De Flying Doctors in Australië: luchtambulancedienst

Geschiedenis
De Royal Flying Doctor Service is opgericht in 1928 door John Flynn. John Flynn (1880 – 1951) was een minister. Hij bracht een aantal jaar door in de Australische Outback voor het opzetten van ziekenhuizen ter verzorging van zieke of gewonden mensen (vooral mijnwerkers, wegwerkers, veehouders en spoorwegpersoneel). In die tijd heette de organisatie 'Australian Inland Mission Aerial Medical Service’. De organisatie werd opgericht in Cloncurry, Queensland. Het was ’s werelds eerste luchtambulance. In het eerste jaar maakte het al 50 vluchten naar 26 bestemmingen en behandelde het 225 patiënten. Al snel breidde de organisatie zich in de jaren dertig van de twintigste eeuw uit naar andere delen van de Australische Outback (in de staten Victoria, Western Australia, South Australia, New South Wales en Northern Territory). Dit was mogelijk door innovatie op het gebied van luchtvaart en verbeterde radiotechnologie. Meer personen konden bereikt worden en veel meer levens werden gered.
Wat doen de Flying Doctors precies?
De organisatie verleent medische zorg aan mensen die wonen, werken of reizen in afgelegen gebieden in Australië. Het voorziet mensen in eerste hulpbehoefte (primaire zorgbehoefte) en nog belangrijker is dat de organisatie zorg verleent aan mensen in noodgevallen. Ze bieden vierentwintig-uurszorg. Een standaardteam binnen het vliegtuig bestaat uit één piloot en één dokter. In twintig procent van de gevallen vliegt er een extra zorgverlener mee. Dat is in ernstigere gevallen. In de Australische Outback kom je op wegen regelmatig borden tegen met 'RFDS Emergency Roadstrip' erop. De landingsbanen zijn te herkennen aan strepen op de weg (net als bij een zebrapad).Naast hulp bij noodgevallen levert de organisatie tegenwoordig ook andere diensten, zoals telezorg, mondzorg, gezondheidsklinieken (in 2015: 15.248), maar ook patiëntenvervoer over land. Ook doet de organisatie verder onderzoek naar zaken op het gebied van de zorgverlening die het biedt en wat er eventueel verbeterd kan worden. Bij telezorg kun je denken aan consulten met patiënten op afstand. In 2015 had de RFDS 92.776 telezorgconsulten. Indien een patiënt zorg nodig heeft die een kliniek in een afgelegen plaats niet kan bieden, wordt de patiënt naar een groter ziekenhuis gebracht met meer mogelijkheden. Verder biedt de organisatie ook medische zorg en medisch advies aan Outbackreizigers. Als je door de Outback reist, is het bereik met je mobiele telefoon slecht. Je wordt geadviseerd een satelliettelefoon of een tweerichtingsradio (geïnstalleerd op de RFDS-frequentie) mee te nemen. Met een satelliettelefoon wordt er een directe tweerichtingsradioverbinding gemaakt met een communicatiesatelliet. Met deze telefoon kun je overal ter wereld gebruik maken van het openbare telefoonnetwerk.
Vliegtuigen
Het eerste vliegtuig van de luchtambulancedienst was de Havilland DH-50A. Het vliegtuigje was groot genoeg om een dokter en een patiënt te vervoeren. De Queensland & Northern Territory Aerial Service, nu bekend als Qantas, stelde de vliegtuigjes in bruikleen. Sinds 1960 schafte de organisatie zelf vliegtuigen aan. De Royal Flying Doctor Service bezit meerdere type vliegtuigen om patiënten in afgelegen gebieden te bereiken. Er worden vier verschillende type vliegtuigen gebruikt:
- De Hawker 800XP (gebruikt in Northern Territory en Western Australia);
- De Pilatus PC-12 (gebruikt in Northern Territory, South Australia en Western Australia);
- King Air B350 C en King Air B200 C (gebruikt in Queensland, Victoria, New South Wales en Tasmanië);
- Cessna C208 (gebruikt in Queensland).
Anno 2016 telt de RFDS 66 vliegtuigen. Alleen al in 2015 legde de organisatie 26.847.325 kilometer af. In 2017-2018 wordt de Pilatus PC-24 geïntroduceerd. Deze wordt gebruikt in Western Australia, South Australia en Northern Territory. Het model halveert de vliegtijd op lange afstand.