InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Jersey, een Engels-Franse mix

Jersey, een Engels-Franse mix

Jersey, een Engels-Franse mix Voor de kust van Bretagne in de baai van de Mont Saint-Michel liggen de Engelse Kanaaleilanden. Guernsey, Jersey, Sark, Herm en Alderney. Jersey is met een oppervlakte van 116 km2 de grootste. Vanuit verschillende steden in Bretagne kun je een aantal keren per dag met een boot naar Jersey. Wij gingen vanaf Granville met een catamaran. Binnen korte tijd ben je in de haven van Saint Helier. Ook naar de andere kanaaleilanden en tussen de eilanden onderling zijn regelmatig ferryverbindingen.

Engels en Frans

Het eiland is echt een mix van Engelse en Franse invloeden. De Kanaaleilanden zijn de laatste overblijfselen van het middeleeuwse Graafschap van Normandië dat zowel in bezit van Frankrijk als van Engeland is geweest. Ook in latere eeuwen was deze eilandengroep inzet van geschillen tussen Engeland en Frankrijk. Maar uiteindelijk is het onder beheer van Groot Brittannië gebleven.

Het is dan ook erg Engels op Jersey: er wordt Engels gesproken, hoewel je er ook goed met Frans terecht kunt, er wordt links gereden en er wordt betaald in ponden. Weliswaar geen Engels Pound, maar het daarvan afgeleide Jersey Pound, hoewel ook Engelse Pounds worden geaccepteerd. Meer Frans is het landschap en het subtropisch klimaat. Palmbomen, prachtige bloemen, zoals bougainvillea, lavendelvelden, zonnebloemen, wijngaarden en mooie stranden. Dat alles doet soms meer denken aan de Cote d’Azur dan aan Engeland.

Belangrijke bronnen van inkomsten zijn het toerisme en de financiële dienstverlening. Het land heeft een gunstig belastingklimaat, wat het interessant maakt om de nodige zaken aan te schaffen. Op verschillende plekken op het eiland kom je goud- en parelwinkels tegen. Artikelen die hier echt aanzienlijk goedkoper zijn dan op het vasteland van Europa. Het goud is overigens wel van een lager karaat dan bij ons.

Saint Helier

Vanuit de hoofdstad Saint Helier worden rondritten over het eiland georganiseerd, langs de highlights. Ondanks dat Jersey een klein eiland is heeft het toch veel te bieden. Saint Helier is behalve hoofdstad van Jersey ook één van de drie grootste havens. Saint Aubin en Gorey zijn de andere twee. Royal Square is een groot stadsplein, waar vroeger de markten werden gehouden, maar die zijn inmiddels verplaatst naar andere plekken in de stad. In Saint Helier zijn tal van leuke winkels te vinden.

Parken

Op Jersey zijn een aantal prachtige parken om te bezoeken, zoals Eric Young Orchid Foundation. Hier is een prachtige orchideeënverzameling te zien, die wereldwijd prijzen heeft gescoord. Het is het werk van wetenschapper en landbouwkundige Eric Young, die ook regelmatig nieuwe soorten weet te kweken.

Samares Manor is een ander park dat ook zeer zeker de moeite waard is. Aangelegd door Sir James Knott rond 1920. Dit park omvat een aantal verschillende tuinen, onder ander een Japanse tuin, een kruidentuin en een cactustuin. In het park staat ook een Victoriaans herenhuis waar bed & breakfast wordt aangeboden.

Een park van heel ander kaliber is de tuin van Judith Queree in Saint Ouen. Dit is een privé tuin, die Judith samen met haar man heeft aangelegd en waar ze met enthousiasme toeristen rondleidt. Hier zijn heel veel zeldzame en bijzondere planten van over de hele wereld te zien. Deze tuin is zo bijzonder dat Judith daar al verschillende prijzen mee gewonnen heeft.

Kastelen

Jersey heeft een paar oude kastelen, die de moeite waard zijn. Vlakbij Gorey ligt de burcht Mont Orgueil, die ooit als verdedigingswerk werd gebouwd. Op korte afstand vind je Elisabeths Castle waar je bij eb naar toe kunt lopen. (vergelijk Mont Saint Michel in Bretagne) of bij vloed naartoe kunt varen met de Castle Ferry. Het verschil tussen eb en vloed is hier evenals in Bretagne enorm groot.

Jersey War Tunnels

De Jersey War Tunnels is één van de grote toeristische attracties van het eiland. De bouw hiervan is in de Tweede Wereldoorlog op gang gezet door Hitler, die er een onneembare ondergrondse vesting wilde bouwen. De zogenaamde Höhlgangsanlage 8. De Kanaaleilanden waren het enige stukje Engels grondgebied dat door de Duitsers bezet was. Het was de bedoeling dat deze tunnels moesten fungeren als ondergrondse opslagplaats voor Duitse wapens. Vervolgens moest het een ondergronds militair hospitaal worden. Tegenwoordig is er een oorlogsmuseum in gevestigd. Hier wordt het verhaal getoond van de bezetting van het eiland met materialen, video’s en interactieve displays.

Sporten

Jersey heeft op sportgebied het nodige te bieden. Voor golfers is het een prachtig eiland. Er zijn diverse negen en achttien holes golfbanen. Ook zeilers, vissers en duikers komen aan hun trekken, met een kustlijn met prachtige rotsformaties en voor wandelaars en fietsers zijn er tal van paden aangelegd.
© 2012 - 2019 Miesa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen naar Jersey en Guernsey met Blue IslandsGoedkoop vliegen naar Jersey en Guernsey met Blue IslandsJersey en Guernsey zijn geweldige vakantiebestemmingen en vanaf februari 2013 kun je er rechtstreeks naartoe vliegen met…
Jersey Shore's DJ Pauly DDe Jersey Shore heeft veel interessante cast leden, maar degene die daar altijd bovenuit springt is DJ Pauly D met zijn…
MTV's hit serie Jersey shoreMTV's hit serie Jersey shoreMTV's hit serie Jersey Shore volgt de vakantie van een groep zogenaamde Guido's en Guidettes, itiliaanse feestgangers di…
Kanaaleiland Sark, een paradijs op aardeEen plek waar geen auto’s of verharde wegen zijn en waar je zonder kunstmatig licht kan genieten van een prachtige sterr…
Angelina Pivarnick aka AngelinaAngelina Pivarnick is de guidette die het niet lang heeft volgehouden in de Jersey Shore. In dit artikel kan je meer ove…

Reageer op het artikel "Jersey, een Engels-Franse mix"

Infoteur: Miesa
Gepubliceerd: 19-03-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!