InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Vriendendag of vriendenweekend organiseren

Vriendendag of vriendenweekend organiseren

Een vriendendag of zelfs een vriendenweekend is in veel vriendengroepen een terugkerend jaarevent. Het organiseren van een vriendendag valt vaak nog niet mee, zeker niet als het voor de eerste keer georganiseerd moet gaan worden. Je moet met veel dingen rekening houden en vaak vraag je je als organisator af “Vinden de andere dat ook wel leuk?”. In dit artikel vind je tips voor het organiseren van een vriendendag, waar moet je rekening mee houden en hoe kies je een activiteit uit?

Wat houdt een vriendendag in, wat wordt er verwacht

Een vriendendag wordt vaak georganiseerd wanneer je elkaar steeds minder gaat zien als vrienden. Rond je twintigste ga je met zijn alle ieder weekend stappen en/of andere leuke dingen doen, maar naar mate je ouder wordt zie je dat in de meeste vriendengroepen afnemen. Iedereen krijgt het drukker door het werk, een relatie en door het verschuiven van prioriteiten.
Toch denken veel mensen met een lach op het gezicht terug aan de jaren dat je je vrienden wel zo veel zag. Daaruit ontstaat het principe van een vriendendag of vriendenweekend: even weer alleen een dag of weekend lang met zijn alle samen zijn.

Waarmee moet je rekening houden bij het organiseren van een vriendendag?

Bij het organiseren van een vriendendag is het erg belangrijk om dat doel, lekker met zijn alle samen zijn, niet uit het oog te verliezen. Bij het organiseren is dat het belangrijkste. Door komt als eerste uit voort dat je moet zorgen dat je een dag of weekend hebt wanneer iedereen kan. Begin daarom op tijd met het vast leggen van een datum, een half jaar vooraf is eerder krap dan overdreven vroeg. Om een datum te prikken kun je gebruik maken van de website www.datumprikker.nl. Hier kun je als organisator verschillende data doorgeven aan als je vrienden. Zij kunnen dan aangeven wanneer ze wel en niet kunnen, zodat je snel een overzicht hebt op welke datum iedereen (of in ieder geval de meeste vrienden) kunnen. Als je iedere jaar een vriendendag wilt organiseren is het slim om de dag voor ieder jaar vast te leggen. Bijvoorbeeld we hebben altijd het laatste weekend van september vriendenweekend of altijd de laatste zaterdag van mei vriendendag.

Hoe kies ik een activiteit uit?
Waar je verder rekening me emoet houden heeft voornamelijk te maken met het kiezen van een activiteit en dagplanning. Vraag je af met welke beperkingen je te maken hebt:
  • Van hoe laat tot hoe laat kan iedereen;
  • Zijn er mensen met lichamelijke beperkingen, bijvoorbeeld doordat ze zwanger zijn, een blessure hebben of slechte conditie hebben?
  • Heb je met mannen en vrouwen te maken of wordt het een mannendag of vrouwendag? Als je alleen met mannen bent kun je eerder iets stoerders als paintballen kiezen (al kunnen vrouwen dit natuurlijk ook leuk vinden) en bij vrouwen denk je bijvoorbeeld sneller aan een verwendagje (en ook dit kan bij mannen in de smaak vallen). Als je alleen met mannen of vrouwen bent, doordat het een vrijgezellenfeest is kun je al ludiekere activiteiten denken en zul je rekening moeten houden met het eventuele leeftijdsverschil van de genodigde.
  • Moet er vervoer geregeld worden?
  • Is er een budget waar je je aan moet houden?
  • Met hoeveel mensen ben je?

Bij het beantwoorden van deze vragen, zul je al een gevoel krijgen van wat wel en van wat niet kan. Daarnaast is het belangrijk om het groepsgebeuren in gedachte te houden. Het zou immers zonde zijn als je groepsvorming krijgt en daardoor een aantal vrienden nog niet of nauwelijks gezien en gesproken hebt. Daardoor is de activiteit die je kiest ook afhankelijk van de groepsomvang: met 6 personen kun je nog als één groep een pretpark bezoeken, maar als je met 20 personen bent zul je als groep al snel gaan opsplitsen.

Leg tot slot jezelf niet een te grote druk op dat je iets mega-super-gaafs moet bedenken. Juist hele simpele activiteiten kunnen erg geschikt zijn voor een vriendendag. Denk daarom ook eens aan oud-hollandse spelletjes, picknicken, fietsen, boerengolf, met zijn alle koken naast de moderne activiteiten als laser-schieten, karten en pretparken.

