InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Wastips voor op reis

Wastips voor op reis

Als je voor minstens een week met vakantie vertrekt weet je dat je je kleding zult moeten wassen wil je niet stinken als een os. Wil je het tot een minimum beperken steek je gewoon wat minder kleding in je bagage, maar er helemaal aan ontkomen kan je niet.

Zo weinig mogelijk bagage

Als je beslist om minder kleding mee te nemen, doe je er best aan om het gewicht in het oog te houden en de tijd die je nodig zal hebben om te wassen. Als je bijvoorbeeld een jeans meeneemt, dan weet je dat die niet alleen zwaarder is dan een gewone broek, maar ook moeilijker te wassen (en te drogen). Ook de badhanddoek kan beter vervangen worden door een kleiner exemplaar. Anderzijds, hoe minder je meeneemt, hoe meer je zal moeten wassen.

Als je naar koudere oorden vertrekt ga je voor het ‘lagensysteem’. Beter een lichte broek en thermische onderkleding. Beter drie lichte truien dan één dikke. Ze zullen samen even veel of iets minder wegen, maar je kunt de volgorde vervangen en zo je kleding afwisselen en ze zullen na het wassen veel sneller drogen.

Handwas

Meer dan waarschijnlijk zal je je was met de hand moeten doen als er geen wasserette in de buurt is of als je niet voldoende kleding hebt om een trommel te vullen of als er in het hotel geen wasdienst voorhanden is,. Beter regelmatig wassen, dat gaat sneller. Je kan je ondergoed bijvoorbeeld wassen door het mee onder de douche te nemen of maak er een gewoonte van door het te wassen vooraleer je je tanden poetst. Als je grotere dingen moet wassen, was er dan verschillende tegelijk. Alles in één moeite door en je bespaart er water mee.

Als je je handwas in een wastafel in een hotel moet doen, zal je je verbeelding moeten gebruiken als je de stop niet vindt. Je kan bijvoorbeeld een sok als stop gebruiken. Was je kleding direct na elkaar: je begint met je ondergoed, dan de sokken, vervolgens de T-shirts. Eerst wrijf je ze goed in met zeep en daarna de verschillende vuile onderdelen tegen elkaar. Daarna spoel je ze in het zeepwater, wringt ze uit en maakt ze schoon met proper water. Ten slotte wring je ze zo goed mogelijk uit vooraleer ze te laten drogen. Sokken kun je wassen door ze aan je handen te doen en tegen elkaar aan te wrijven.

Pas op, niet alle kleding is geschikt om in een wastafel te wassen en sommige kleding behoeft een speciale behandeling. Broeken zijn bijvoorbeeld lastig om te wassen in een lavabo, alleen al vanwege hun omvang. Je kunt een broek in bad dragen en helemaal inwrijven met zeep. Wrijf goed op de vuile plekken.

Drogen

Vooral in de winter kan het een hele opdracht zijn om je kleding tijdig droog te krijgen. Het belangrijkste is dat je er zoveel mogelijk water uit verwijdert. Hiervoor kan je een handdoek gebruiken. Je rolt de kleding in de handdoek en spant de handdoek zo hard mogelijk aan. Zo zal er veel vocht door de handdoek worden opgenomen. Hang je kleren op een warme plaats. In de winter is dicht bij de verwarming aangewezen, maar niet té dicht om verhitting te voorkomen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wastips voor op reis"

Reactie

Engelien, 30-10-2014 10:17 #1
Voor handwas op reis, geen stop voor de gootsteen of emmer beschikbaar? Neem een vuilniszak, leg die in de wastafel/gootsteen en vul hem met de benodigde hoeveelheid water cq wasgoed (of afwas). Hij zal zich helemaal vormen naar de bak waar hij in staat. Eventueel kun je een gaatje bovenin de zak maken en dat over de kraan trekken, dan kan hij ook niet inzakken terwijl hij volloopt. Werkt perfect!

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 12-11-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!