zo zie je de wegen waarop je moet afslaan van te voren aankomen, en niet als het al te laat is.

Gebruik een marker

Als je een auto- fiets- of wandeltocht maakt is het raadzaam om met een doorzichtige stift je route op de kaart na te tekenen. Teken niet van te voren de route; maar onderweg. Steeds wanneer je bij een nieuw dorpje of stadje komt, teken je de lijn op de weg in die je gereden hebt. Zo wordt het een tweede natuur om precies op de plattegrond bij te houden waar je bent. De kans dat je een verkeerde weg inslaat wordt dan kleiner. Het is ook leuk om later je route nog eens terug te zien. Wanneer je de kaart later weer gebruikt moet je uiteraard met een andere kleur de weg inkleuren om het onderscheid tussen twee reizen aan te geven.

Kaartleesproblematiek

Wanneer je alleen in de auto zit en de kaart moet lezen dan is dat uiteraard erg lastig. Gelukkig komt dat niet meer zo vaak voor omdat inmiddels vrijwel iedereen een routeplanner heeft. Er zijn nog maar weinig bedrijven die mensen zonder routeplanner naar een adres sturen. Maar wanneer de privé auto ineens geen routeplanner heeft dan blijkt de weg vinden een hele andere kwestie. Je bent dan afhankelijk van de bijrijder. Er kunnen enorme ruzies ontstaan uit kaartleesproblematiek. Wellicht werken de elektronische routeplanners goed voor het huwelijk; mensen scheiden minder snel omdat er minder kaartruzies zijn. Toch moet er af en toe een kaart worden gelezen; bijvoorbeeld in een stad die je bezoekt. Voor je het weet zit je langer op de kaart te kijken en te zoeken dan dat je van dingen aan het genieten bent. Een snel begrip van kaarten verhoogt het plezier van samen een nieuw gebied bezoeken.
© 2011 - 2024 Tom008, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Het bedrijf TomTomHet bedrijf TomTomHet bedrijf TomTom bestaat sinds 1991 en kon vooral zo snel groeien dankzij de populariteit van haar autonavigatiesystee…
De drie beste online plattegronden en routeplannersTegenwoordig is het voor mensen die een computer en internet hebben nauwelijks meer nodig om een atlas te gebruiken. Er…
Kanovaren op de LingeDwars door de Betuwe stroomt de Linge. Een prachtige rivier die langs mooie dorpjes slingert. Het Betuwse land staat bek…
TomTom MultiSport Cardio: sporthorloge voor sportersDe TomTom Multisport Cardio is een fitnesstracker die je kunt gebruiken voor meerdere sporten. Het apparaat is beschikba…

Op de luchthaven en verderOp de luchthaven en verderTegenwoordig ontdekken steeds meer mensen het gemak van het vliegtuig. Verre bestemmingen die met de trein, bus of auto…
Vakantie: koffer verstandig inpakken, hoe doe je dat?Vakantie: koffer verstandig inpakken, hoe doe je dat?Ryanair en Transavia rekenen extra geld voor je bagage, hoe pak je de koffer verstandig in? Vooral vrouwen zijn er goed…
Bronnen en referenties
  • http://www.iphoneclub.nl/22165/tomtom-online-route-planner-op-de-iphone-werkt-dat/
Tom008 (1.183 artikelen)
Laatste update: 17-05-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.