InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Airbnb: wat is het en hoe werkt het?

Airbnb: wat is het en hoe werkt het?

Airbnb: wat is het en hoe werkt het? Met een gestaag groeiend aantal gebruikers is Airbnb de gemakkelijkste manier om met vrije woonruimte geld te verdienen. Hoe dat werkt? Wel, je door je accommodatie via het platform van Airbnb te presenteren aan miljoenen mensen. Airbnb is opgericht in 2008 als een soort marktplaats voor unieke accommodaties over de hele wereld. Accommodaties die mensen via het platform kunnen aanbieden, ontdekken en boeken. Online of via hun mobiele telefoon.

De onstuitbare opkomst van particuliere onderkomens

Authenticiteit, charme en gastvrijheid. Dat beloven portals die bemiddelen in verhuur van particuliere onderkomens van particulieren aan particulieren. Een van de grootste websites voor het boeken en huren van kwalitatief hoogwaardige woningen en appartementen is Airbnb. Ging het vroeger om vertrekken die werden overgelaten aan familie en vrienden? Inmiddels kan je er als gastheer geld mee verdienen. Maar ja kan ook veel geld besparen als huurder. Het fenomeen, ook wel bekend onder de naam "social travelling" is ook in Nederland erg populair. Vergelijkbare initiatieven zijn er onder de naam "Couchsurfing" en "Wimdu'.

Wat is Airbnb?

Airbnb is een online platform voor wereldwijde reservering en verhuur van particuliere accommodaties. Verhuurders kunnen hun huis of appartement als bijverdienste verhuren aan mensen die zoeken naar een onderkomen ver weg van het massatoerisme. Of het nu een woning voor één nacht, een kasteel voor een week of een villa voor een hele maand is, Airbnb brengt mensen samen voor unieke reiservaringen. In elke prijsklasse en in meer dan 34.000 steden en 190 landen. Vanaf de oprichting in 2008 werden er volgens het bedrijf al miljoenen overnachtingen op Airbnb geboekt.

Hoe werkt Airbnb?

De oorspronkelijke naam van Airbnb, Airbedandbreakfast, werd in 2009 ingekort tot Airbnb. Het bedrijf biedt accommodaties in 190 landen aan. Airbnb brengt als online platform het contact tussen gast en gastheer tot stand. Bovendien is men verantwoordelijk voor de afwikkeling van de boeking. Transacties vinden uitsluitend op het platform plaats.

Hoe gebeurt de financiële afwikkeling?

De financiële afwikkeling bij Airbnb verloopt in groter lijnen als volgt:
  • de gast betaalt de kosten van zijn boeking per creditcard aan Airbnb;
  • de gastheer krijgt het bedrag pas 24 uur na aankomst uitbetaald. Dat moet ervoor zorgen dat gasten de accommodatie aantreffen, zoals die werd aangeboden;
  • van de prijs berekent Airbnb 6-12% extra door aan de gasten, afhankelijk van de hoogte van de huurprijs;
  • en van de gastheer houdt Airbnb direct bij de uitbetaling 3% van de huurprijs in.

Gast en gastheer stellen zich voor op een profielpagina

Elke gebruiker op het platform, zowel gastheer als gast, stelt zich op Airbnb voor door middel van een profielpagina. Hij moet onder meer een foto en telefoonnummer aanleveren. De gastheer beschrijft zijn accommodatie op basis van een standaardformulier en met behulp van foto's. Een zoekfunctie biedt de mogelijkheid om specifieke wensen op de profielpagina op te nemen, bijvoorbeeld ten aanzien van:
  • kosten;
  • de grootte;
  • beschikbare voorzieningen;
  • aanwezigheid van het gastgezin;
  • ontbijt;
  • etcetera.

Beoordeling accommodatie

Gast en gastgever kunnen elkaar over en weer beoordelen. Een beoordeling kan men alleen geven als daadwerkelijk een boeking via de website werd verrekend. Met een speciale rekentool kan je berekenen welke inkomsten je met een eigen accommodatie kan behalen.

Speciale arrangementen bij Airbnb

Overigens kent Airbnb ook accommodaties met betrekking tot specifieke thema’s:
  • wijn;
  • huwelijksreis;
  • interessante steden;
  • boomhutten;
  • winter.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Reizen met Airbnb: voor- en nadelenReizen met Airbnb: voor- en nadelenHomesharing heeft sterk aan populariteit gewonnen en wordt door zijn persoonlijke benadering steeds vaker als alternatie…
Airbnb vaak meer dan een leuke bijverdiensteAirbnb vaak meer dan een leuke bijverdiensteEnerzijds wil Airbnb de leuke buurman zijn, die bemiddelt in verhuur van prachtige kamers die anders toch maar leeg staa…
Woning verhuren via Airbnb: voorwaardenWoning verhuren via Airbnb: voorwaardenSteeds meer particulieren verhuren hun kamer of woning via het populaire Airbnb. Een lucratieve business, de extra inkom…
Mag ik mijn huurwoning verhuren op Airbnb?Mag ik mijn huurwoning verhuren op Airbnb?Je huurwoning verhuren als je zelf op vakantie bent klinkt aantrekkelijk voor veel mensen. In Nederland bieden dan ook m…
Kamer huren en verhuren via AirbnbKamer huren en verhuren via AirbnbVoor wie extra geld wil verdienen is het verhuren van een kamer via de verhuursite Airbnb een uitstekende optie. Ook wie…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Airbnb: wat is het en hoe werkt het?"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 16-12-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!