InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Holland America Line; verleden en heden

Holland America Line; verleden en heden

Holland America Line; verleden en heden De Holland Amerika Lijn is al meer dan een eeuw oud. Het is een bedrijf met een rijke geschiedenis. Aan het einde van de negentiende eeuw is het bedrijf ontstaan en vervoerde het, naast vracht, voornamelijk personen. Het was de tijd van de vele emigranten naar Amerika. In alle tussenliggende jaren is er veel veranderd. De, inmiddels omgedoopt naar, Holland America Line, heeft een rijke geschiedenis. Verleden en heden zijn zeer succesvol. Tegenwoordig is het volledig gericht op de luxe cruises.
Bron: Jan Van Beers, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Jan Van Beers, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Verleden van de Holland Amerika Lijn

Ontstaan van de Holland Amerika Lijn

Op 18 april 1873 werd de Nederlandsch Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij (NASM) opgericht, met als thuisbasis de haven van Rotterdam. Pas in 1896 kwam de naam Holland Amerika Lijn, vaak afgekort als HAL. Al na een aantal jaar was de HAL uitgegroeid tot een van de grootste scheepvaartmaatschappijen. Door de aanleg van de Nieuwe Waterweg werd Rotterdam één van de belangrijkste Europese havens. Dit is mede bepalend geweest voor de enorme groei. De HAL richtte zich op het vervoer van mensen en vracht. Tussen 1880 en 1920 werden miljoenen emigranten naar de "nieuwe wereld" vervoerd. In de topjaren werd er gevaren met meer dan 100 schepen. New York behoorde in die jaren tot een vaste bestemming.

De HAL tijdens de oorlogsjaren

In de 2e Wereldoorlog lagen de afvaarten nagenoeg stil. Wel werden 16 schepen ingezet voor het vervoer van manschappen.

De HAL na de oorlogsjaren

Na de oorlog, vooral tussen 1950 en 1960, bloeide zowel de passagiers- als de vrachtdivisie weer op. Maar daarna kreeg de HAL al snel te maken met de concurrentie van het toenemende luchtverkeer. De vrachtdivisie werd overgenomen door een Zweedse maatschappij en de passagiersdivisie verhuisde naar de Verenigde Staten.

Heden van de Holland America Line

HAL; Holland America Line

Tegenwoordig is de HAL, door de Amerikaanse overname, bekend onder de naam Holland America Line. Het puur vervoeren van passagiers behoort tot het verleden en de maatschappij richt zich nu volledig op de cruisevaart. De HAL is nu dus een cruisemaatschappij en een dochteronderneming van Carnival Corporation & plc. Dit bedrijf is de grootste cruisemaatschappij ter wereld. Het bedrijf is gevestigd in Seattle (Amerika). De Holland America Line, in de huidige vorm, maakt gebruik van de slagzin "A Signature of Excellence".

Logo van de Holland America Line

In het logo van het inmiddels Amerikaanse bedrijf zijn de Nederlandse wortels nog duidelijk terug te vinden. Het logo bevat het zeilschip De Halve Maen met op de achtergrond de boeg van de Nieuw Amsterdam (II). Met het zeilschip De Halve Maan ontdekte Henry Hudson in 1609 Manhattan. De Nieuw Amsterdam (II) is veruit het bekendste schip uit de vloot van de HAL.

HAL behoudt Nederlands karakter

Inmiddels varen de schepen weer onder de Nederlandse vlag. Het vlootkantoor is ook in Nederland gevestigd, mede omdat nog steeds met Nederlandse officieren wordt gevaren. Sinds 2007 is het Europese hoofdkantoor gevestigd in de woontoren Montevideo, vlak achter het voormalige hoofdkantoor op de Wilhelminakade. De Holland America Lijn organiseert in de zomermaanden veel cruises naar West-Europa en Rotterdam wordt tijdens een cruise steeds vaker aangedaan als aanloophaven.

Huidige vloot van de Holland America Lijn

Op dit moment bestaat de vloot uit de volgende luxe 5-sterren cruiseschepen:
  • ms Statendam, in de vaart vanaf 1992
  • ms Maasdam, in de vaart vanaf 1993
  • ms Ryndam, in de vaart vanaf 1994
  • ms Veendam, in de vaart 1996
  • ms Rotterdam, in de vaart vanaf 1997
  • ms Volendam, in de vaart vanaf 1999
  • ms Zaandam, in de vaart vanaf 2000
  • ms Amsterdam, in de vaart vanaf 2001
  • ms Prinsendam, in de vaart vanaf 2002
  • ms Zuiderdam, in de vaart vanaf 2002
  • ms Oosterdam, in de vaart vanaf 2003
  • ms Westerdam, in de vaart vanaf 2004
  • ms Noordam, in de vaart vanaf 2006
  • ms Eurodam, in de vaart vanaf 2008
  • ms Nieuw Amsterdam, in de vaart vanaf 2010 (in juli dit jaar in Italië gedoopt door Prinses Maxima)

