Geld terug voor vertraging of annulering van vliegreis

Geld terug voor vertraging of annulering van vliegreis Geld terug krijgen voor een vliegreis die door de vliegmaatschappij is geannuleerd. Of geld terugvragen voor een vliegreis die pas 2 dagen later plaatsvond. Het is wettelijk allemaal geregeld. Ook voor vertragingen, overboekingen of niet met het vliegtuig mee mogen kunnen mensen geld terugvragen. Dat bedrag kan zelfs oplopen tot 600 euro per persoon. EU claim of Greenclaim kan ondermeer helpen. Maar ook zelf geld claimen kan en dat bespaart je 25 procent van wat de maatschappij uitkeert.

Vliegreis ging niet door of veel later dan gepland

Wie zich heeft verheugd op een mooie vakantie, een weekendje weg of op familiebezoek gaat naar een ver of minder ver land, krijgt soms te maken met vliegproblemen die dat plezier behoorlijk kunnen vergallen. Een dag wachten, 2 dagen wachten, zelfs 3 dagen wachten op een vliegtuig dat maar niet wil komen of veel later weer thuis zijn dan gepland, het kan allemaal voorkomen.

Vertragingen, overboekingen, niet met het vliegtuig meemogen

Maar ook een vertraging van een paar uur naar een Europese bestemming kan soms al veel roet in het eten gooien. Ook overboekingen op vliegtuigstoelen komen vaak voor. Vliegtuigmaatschappijen zorgen er namelijk altijd voor dat er meer klanten zijn dan stoelen, zodat ze nooit met een leeg vliegtuig reizen. Maar wie had verwacht om vandaag te vliegen en dan moet wachten tot morgen of overmorgen, wordt daar meestal niet zo blij van.

Compensatie en overmacht

Assertief handelen is in al die gevallen gewenst. Alleen dan kan al dat ongemak om worden gezet in een financieel voordeel. Gemakkelijk is dat overigens niet. Er is wel goede Europese regelgeving op dit gebied, maar Nederlanders kunnen nu nergens terecht met hun klacht of schadeclaim, afgezien van de maatschappij zelf. Bovendien moet de reiziger ook weten wat hij moet doen als hij geconfronteerd wordt met vertraging of annulering. Daarnaast gooien de luchtvaartmaatschappijen het bijna altijd op overmacht. En de Inspectie van Verkeer en Waterstaat, die de klacht zou moeten onderzoeken, houdt alleen maar bij hoeveel klachten er zijn binnengekomen en doet er niets aan. De Consumentenbond vraagt daarom al jaren om een onafhankelijke geschillencommissie. In juli 2009 zal die geschillencommissie in werking treden.

Geschillencommissie Luchtvaart: op de website kijken naar compensatie

Deze datum betekent dat mensen die deze zomer nog met het vliegtuig op reis gaan van de Geschillencommissie gebruik kunnen maken. Wie voorheen vaak kon rekenen op een brief met daarin de mededeling dat het om onvoorziene omstandigheden ging als luchtvaartmaatschappijen hun beloften niet waren nagekomen, kunnen vanaf die datum hun problemen met de maatschappijen op een laagdrempelige, snelle en goedkope manier oplossen. Het is de bedoeling dat er een website komt waarop mensen hun geschillen kenbaar kunnen maken als zij hun recht willen halen wanneer zij van mening zijn dat de luchtvaartmaatschappijen de Europese regels over passagiersrechten niet nakomen. Daarbij gaat het eerst om zaken waarbij:
  • mensen de toegang tot het vliegtuig is geweigerd,
  • klanten te maken kregen met annulering of lange vertraging
  • passagiers zien dat de rechten van gehandicapten niet worden nagekomen

Europese compensatieregeling

Overigens bestaat er al wel een Europese compensatieregeling voor mensen die problemen hebben ondervonden met vliegen. Deze is echter zo ingewikkeld dat ook de Tweede Kamer van mening is dat er een geschillencommissie moest komen. De nieuwe commissie moet heel anders gaan werken. Iemand die denkt dat hij recht heeft op geld omdat het vliegtuig niet kwam opdagen, de vliegreis werd geannuleerd of iemand niet mee mocht logt in op internet, vult zijn gegevens in en krijgt daarna te zien of hij geld terugkrijgt of niet.

