InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Airbnb: wat is het en hoe werkt het?

Airbnb: wat is het en hoe werkt het?

Airbnb: wat is het en hoe werkt het? Met een gestaag groeiend aantal gebruikers is Airbnb de gemakkelijkste manier om met vrije woonruimte geld te verdienen door die te presenteren aan miljoenen mensen. Airbnb, opgericht in 2008, is als een soort marktplaats voor unieke accommodaties over de hele wereld, accommodaties die mensen via het platform kunnen aanbieden, ontdekken en boeken, online of via hun mobiele telefoon.

De onstuitbare opkomst van particuliere onderkomens

Authenticiteit, charme en gastvrijheid, dat beloven portals die bemiddelen in verhuur van particuliere accommodaties van particulieren aan particulieren. Een van de grootste websites voor het boeken en huren van kwalitatief hoogwaardige woningen en appartementen is onder meer Airbnb. Waar het vroeger ging om vertrekken die werden overgelaten aan familie en vrienden, kan je er nu als gastheer geld mee verdienen, maar ook veel geld besparen als huurder. Het fenomeen, ook wel bekend onder de naam "social travelling" is ook in Nederland erg in opkomst. Vergelijkbare initiatieven zijn er onder de naam "Couchsurfing" en "Wimdu'.

Wat is Airbnb?

Airbnb is een online platform voor wereldwijde reservering en verhuur van accommodaties. Particuliere verhuurders kunnen hun huis of appartement als bijverdienste verhuren aan mensen die op zoek zijn naar een onderkomen ver weg van het massatoerisme. Of het nu een woning voor één nacht, een kasteel voor een week of een villa voor een hele maand is, Airbnb brengt mensen samen voor unieke reiservaringen, in elke prijsklasse en in meer dan 34.000 steden en 190 landen. Vanaf de oprichting in 2008 werden er volgens het bedrijf al meer dan vijftien miljoen overnachtingen op Airbnb geboekt.

Hoe werkt Airbnb?

De oorspronkelijke naam van Airbnb, Airbedandbreakfast, werd in 2009 ingekort tot Airbnb. Het bedrijf biedt accommodaties in 190 landen aan. Airbnb brengt als online platform het contact tussen gast en gastheer tot stand en is verantwoordelijk voor de afwikkeling van de boeking. Transacties vinden uitsluitend op het platform plaats.

Hoe gebeurt de financiële afwikkeling op Airbnb?

De gast betaalt de kosten van zijn boeking per creditcard aan Airbnb. De gastheer krijgt het bedrag pas 24 uur na aankomst uitbetaald om ervoor te zorgen dat gasten de accommodatie aantreffen, zoals die werd aangeboden. Van de prijs van de accommodatie berekent Airbnb 6-12% extra door aan de gasten, afhankelijk van de hoogte van de huurprijs, en van de gastheer houdt Airbnb direct bij de uitbetaling 3% van de huurprijs in.

Gast en gastheer stellen zich voor op een profielpagina

Elke gebruiker op het platform, dus zowel de gastheer al de gast, stelt zich op Airbnb voor door middel van een profielpagina. Hij moet onder meer een foto en een telefoonnummer aanleveren. De gastheer beschrijft zijn accommodatie op basis van een standaardformulier en met behulp van foto's. Een zoekfunctie biedt de mogelijkheid om specifieke wensen op de profielpagina op te nemen, bijvoorbeeld ten aanzien van kosten, de grootte, beschikbare voorzieningen, de aanwezigheid van het gastgezin, ontbijt etcetera.

Beoordeling Airbnb

Gast en gastgever kunnen elkaar over en weer beoordelen. Een beoordeling kan alleen worden gegeven als daadwerkelijk een boeking via de website werd verrekend. Met een speciale rekentool kan men berekenen welke inkomsten met een eigen accommodatie kunnen worden behaald.

Speciale arrangementen bij Airbnb

Overigens kent Airbnb ook accommodaties met betrekking tot specifieke thema’s (wijn, huwelijksreis, interessante steden, boomhutten, winter).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Airbnb: wat is het en hoe werkt het?"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 09-02-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!