Huidige bestemmingen van de cruiseschepen

Met bovengenoemde vloot worden cruises georganiseerd met bestemmingen over de hele wereld. Een cruise naar Alaska, Azië & Pacific, Australië/Nieuw-Zeeland, Bermuda, Canada, Caraïben, Europa, Hawaï, Noordwestelijke kust van de Stille Oceaan, Panamakanaal, en Zuid-Amerika; het behoort allemaal tot de mogelijkheden.
Daarnaast worden ook nog de zogenaamde Grand Voyages aangeboden. Wereldreizen met een cruise-schip. Zonder allerlei internationale vluchten en wisselende hotelkamers kunt u vanuit uw eigen luxe hut (met veranda!) de hele wereld bereizen. Uw cruiseschip brengt u overal.

Cruise Terminal Rotterdam

De voormalige aankomst- en vertrekhal van de Holland America Line staat nu bekend onder de naam Cruise Terminal Rotterdam. De locatie, aan de Maas, is zeer aantrekkelijk. De aanblik van de Rotterdamse skyline en de prachtige Erasmusbrug maken de plek heel bijzonder. Bovendien is het gebouw, inmiddels benoemd tot industrieel erfgoed, ook zeer de moeite waard. De kenmerkende bogen geven het pand een uniek karakter. Achter één van deze bogen is Café-Restaurant Rotterdam gevestigd. De andere 5 bogen bevatten een evenementenhal met een totale oppervlakte van 3800 m².

Bron: Sherpa, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Sherpa, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Hotel New York in Rotterdam

Het hoofdkantoor van de HAL was gevestigd op de Wilhelminakade. Met de overname en de daarbij behorende verhuizing van de activiteiten kwam dit karakteristieke pand leeg te staan. Op 1 mei 1984 kwam het pand te koop. Het heeft vervolgens bijna 10 jaar leeggestaan. Inmiddels zit er al weer jaren Café-Restaurant Hotel New York. Restaurant, hotelkamers en zalen op een unieke plek in Rotterdam. Hotel New York is goed te bereiken met de auto en het openbaar vervoer, maar ook met de watertaxi!

Vereniging "De Lijn"

De vereniging "De Lijn" is in 1988 opgericht door een aantal oud-werknemers van de Holland Amerika Lijn. Onder de bijna 2000 leden zitten veel oud medewerkers, maar ook steeds meer algemeen belangstellenden zijn lid geworden van de vereniging. Dit heeft vooral te maken met de toenemende belangstelling voor scheepvaart in het algemeen én voor de interesse in de geschiedenis van de toch wel tot de verbeelding sprekende Holland Amerika Lijn. Uiteraard komen de meeste leden uit Nederland, maar op de ledenlijst staan ook belangstellenden uit België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Engeland, Spanje, Indonesië, de Filippijnen, en natuurlijk de Verenigde Staten. Het verenigingsblad HALLO verschijnt 1x per twee maanden en bevat, naast nieuws over de vereniging, veel informatie over de oude én de huidige Holland Amerika Lijn.
Gerelateerde artikelen
MS Koningsdam  grootste cruiseschip Holland America LineMS Koningsdam grootste cruiseschip Holland America LineDe MS Koningsdam is een cruiseschip van de Holland America Line. Koningin Màxima is peetmoeder van het schip, zij doopt…
Reizen met een cruiseschip van de Holland America LineEen cruise maken met een cruiseschip van de Holland America Line betekent voor veel mensen een bijzondere reis maken. Te…
Middellandse Zee Cruise: Wil je ook op luxe cruise vakantie?Voor een cruise vakantie om nooit meer te vergeten hoef je niet perse naar de Carribean. Ook binnen Europa kun je een zo…
De mooiste bestemming voor een cruise: de Caribische ZeeEen helderblauwe zee, prachtig eilanden, zonovergoten witte stranden, palmbomen en een heerlijk tropisch klimaat. Dat zi…
Cruise of minicruise, wat valt er te beleven?Cruise of minicruise, wat valt er te beleven?Een cruise maken op een reusachtig cruiseschip, hoe fantastisch moet dat zijn? Houdt u van varen, water, boten, luxe en…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Holland America Line; verleden en heden"

Infoteur: Martina
Laatste update: 10-11-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!