EUClaim en andere claim bureaus als Greenclaim

Overigens kan dat nu ook al, maar dan moet de reiziger het commerciële bureau EUclaim inschakelen. Dit bureau ziet toe op de wettelijke naleving van EU-verordening 261 inzake 'denied boarding compensation'. Mensen die te kampen hebben gehad met lange vertragingen, overboekingen en annuleringen kunnen bij EUClaim gratis bijstand krijgen. Wordt de claim echter toegekend, dan krijgt het bureau wel meer dan een kwart van dat geld. EUClaim voert voor dat geld overigens wel procedures, legt beslagen en zorgt voor de hele afwikkeling. Er zijn overigens tegenwoordig ook andere bureaus die je kunnen helpen zoals Greenclaims. Ook zij vragen om een percentage van het geld dat je terugkrijgt van de vliegmaatschappij.

Inspectie Verkeer en Waterstaat

Overigens wordt de nieuwe Geschillencommissie Luchtvaart voorlopig bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat ondergebracht. Daar kunnen dan klachten van passagiers worden behandeld en uitspraken worden afgehandeld. Wel komt de beoordeling van de geschillen in handen van deskundigen die onafhankelijk zijn.

Voor losse tickets en complete reizen

Deze beoordelingscommissie zal worden gevormd door luchtvaartexperts en juristen. Ook vertegenwoordigers van BARIN (Board of Airline Representatives in the Netherlands) en Consumentenbond zullen er zitting in nemen. De Geschillencommissie houdt zich trouwens niet alleen maar bezig met alles losse vliegtickets. Ook vliegreizen die in een pakket zijn verkocht (dus vervoer, verblijf en vermaak) worden er in ondergebracht. Nu moeten klanten zich altijd wenden tot de maatschappij waarbij zij de reis hebben geboekt. Wat veel mensen niet weten is dat zij in geval van een klacht die klacht ook daadwerkelijk eerst moeten laten vastleggen bij een vertegenwoordiger van de reisorganisatie. Dat kan dus een host, reisleider of iemand van het kantoor van de organisatie zijn. Pas als een klachtenformulier is ingevuld en ondertekend en vervolgens later naar de organisatie is opgestuurd, kan gecompenseerd worden. Omdat veel mensen dat niet weten en dus bij thuiskomst pas reclameren, wordt hun klacht vaak ongegrond verklaard.

Recht van de passagier

De Europese Commissie heeft in 2005 bepaald dat vliegtuigpassagiers rechten hebben als luchtvaartmaatschappijen zich niet aan hun contractuele verplichtingen houden. Deze zaken zijn vastgelegd in de Europese Verordening 261/2004. De dagelijkse praktijk is echter heel anders. Luchtvaartmaatschappijen geven bijna altijd aan in een overmachtsituatie te zijn beland. Dit is voor de klant bijna niet na te gaan. En als er dan toch een schadevergoeding wordt gegeven is dat ook nog eens vaak op een reis die in de toekomst kan worden gemaakt. Wettelijk mag dit echter niet. Zo zijn Luchtvaartmaatschappijen verplicht op moment van vertragingen, annuleringen en overboekingen de gedupeerden schriftelijke informatie te geven waarin de rechten duidelijk beschreven zijn. Helaas gebeurt dit zelden of nooit en moet er achteraf veel moeite gedaan worden om alsnog een vergoeding te krijgen. Zo bleek Transavia onlangs in een geding aan te geven dat passagiers zelf naar hun rechten moeten vragen bij vertraging of annulering. Dit omdat klanten akkoord gaan met de algemene voorwaarden bij aankoop van een ticket en zij die gelezen moeten hebben.

RyanAir heeft overigens al aangegeven zich niet aan de voorwaarden van de Geschillencommissie te houden.

Geld bij vertragingen terug krijgen

Eind december 2009 is nu toch besloten dat mensen die te maken hebben met vertragingen geld terug kunnen vorderen bij de vliegtuigmaatschappijen. Dit komt door een uitspraak van het Europees Hof van Justitie. Daarin staat dat passagiers recht hebben op compensatie bij een vertraging van 3 uur of meer.

