Reisinformatie Egypte

Reisinformatie Egypte Egypte is een prachtig vakantieland dat veel mensen iets te bieden heeft, denk aan duiken in Hurghada en Sjarm-el-Sjeik of cultuur snuiven in Luxor en Cairo. Als u naar Egypte reist, moet u met een aantal dingen rekening houden.

Taal

In Egypte wordt er Arabisch gesproken. In de toeristische gebieden spreekt men over het algemeen wel wat Engels, Frans en Duits. Indien je buiten de toeristische gebieden komt, is het aan te raden om een woordenboekje mee te nemen.

Valuta

Egypte gebruikt de Egyptische Pond. Eén Egyptische Pond is ongeveer 14 cent waard. Zorg voor voldoende contant geld, want veel geldautomaten zijn kapot of geven maar beperkt geld uit. Op het vliegveld zijn er genoeg goedwerkende ATMs aanwezig. Zorg ook voor los geld om eventueel als fooi te geven.

Inentingen

Vaccinaties worden wel aangeraden, maar zijn niet verplicht. De inentingen die worden aangeraden zijn de volgende:
  • DTP
  • Hepatitis A
  • Buiktyfus

Deze inentingen kunt u krijgen bij uw huisarts of plaatselijke GGD.

Veiligheid

Egypte is een veilig land om door te reizen. Als toerist wordt je niet aangesproken op je gedrag, kleding enzovoort. Zoals in ieder land moet u goed op uw spullen letten, dan kan er weinig misgaan. Ook vrouwen kunnen goed door het land reizen, let wel op te opvallende kleding.

Tijdverschil

Het is in Egypte 1 uur later dan in Nederland. De wintertijd gaat er een maand eerder in dan in Nederland (Egypte is eind september). Als daar de wintertijd ingaat is er tijdelijk geen tijdverschil, totdat bij ons ook de wintertijd ingaat. (eind oktober)

Bevolking

Een gedeelte van de bevolking in Egypte kan opdringerig overkomen. Dit is vooral het geval tussen Luxor en Aswan. Door de demonstraties komen er steeds minder toeristen naar het land, dit zorgt ervoor dat de bevolking niet genoeg kan profiteren van het toerisme. Hierdoor gaan de straatverkopers nog beter hun best doen om hun waren te verkopen. De wet geeft aan dat ze je niet mogen aanraken, maar achter je aan lopen doen ze helaas wel.

Fooien

Egyptenaren zijn erg opdringerig als het gaat om fooien. Voor elk klein dingetje dat zij voor jou doen willen ze een fooi krijgen. Het is gebruikelijk om 10% fooi te geven als het een goede service is. Zorg voor los geld in de broekzak om als fooi te geven.

Visum en paspoort

Je paspoort moet na terugkeer in Nederland nog minstens 6 maanden geldig zijn. Voor Egypte heb je een visum nodig. Het visum is verkrijgbaar op de luchthaven en kost 20 euro (betalen in Egyptische ponden, euro's of Amerikaanse dollars). Als je je bezoek aan Egypte wilt combineren met een ander land vraag dan een multiple entry visum aan.

Drinkwater

Het wordt afgeraden het drinkwater te drinken. Zorg ervoor dat u altijd genoeg flessen water mee heeft onderweg. Let goed op dat de flessen verzegeld zijn, er zijn namelijk verkopers die de flessen vullen met Nijlwater.

Klimaat en beste reistijd

Egypte kent een woestijnklimaat, dit houdt in dat het er 's middags erg heet is en 's avonds goed kan afkoelen. Egypte kent een hoger luchtvochtigheid dan Nederland, dit betekent dat het minder warm aanvoelt bij hogere temperaturen. In onderstaand schema zijn de gemiddelde temperaturen aangegeven (in graden Celsius). Eigenlijk is Egypte altijd goed te bezoeken, maar u moet natuurlijk rekening houden met de temperaturen. Als u een actieve rondreis maakt in het binnenland, is de winter de beste reistijd. Hurghada en Sjarm-El-Sjeik worden zowel in de zomer als in de winter drukbezocht.

CairoHurghadaSjarm-el-SjeikLuxor
Januari18222022
Februari20242224
Maart25282731
April28303035
Mei32343438
Juni35363740
Juli35373740
Augustus35373740
September33343538
Oktober32313135
November26272730
December23242428

Deze informatie is ontstaan uit eigen ervaringen en reizigersinformatie van de reisbureaus. Mochten er onduidelijkheden bestaan, aarzel niet om te reageren.
© 2012 - 2020 Mwilpshaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Egyptische kustplaatsen aan de Rode ZeeEgyptische kustplaatsen aan de Rode ZeeEgypte is een land waar je heen kunt gaan voor cultuur, maar ook voor totale ontspanning. De temperatuur is het hele jaa…
Betaalbare zonvakanties in de winterBetaalbare zonvakanties in de winterAls u van de zon houdt is het zeer aan te raden een keer in de winter een zonnig land op te zoeken. Vooral voor mensen m…
De schatten van EgypteEgypte is vooral bekend om haar rijke geschiedenis. De koningsgraven in de vorm van piramide’s, de dodenmaskers en de ve…
Winterzonvakantie: Leukste winterzon bestemmingen EuropaWinterzonvakantie: Leukste winterzon bestemmingen EuropaWanneer de winter je afschrikt en je niet zo dol bent op wintersport, kun je ook kiezen voor een zonvakantie in de winte…

Jersey, een Engels-Franse mixJersey, een Engels-Franse mixVoor de kust van Bretagne in de baai van de Mont Saint-Michel liggen de Engelse Kanaaleilanden. Guernsey, Jersey, Sark,…
Beach Albatros Palace hotel in HurghadaBeach Albatros Palace hotel in HurghadaWie van zon, zee en lekker eten wil genieten zit in Hotel Beach Albatros Palace, onderdeel van de Pickalbatros keten, op…

Reageer op het artikel "Reisinformatie Egypte"

Infoteur: Mwilpshaar
Gepubliceerd: Maart 2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!