InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > De bazaar, een gezellige markt!

De bazaar, een gezellige markt!

Op de bazaar is er van alles te zien, kopen, beleven, ruiken en eten. Het is er altijd gezellig en u kunt er zelf ook aan deelnemen. Op verschillende plaatsen worden zwarte markten georganiseerd. Vaak worden ze aangekondigd in kranten of door pamfletten. Een zwarte markt is eigenlijk een markt waar van alles verkocht wordt.

Geschiedenis

De naam de zwarte markt hebben de markten te danken aan vroeger. Vroeger waren dit namelijk markten waar gehandeld werd, spullen werden dus gekocht en verkocht zonder daar belasting over te betalen en vaak ging dit dan ook om drugs, wapens en meer criminele dingen. Deze markten werden dan ook stiekem georganiseerd zodat de standhouders ook geen vergunning hoefde aan te vragen.

De zwarte markt nu

Inmiddels gaat het allemaal legaal en kan men bijvoorbeeld een stand huren om daar spullen zowel nieuw als tweedehands te verkopen. Bij vele markten die ook wel onder de naam bazaar gaan staan toch wel vaak dezelfde verkopers die het tot een soort eigen bedrijfje hebben gemaakt en daar wekelijks spullen verkopen. Verwacht daarom niet dat u elke week andere dingen op de markt aan zult treffen.

Wat kunt u er kopen?

U kunt er in principe van alles tegenkomen van cd's tot sieraden van kleding tot fietsen. U kunt zelfs gebruik maken van een kapper en/of nagelsalon. U kunt eigenlijk alles tegen komen behalve:
  • eten bij een normale standhouder(ivm de keuringsdienst van waarde)
  • bloemen
  • planten
  • alcohol

Zelf verkopen

Als u nog spullen in huis heeft, maar als u niet wilt wachten tot koningsdag dan kunt u ook een stand huren. De meeste bazaars zijn tegenwoordig overdekt en u heeft vaak de keuze uit verschillende mogelijkheden qua grootte en prijs. Zorg dat uw spullen er netjes en verkoopbaar uit zien, dat u voldoende wisselgeld bij u heeft en hou er rekening mee dat mensen ook bij de zwarte markt zullen gaan afdingen. Zorg dat u de prijzen van uw artikelen weet of dat u deze op de artikelen plakt. Twijfel niet over wat u zelf voor iets wilt hebben. Als u nieuwe spullen wilt gaan verkopen dan kunt u het 13 keer proberen en vervolgens zult u zich in moeten schrijven bij de kamer van koophandel als zijnde een bedrijf. Laat u hier goed over informeren.

Waar?

De grootste bazaar van Nederland bevind zich in Beverwijk. In eerste instantie was dit in 1980 een bloemen en groente markt maar al snel werd het groter. Deze bazaar is over meerdere stukken verdeeld welke allemaal overdekt zijn, maar waardoor u wel via buiten naar de volgende zaal kan. De bazaar is geopend op zaterdag en zondag van 8:30 tot 18:00. De entree is gratis, maar als u met de auto komt betaald u wel parkeergeld. Het maximum dagtarief bedraagt 5,-.
  • de Utrechtse bazaar
  • zwarte markt Slagharen
  • zwarte markt Zuidlaren
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De bazaar, een gezellige markt!"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 04-09-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!