Wanneer kun je geld claimen voor een vertraging of annulering bij vliegen

Het bedrag hieronder kan geclaimd worden als er een vertraging of annulering is geweest van je vliegreis:
  • Bij vluchten tot 1500 kilometer 250 euro per passagier
  • Bij trips tussen de 1500 en 3000 kilometer 400 euro per passagier
  • Vluchten meer dan 3000 kilometer: 600 euro.
Het speelt in dat geval geen rol hoeveel er betaald is voor de ticket. Je ticket kostte misschien maar 300 euro, maar je vloog wel meer dan 3000 kilometer, dan kun je toch gewoon 600 euro terugvragen. Terwijl je dus niet zoveel betaald hebt. Zowel lijndiensten als charters zijn verplicht dit bedrag te betalen bij een claim.

Geen geld terug van een non EU Luchtvaartmaatschappij vanuit een non EU land

Wel zijn er nog steeds uitzonderingen. De regelgeving is namelijk alleen van toepassing op reizen vanuit de Europese Unie als het gaat om een non Eu Luchtvaartmaatschappij (daaronder valt bijvoorbeeld Malaysian Airlines). Iemand die dus bijvoorbeeld een vertraging van 24 uur oploopt met Malaysian Airlines vanuit zeg Kuala Lumpur naar Amsterdam heeft geen enkel recht op een geldelijke vergoeding, omdat er niet wordt vertrokken vanuit een EU land. Gaat het om een vlucht van een non EU Luchtvaartmaatschappij vanuit bijvoorbeeld Amsterdam (of een andere luchthaven in de EU) dan worden mensen wel gecompenseerd. Een claim indienen kan overigens altijd wel, soms biedt de luchtvaartmaatschappij dan een volgende vlucht aan met flinke korting.
© 2009 - 2024 Singalees, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Compensatie bij aanzienlijke vertraging van uw vliegtuigCompensatie bij aanzienlijke vertraging van uw vliegtuigAlhoewel een reis met het vliegtuig tegenwoordig niets bijzonders meer is en we er toch vanuit beginnen te gaan dat de m…
Tot € 600,- vergoeding per passagier bij vluchtvertragingTot € 600,- vergoeding per passagier bij vluchtvertragingAls je vliegtuig meer dan drie uur vertraging heeft, heb je al recht op een financiële vergoeding van de luchtvaartmaats…
Vertraging of annulering van vliegreis: vergoeding claimen?Vertraging of annulering van vliegreis: vergoeding claimen?Het komt vaak voor dat vluchten vertraging oplopen of worden geannuleerd. Als dat u als reiziger overkomt kan het dat u…
Vergoeding bij vertraging met het vliegtuigVergoeding bij vertraging met het vliegtuigWanneer je een vliegtickets geboekt hebt voor een vakantie of een zakenreis dan ga je ervan uit dat je vlucht op tijd ve…

10 Tips voor de FietsvakantieEen fietsvakantie is een heerlijke ontspannende gebeurtenis. Het is één van de goedkoopste vakanties die je kunt houden…
Soorten toerismeToerisme is een begrip dat uit velen soorten bestaat. Hieronder kunt u de meeste soorten toerisme op alfabetische volgor…
Bronnen en referenties
  • EUClaims
  • Reisrevue
Reactie

Wim Kok, 02-03-2012
L.S., Op 31,1 zou ik met Arke reizen naar Curacao. Het werd 1.2, meer dan 24 uur vertraging. Kreeg vertraginghsverklaring! In toelichting verwijst TUI naar de reis- en annuleringsverzekerting. Volgens Centraal Beheer gelden de Europese regels niet voor vluchten naar landen buiten Europa ( Curacao?). Dus geen 2 x Euro 600.--. Blijft over mogelijkheid om Centraal Beheer te claimen voor 1 dagdeel van de reis! Volgens CB geldt de europese regeling in dit geval niet! Is deze bewering juist?
Gaarne Uw mening,
Vriendelijke groet,
Wim Kok Reactie infoteur, 03-03-2012
De vliegtuigmaatschappij is in deze verantwoordelijk en kan niet doorverwijzen naar de reis- en annuleringsverzekering.Ze doen het wel veel, maar dat klopt niet.
Als het u zelf te ingewikkeld is om af te handelen, zou ik dat door EU-Claim laten doen zoals in het artikel staat vermeld. Zij geven ook direct aan of u kans maakt op een compensatie of niet (want als sprake was van overmacht dan valt er niets te claimen).

Singalees (1.216 artikelen)
Laatste update: 14-02-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.