InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Alternatieven voor Airbnb: 'Nightbank' en 'TalkTalkBnb'

Alternatieven voor Airbnb: 'Nightbank' en 'TalkTalkBnb'

Alternatieven voor Airbnb: 'Nightbank' en 'TalkTalkBnb' Sinds het succes van Airbnb is duidelijk dat grote hotelaccomodaties uit zijn en huiselijke onderkomens bij particulieren in. “Oost west, thuis best”, luidt het gezegde. In die zin is het niet zo verwonderlijk dat overnachten bij particulieren zo populair is. Maar een tweetal innovatieve Airbnb-alternatieven biedt niet alleen bedden bij locals aan, maar gaat nog een stap verder. Met de Airbnb-alternatieven Nightbank en TalkTalkBnb ondersteun je sociale en ecologische projecten. Of je leert en passant ook een vreemde taal. Twee alternatieven voor Airbnb die het verdienen om te worden voorgesteld.

Nightbank als alternatief voor Airbnb

Nightbank hanteert een wereldvisie waarin particulieren hun deuren openen en hun huizen delen om daarmee sociale en milieu-georiënteerde initiatieven in de wereld te ondersteunen. Basisgedachte: iedereen kan goed doen, ook zonder geld. Vertaald naar het concept van Nightbank: slapen op een vreemde bank of er zelfs één gratis aanbieden. Nightbank noemt dit een 'slapend vermogen’ dat iedereen bezit en kan inzetten.

Hoe kan je deelnemen aan Nightbank?

Bij de Airbnb-variant ‘Nightbank’ kan je op drie verschillende manieren deelnemen:
  • Je start een eigen lokaal initiatief;
  • Je biedt zelf accommodatie aan om via de prijs van die accommodatie een ​​initiatief te ondersteunen;
  • Je overnacht in zo'n accommodatie en steunt het project van je keuze op die manier.

Het idee achter Nightbank

Het idee van Nightbank: gebruik je hulpbronnen, je bed in dit verband, en financier er geselecteerde initiatieven mee. Door middel van overnachtingen ondersteunen gasten en gastheren projecten zoals een waterinitiatief in Kenia of een opvangcentrum voor vluchtelingen in Athene. Op de website van Nightbank kan je zien hoeveel geld er nodig is voor het project. En hoeveel er al verzameld is. De initiatieven streven verschillende doelen na: van grensoverschrijdende campagnes tot het bestrijden van ongelijkheid.

De status van dit alternatief

Begin 2018 was bedoeld alternatief nog te overzien:
  • er waren 235 gebruikers geregistreerd;
  • er waren twee lopende initiatieven;
  • twee andere initiatieven waren al succesvol gefinancierd;
  • in totaal was er op dat moment 1350 euro verzameld.

Het bedrijf beweert volledig te worden gefinancierd door de oprichters. Ook waren er middelen voorhanden uit donaties en verkoop van merchandising.

Gasten slapen beter

Volgens de bedenkers van Nightbank verbetert "Social Sleeping" ook het eigen welbevinden. Gasten slapen beter in de wetenschap dat ze bijdragen aan een zinvolle zaak. Overigens heeft het Nightbank-team in 2017 de eerste prijs gewonnen voor culturele en creatieve pilots, een award van het Ministerie van Economische Zaken in Duitsland.

TalkTalkBnb als Airbnb-alternatief

Een heel andere insteek heeft het Airbnb-alternatief ‘TalkTalkBnb’. Het regelt accommodaties tussen mensen die hun kennis van vreemde talen willen verbeteren en reizigers die op zoek zijn naar een goedkope of alternatieve overnachting. De reiziger brengt de nacht gratis door bij een gastheer, die op zijn beurt diens moedertaal oefent. Een leraar die een paar dagen blijft als het ware.

Gratis accommodatie in ruil voor aanleren vreemde talen

Het werkt als volgt. Op de website kiest de gastgever een ‘native speaker’ uit die geïnteresseerd is in een bezoek, en neemt contact met hem op. Terwijl de gastheer overdag aan het werk is, bezoekt de gast stad of omgeving. Tijdens het gezamenlijke diner en in het weekend worden Engels, Frans of Spaans in praktijk gebracht.

Ook bedrijven kunnen zich aanmelden

Sinds 2017 staat het platform van TalkTalkBnb ook open voor bedrijven. Deze kunnen een zogenaamde 'kring' openen, waarin alle werknemers van een bedrijf in binnen- en buitenland, met de taal kunnen stoeien. Zo kunnen collega's bijvoorbeeld gratis taalreizen voor hun kinderen organiseren. TalkTalkBnb ziet deze functie als een 'interne Airbnb' die kostenverlagend werkt, het aanleren van vreemde talen bevordert en de bedrijfscultuur bij collega's uit verschillende landen ten goede komt. TalkTalkBnb brengt op deze wijze taalonderricht en gratis accommodatie bij elkaar.

Overnachting als nevenproduct

Beide bovengenoemde alternatieven voor Airbnb zien overnachting slechts als een 'nevenproduct' van het idee zelf:
  • de ondersteuning van ideële initiatieven zoals bij Nightbank;
  • of het aanleren van vreemde talen zoals bij TalkTalkBnb.

Terwijl TalkTalkBnb al een grote community bezit, telt Nightbank anno 2018 nog slechts een paar honderd gebruikers. Het is een feit dat het succes van een sociaal netwerk staat of valt bij het aantal gebruikers. Daarom valt nog te bezien of het concept van Nightbank tot zo’n succes kan uitgroeien.
© 2018 Bonafide, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Airbnb: wat is het en hoe werkt het?Airbnb: wat is het en hoe werkt het?Met een gestaag groeiend aantal gebruikers is Airbnb de gemakkelijkste manier om met vrije woonruimte geld te verdienen…
Woning verhuren via Airbnb: voorwaardenWoning verhuren via Airbnb: voorwaardenSteeds meer particulieren verhuren hun kamer of woning via het populaire Airbnb. Een lucratieve business, de extra inkom…
Hoe kan ik een vreemde taal leren?Hoe kan ik een vreemde taal leren?Je kunt het nodig hebben voor je werk, of gewoon voor hobby willen leren. Een nieuwe, vreemde taal aanleren is voor de é…
Mag ik mijn huurwoning verhuren op Airbnb?Mag ik mijn huurwoning verhuren op Airbnb?Je huurwoning verhuren als je zelf op vakantie bent klinkt aantrekkelijk voor veel mensen. In Nederland bieden dan ook m…
Engels op de basisschool, op naar tweetalig onderwijsEngels op de basisschool, op naar tweetalig onderwijsIn de hele wereld krijgen kinderen op zeer jonge leeftijd les in een vreemde taal. Ook in de EU-lidstaten is daar veel d…
Bronnen en referenties
  • https://www.ad.nl/reizen/een-bijna-gratis-vakantie-zo-doe-je-dat~a3abb711/
  • http://www.natgeotraveler.nl/artikel/gratis-accommodatie-in-ruil-voor-taallessen
  • https://www.nightbank.org/
  • https://www.talktalkbnb.com/

Reageer op het artikel "Alternatieven voor Airbnb: 'Nightbank' en 'TalkTalkBnb'"

Infoteur: Bonafide
Gepubliceerd: 14-02-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!