Mocht je echt niets kunnen verzinnen, dan zijn er websites en bedrijven die geheel georganiseerde activiteiten aanbieden. Denk er aan dat dit natuurlijk wel iets meer geld zal kosten.
Gerelateerde artikelen
Hoe organiseert u een vrijgezellenfeest?Hoe organiseert u een vrijgezellenfeest?Allereerst gefeliciteerd, u organiseert immers geen vrijgezellenfeest als niemand van uw vrienden of familieleden gaat t…
Leuke ideeën voor een erotisch vrijgezellenfeestJe moet een vrijgezellenfeest organiseren. Je wilt wel iets leuks en doen om het vrijgezellenfeest een erotische lading…
Voorkom dillema’s bij een bedrijfsuitjeVoorkom dillema’s bij een bedrijfsuitjeIn jouw bedrijf wordt er vast ook jaarlijks (of vaker) een bedrijfsuitje georganiseerd. Voor sommigen is het een leuk da…
Originele ideeën voor een vrijgezellenfeest met damesOriginele ideeën voor een vrijgezellenfeest met damesJe bent gevraagd om een vrijgezellenfeest te organiseren voor een aanstaande bruid. Hartstikke leuk, maar ook een beetje…
Burendag, vier dit nationale feest met je buren!Op de vierde zaterdag van september viert Nederland de nationale Burendag. Wat houdt deze Burendag in en waarom wordt di…

Reageer op het artikel "Vriendendag of vriendenweekend organiseren"

Reactie

Bart Epskamp, 23-12-2011 15:10 #1
Beste lezer,

Ik ben het helemaal eens met dit artikel. Het organiseren van een vriendenweekend lijkt in eerste instantie makkelijker dan het lijkt. Je hebt immers te maken met de wensen van elke deelnemer en daarbij is het al een hele kunst om een datum te prikken waarop iedereen kan.
Zoals het artikel hierboven beschrijft, zijn er websites en bedrijven die geheel georganiseerde activiteiten aanbieden maar om daar een leuke activiteit uit te kiezen is nog best lastig. Er zijn tal van bedrijven met ieder weer honderden activiteiten waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet.
Dit geldt trouwens ook voor het zoeken naar een groepsaccommodatie. Met een vriendenweekend wil je graag, om het groepsgevoel te behouden, liever in een leuke groepsaccommodatie zitten, dan in een hotel. Maar als je wilt dat deze groepsaccommodatie ook nog eens bij een bruisende stad in de buurt ligt én beschikbaar is, zal je toch hard moeten zoeken en een beetje geluk moeten hebben. Je zal erachter komen dat het een tijdrovende bezigheid is.
Ik heb sinds november 2011 het bedrijf Doctor Travel opgericht. Je kunt dit zien als een bemiddelingsbureau die de klant helpt met het samenstellen van een weekend weg met een groep. Zo kan je bij ons terecht voor o.a. een vrijgezellenweekend, familieweekend, vriendenweekend, weekend weg je sportclub of bedrijf. Je kiest uit de provincie Utrecht, Gelderland of Brabant en geeft binnen die provincie aan welke activiteit je graag zou willen doen. Hierbij kan je kiezen uit 4 categorieën; sportief, culinair, ontspanning en plezier. Deze categorieën kunnen ook gecombineerd worden als je meerdere activiteiten wilt doen. Denk aan paintballen, lachworkshops, stadsspelen e.d.
Aan de hand van je wensen gaan wij dan opzoek naar een beschikbare en geschikte groepsaccommodatie die op zowel een schappelijke afstand ligt t.o.v. de door jouw gekozen activiteit(en) en een bruisende stad als Breda, Den Bosch, Eindhoven, Utrecht, Arnhem of Nijmegen. Als je wilt regelen wij ook het vervoer. Daarbij kan je ervoor kiezen om het gehele vervoer te laten regelen door ons of dat je alleen wilt dat dat op de plaats van bestemming wordt geregeld. Hierdoor hoeft er niemand de BOB te zijn met bijkomende parkeerkosten of dure taxi's te nemen om 's avonds een avond te kunnen stappen. Uiteraard is dit aan de klant of die dat wilt of niet.
Doctor Travel stuurt je dan een kant en klaar voorstel en neemt je hierbij al dat zoekwerk en kopzorgen uit handen.
Het is momenteel het enige bedrijf in Nederland die op maat een vriendenweekend samenstelt waarbij je ook nog genoeg keuzevrijheid hebt. Ik raad je aan een kijkje te nemen op de website van Doctor Travel.

Met enthousiaste groet,

Bart Epskamp

Infoteur: Mabe
Laatste update: 14-07-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!