InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Gränna: het dorp van de zuurstokken

Gränna: het dorp van de zuurstokken

In Zweden, in de provincie Smaland, ligt het dorpje Gränna. Dit dorpje is zeker een aanrader voor alle ‘zoetbekken’ onder ons. Gränna staat namelijk onder andere bekend om de zuurstokken, die daar nu nog met de hand gemaakt worden.

Gränna

Gränna is een klein dorpje, gelegen in Smaland. Het is gelegen tussen het meer Vättern en de Grännaberg en heeft ongeveer 3500 inwoners. Het dorpje is in 1652 gesticht door Graaf Per Brahe. Omdat er niet veel ruimte was tussen het meer en de berg waar het plaatsje ligt, is het dorp vrij langgerekt. Het plaatje maakt een gezellige indruk door de drukke hoofdstraat Brahagatan, en de mooi aangelegde tuinen en boomgaarden.

Ballonnendag

Gränna is ook bekend om de ballontochten die er regelmatig gehouden worden. Dit is natuurlijk niet voor niets. Elk jaar wordt er een ballonnendag gehouden. Dit is ter ere van Salomon August Andrée. Deze ballonvaarder is geboren in Gränna in 1854 en verongelukt in 1897 toen hij samen met een vriend de Noordpool per heteluchtballon probeerde te bereiken. Zijn herinneringen en uitrusting zijn te bezichtingen in Gränna in het Andréemuseum.

Zuurstokken

Wie kent ze niet: de rood-wit gestreepte zuurstokken. Van oorsprong hebben ze een mintsmaak, maar tegenwoordig zijn ze te krijgen in allerlei smaken en kleuren. Deze zuurstok, in het zweeds 'polkagris' genoemd, zijn de zuurstokken die Gränna zo bekend hebben gemaakt.

Bij binnenkomst in het plaatsje kan je al niet om de zuurstokken heen. De palen van het bord waar het dorpje begint, zien er uit als levensgrote zuurstokken, uiteraard in de originele kleuren rood en wit. In het dorp zijn er talloze polkagrisfabriekjes (polkagriskokeri) te bezichten. Daar is het hele proces te zien hoe de zuurstokken gemaakt worden. Dit gebeurt hier nog steeds met de hand, van het begin tot het einde. Het leuke is ook dat elke willekeurige toerist tijdens zijn bezoek gewoon foto's mag maken. De sfeer is hierdoor heel gemoedelijk. Ook is het mogelijk om op afspraak een workshop te volgen om zelf zuurstokken te maken.

In de gezellige hoofdstraat zijn er genoeg snoepwinkeltjes waar deze lekkerij te koop aangeboden wordt. Alles in de winkeltjes ziet er even kleurig en zoetig uit. Het ware paradijs voor de liefhebber van de zuurstok. Hier wordt niet alleen de originele rood-witte polkagris aangeboden, maar het water loopt je gegarandeerd in de mond bij het zien van de verschillende soorten zuurstokken, qua smaak en kleur.

Zelfs op een regenachtige dag is het bezoeken van dit kleurige stadje een echt snoepreisje. Het zal dan ook heel moeilijk zijn om dit dorpje te verlaten zonder een paar zuurstokken gekocht te hebben.

Lees verder

© 2007 - 2019 Saskiaw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
WK voetbal 1958Zweden heeft in 1958 de eer om het WK voor dat jaar te mogen organiseren. Het speelsysteem is voor de laatste keer aange…
Kerst: eetbare kerstboomdecoratie makenKerst: eetbare kerstboomdecoratie makenVergeet de plastic of breekbare kerstboomdecoratie. Versier je boom eens op een originele manier met eetbare kerstboomde…
WK voetbal 1938In 1938 werd al voor de 3e keer het Wereldkampioenschap voetballen gehouden. Dit jaar was het de beurt aan Frankrijk om…

Reageer op het artikel "Gränna: het dorp van de zuurstokken"

Reactie

Marieke, 01-08-2011 10:24 #1
Gränna is meer dan zuurstokken en balonnen. Er zijn ontzettend leuke winkels waar ambachtelijk gemaakte spullen gemaakt worden met een moderne uitstraling zoals handgeschept papier, sieraden en kaarsen. Een paar van die winkels zitten aan een binnenplaatsje waar je ook wat kunt eten en drinken.

Infoteur: Saskiaw
Gepubliceerd: 09-10-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Zweden
Reacties: 1
Schrijf mee!