Hoe kan je best rondreizen in de Verenigde Staten
In de Verenigde Staten zijn afstanden vaak enorm en moeilijk overbrugbaar. Bovendien is het openbaar vervoer er niet echt heel uitgebreid. Rondreizen doe je dan ook best met de auto. Maar waarom ook niet met de motorfiets of met de camper? En aan welke verkeersregels dien je jezelf te houden?
Een auto of moto huren
De gemakkelijkste manier om rond te reizen in de Verenigde Staten is met een gehuurde wagen. Er zijn gigantisch veel firma´s die je hierbij kunnen helpen. Bekende firma´s zijn Avis en Hertz die ook in Europa actief zijn. In Amerika is vooral ook Alamo erg gekend en betrouwbaar. Een "mid size" huurwagen is naar Europese normen al erg groot en is steeds voorzien van een automatische versnellingsbak. In de Verenigde Staten zijn de kilometers die je aflegt, meestal niet voorzien in de huursom. Hier dien je dus mee rekening te houden alvorens een voertuig te reserveren. Ook de autoverzekering die standaard voorzien is, is meestal erg beperkt. Al zijn de Amerikanen het er niet mee eens; benzine is nog steeds erg goedkoop in de VS. Prijzen liggen ongeveer tussen de 0,5 en 0,7 euro per liter. Overnachten kan je in de motels die je overal langs de baan tegenkomt. Overnachten voor amper 30 dollar, ofwel een goede 20 euro per nacht is redelijk gewoon in de meeste staten. Kamerprijzen worden steeds duurder in de buurt van grote en drukke steden. Voor motorfiets liefhebbers is de VS het ideale land om te bezoeken. In tal van staten is het nog niet verplicht om een motorhelm te dragen en vaak heb je kilometerslang de baan helemaal voor jou alleen. Zonder helm rondrijden is uiteraard risicovol en zelfs met helm is het aan te raden om in je thuisland een goede reisverzekering af te sluiten.
Een camper huren
De goedkoopste manier om rond te reizen in de VS is met een camper. De prijs van een camper ligt natuurlijk een stuk hoger dan die van een auto of motorfiets, maar je spaart uiteraard ook een hoop aan hotelkosten. De beste firma in de Verenigde Staten is Road Bear. Zij verhuren campers die maximaal 2 jaar oud zijn en de service is compleet en betrouwbaar. Cruise America, Moturis en El Monte zijn niet goedkoop en de service redelijk, maar afhankelijk van het verhuurcentrum waar je gaat huren. Kleinere firma´s zoals Apollo zijn vaak een stuk goedkoper, maar de campers zijn meestal ook ouder en minder betrouwbaar. De campers zijn altijd erg ruim en comfortabel. Ook bij campers is de verzekering beperkt en dien je bijna altijd extra te betalen voor je afgelegde kilometers. Zelfs voor de grootste camper heb je geen speciaal rijbewijs nodig in de Verenigde Staten. Wel zal men van de huurder/chauffeur een minimum leeftijd verwachten van bijvoorbeeld 25 jaar.
De verkeersregels
In de VS is het over het algemeen gemakkelijker om rond te rijden dan in de Europa, omdat de wegen een stuk breder zijn, vaak zijn ze kilometerslang loodrecht en iedereen rijd er bijzonder gedisciplineerd. In de bebouwde kom mag je er zelden sneller rijden dan 40 km/h (25 miles), buiten de bebouwde kom mag je meestal 70 km/h rijden (45 miles). Op snelwegen varieert de snelheid tussen de 90 en 110 km/h (55 - 70 miles). De snelheid overschrijden is in de VS "not done". Een politiewagen zal je doen stoppen als je 20 km/h te snel rijd, ook al is het dan maar voor een verwittiging. Highways en Interstates zijn in de buurt van steden vaak 4 tot 6 baanvakken breed. Je mag in principe op elk baanvak rijden en dient dus niet rechts aan te houden. Je mag zowel langs links als langs rechts voorsteken. Het principe is dat je uw baanvak zoveel mogelijk aanhoud. Gebruik als toerist best de meer rechtse baanvakken zodat je zeker je afslag niet mist. Maar niet het uiterst rechtse baanvak om andere wagens gemakkelijk te laten invoegen. En let op, want niet zelden is de afslag aan de linkerkant van de snelweg, vooral dan in grootsteden.
Richtingen worden vaak aangeduid met de windrichting. Interstate 64 kan je bijvoorbeeld "South" of "North" nemen. Als je uw route opschrijft aan de hand van de nummers van de Interstates en Highways en de juiste windrichtingen zal je normaal gezien eenvoudig steeds de juiste afslag moeten vinden. Bij het oprijden van een snelweg zal je vaak moeten stoppen om te kunnen invoegen, omdat de invoegstrook erg kort is. Sommige Highways hebben een carpoollane. Dit baanvak is enkel voorzien voor wagens met een minimum aantal passagiers. Indien er een politiewagen of ambulance naast de weg staat, minder je best even vaart en maak je de rechter rijstrook vrij om de diensten ruimte te geven. In verschillende Staten is dit zelfs wettelijk verplicht omdat er jaarlijks verschillende agenten overreden worden door onoplettende chauffeurs.
Aan kruispunten gelden eveneens andere regels dan bij ons. Zo mag je bij een rood licht steeds rechts afslaan, tenzij dit anders aangegeven is. Alvorens rechts af te slaan moet je eerst even stoppen en er zeker van zijn dat er geen tegenliggers zijn of voetgangers zijn die oversteken. Wanneer er geen lichten aanwezig zijn op een kruispunt, heeft de hoofdweg altijd voorrang. Wanneer niet duidelijk is welke de hoofdweg is, mag de eerste die aan het kruispunt aanwezig is als eerste oversteken. Meestal zijn er stopborden om je erop te wijzen dat je voorrang moet geven. In de plaats van stopborden krijg je soms een rood flikkerlicht. Als er dus geen tegenliggers zijn, mag je doorrijden. Het wil in ieder geval wel zeggen dat je eerst even moet stoppen alvorens door te rijden. Als er een gele schoolbus stopt en zijn rode knipperlichten aanzet, dient iedereen te stoppen, uit welke richting ze ook komen en dit tot de bus weer vertrokken is. Pas steeds goed op voor voetgangers, zeker aan kruispunten. Sommige banen, vooral dan in de bebouwde kom hebben 3 baanvakken. Dit middelste baanvak dient enkel om voor te sorteren of om in te voegen en nooit om voor te steken.
© 2010 - 2024 Raphaella, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Een auto kopen in AmerikaWie kent die grote wagens nou niet waarmee ze in de Verenigde Staten rijden? Veel mensen dromen van een echte Amerikaans…