Koeltassen en koelboxen: soorten en eigenschappen

Koeltassen en koelboxen: soorten en eigenschappen Koeltassen en koelboxen zijn reuzehandig om etenswaren, drinken en andere producten koel in te houden. Met uitzondering van een enkel type koelbox hebben ze niet de capaciteit van een koelkast maar zijn door hun geringere afmetingen en lichte gewicht ook bedoeld om mee te nemen tijdens een dagje uit of op reis of om te gebruiken op de camping. Afhankelijk van het systeem ontstaat de koeling bij koeltassen door het gebruik van speciale koelelementen en bij koelboxen door koelelementen of door een systeem dat op elektriciteit of gas is gebaseerd. De keuze bij de aanschaf is vooral afhankelijk van het aantal graden dat gekoeld moet worden en de duur van de koeling en de hoeveelheid en soort producten die koel moeten blijven.

Verschil koeltas en koelbox

Het grootste verschil tussen een koeltas en een koelbox is het gewicht. Door gebruik van andere materialen weegt een koeltas minder dan een koelbox. Tevens is een koeltas flexibeler door de toegepaste beweeglijke materialen terwijl een koelbox stevige wanden heeft. Het meenemen van een koeltas is daardoor makkelijker mede omdat de tas meestal over draagriemen beschikt waarmee hij over de schouder kan worden gehangen. Ook bestaan er koeltassen die als rugzak zijn uitgevoerd.

Eigenschappen van een koeltas

Koeltassen zijn door de vorm en de gebruikte materialen uiteraard gebaseerd op het koel houden van de producten.

Inhoud en vorm

Koeltassen zijn verkrijgbaar met een inhoud van vier tot meer dan twintig liter. Een praktische en veelvoorkomende vorm is rechthoekig zodat er veel spullen in kunnen worden opgeborgen.

Materiaal

Het materiaal waaruit koeltassen bestaan is dikwijls licht en stevig zoals kunststof of textiel. Vaak is dat materiaal waterbestendig waardoor het een regenbui kan trotseren. Voor het opbergen van koeltassen is weinig ruimte nodig omdat het materiaal opvouwbaar is.

Isolatie en koeling

Aan de binnenzijden is het materiaal bekleed met isolerend materiaal wat bijdraagt aan het koel kunnen houden van de producten. Maar vooral gebeurt dit omdat in de koeltas koelelementen worden gestopt die de temperatuur lang op een laag peil houden.

Werking koelelement

Doordat de temperatuur van het koelelement lager is dan die van de omgeving in de koeltas of koelbox neemt het element warmte op en verlaagt vanzelf de omgevingstemperatuur. Er zijn speciale koelelementen verkrijgbaar die gevuld zijn met een vloeistof die veel warmte kan opnemen. Dergelijke elementen worden tevoren in de diepvriezer op een zo laag mogelijke temperatuur gebracht.

Flessenkoeler

Soms beschikt een koeltas over een speciale flessenkoeler waarin drinken op een makkelijke manier kan worden meegenomen en koel blijft.

Eigenschappen van een koelbox

Een koelbox (in België dikwijls frigobox genoemd) heeft het model van een soort verhuisdoos met rechthoekige bodem en opstaande zijkanten. De thermisch geïsoleerde box kan afgesloten worden met een goed sluitende deksel. De isolatie wordt vooral verkregen door een dubbele wand en soms isolatiemateriaal tussen de binnenwand en de buitenwand. Koelboxen worden voor diverse producten gebruikt en soms ook voor medische artikelen zoals vaccins of donororganen.

Soorten koelboxen

Koelboxen zijn in twee soorten verkrijgbaar. Bij de ene soort worden de producten koel gehouden door het gebruik van koelelementen en bij de andere soort beschikken de boxen voor de koeling over een systeem dat op elektriciteit of op gas werkt. Elektrische koelboxen worden vooral gebruik in auto’s en aangesloten op de accu of op campings waar stroom voorhanden is.

Werking van een koelbox

Een elektrische koelbox die bedoeld is voor een 12 volt-aansluiting kan meestal ook op netvoeding worden aangesloten door middel van een bijgeleverde omvormer van 12 volt naar 230 volt. Zo is de box geschikt voor gebruik op meerdere plaatsen zoals onder meer in de auto en op de camping. Sommige koelboxen kunnen naast aansluiting op de sigarettenaansteker of netstroom op gas worden aangesloten. Dit is het geval bij een zogenaamde absorptiekoelbox die tevens geruisloos werken als voordeel heeft.

Compressorkoelbox met laagste temperatuurbereik

De krachtigste elektrische koelbox is de compressorkoelbox die een temperatuurbereik heeft tot min achttien graden Celsius en daarmee vergelijkbaar is met een vrieskist. De compressorkoelbox is via de sigarettenaansluiting op de accu van de auto aansluitbaar of kan werken via een netstroomaansluiting. De koelbox is meestal groter van afmetingen en ideaal voor op de camping waar voor meerdere dagen producten koel gehouden moeten worden. Daarnaast bestaan er ook koelboxen die door middel van gasbranders of spiritusbranders kunnen worden gekoeld.
Gerelateerde artikelen
Kamperen: Goedkoop kampeerspullen kopenKamperen is een hartstikke leuke manier van vakantie vieren, daarnaast is het ook relatief goedkoop, zeker als je kiest…
Kampeertips voor de beginner: de voorbereidingmijn kijk opKampeertips voor de beginner: de voorbereidingKamperen met het gezin is voor velen iets wat ze al van kinds af aan doen. Zij staan er dan ook helemaal niet meer bij s…
Backpack tips - Bagage indelenBackpack tips - Bagage indelenVoor een verre reis moet je een goede voorbereiding hebben. Dit geldt ook voor het inpakken van je backpack / rugzak. Je…
Canarische eilanden: Gran CanariaCanarische eilanden: Gran CanariaGran Canaria is een eiland van de Canarische eilanden. Gran Canaria is het tweede, meest bezochte eiland van de Canarisc…

Frank van Rijn, een leven op de fietsFrank van Rijn, een leven op de fietsOngeveer de helft van het jaar verblijft hij in Nederland. De rest van de tijd fietst hij, bij voorkeur in warme landen.…
Rugzakmodellen voor kleine kinderen tot backpackersRugzakmodellen voor kleine kinderen tot backpackersRugzakken zijn niet meer die lompe onooglijke dingen zoals vroeger maar worden in talrijke uitvoeringen en hippe kleuren…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alexas Fotos, Pixabay
  • https://www.koelbox-expert.nl/koeltas
  • https://www.koelbox-expert.nl/koelbox
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Koelbox

Reageer op het artikel "Koeltassen en koelboxen: soorten en eigenschappen"

Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: Juni 2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!