List en bedrog door oplichters en afzetters tijdens vakantie

List en bedrog door oplichters en afzetters tijdens vakantie Leugens, list en bedrog van de plaatselijke bevolking jegens buitenlanders komt overal voor. Als argeloze toerist loop je snel het risico te worden opgelicht en afgezet. Dat we slachtoffer worden van trucs, bedrog, afzetterij en oplichterij komt door onbekendheid met de gangbare verkoopprijzen. Het is natuurlijk niet heel erg dat we die arme mensen soms iets te veel betalen. Maar hoe voorkom je dat je met slinkse trucs echt grof afgezet wordt.

Rijke Amerikanen

Toen tussen 1950 en 1960 het toerisme op gang kwam van Amerikanen die Europa en dus ook Nederland bezochten, waren zij dikwijls een gewillige prooi voor Nederlanders die er geen moeite mee hadden onze bevrijders wat extra geld af te troggelen, omdat ze in onze ogen toch schatrijk waren.

Wat dat betreft herhaalt de geschiedenis zich, nu wij het kunnen permitteren verre landen te bezoeken met een laag prijspeil. Zoals menig Middellandse Zee land of Azië. Wanneer we bijvoorbeeld in het arme Sri Lanka als toerist uit het vliegtuig stappen, valt het elke inlander op dat we niet tot de plaatselijke bevolking behoren en zijn we vanaf het eerste moment een gewillige prooi. Hoe kunnen we nu voorkomen dat we te veel geld kwijt raken aan allerlei opdringerige lieden.

Het gemiddelde inkomen van de plaatselijke bevolking

Het belangrijkste is om zo snel mogelijk uit te zoeken wat het gemiddeld salaris van een doorsnee werknemer is. Dat lukt misschien reeds thuis. Als je beseft dat het gemiddeld inkomen van een arbeider uit Sri Lanka 300 tot 500 Roepies per dag bedraagt, oftewel circa 3,- Euro, krijg je een idee wat iets maximaal mag kosten. En natuurlijk vind je het niet erg om een keertje 2 euro bij de kapper voor een haarknipbeurt te betalen en misschien geef je zelfs nog een fooi. Maar je weet dan wel dat 5 euro grote oplichterij is.

Trucs om toerist geld af te troggelen

Afdingen

Geen prijsvermelding op producten, zodat je geen idee hebt wat zo’n sierraad eigenlijk moet kosten. Het enige dat je weet is dat je minstens de helft moet afdingen en dan wellicht nog te veel betaalt. Als je niet goed kan afdingen vraag dan of een ander het voor je doet. Kijk ondertussen niet te begerig en hou vooral geen portemonnee in je hand want daarmee geef je aan dan je wilt kopen. Doe dus zo ongeïnteresseerd mogelijk. Dat afdingen geldt natuurlijk ook voor taxiritjes die je het beste vooraf kunt afspreken tegen een vast bedrag.

Gidsen

Bij allerlei musea, dierentuinen en andere bezienswaardigheden dringen zich figuren aan je op die zich voordoen als officiële medewerkers die “niets kosten”. Maar naar enige tijd wordt toch wel duidelijk dat ze een leuke fooi erg op prijs stellen. Meestal heb je alleen maar hinder van dergelijke lui, die tevens bepalen hoe lang je ergens blijft kijken en welke verkopers en winkeltjes je bezoekt, waarmee ze samen heulen.

Religieuze plaatsen

Bedevaartsoorden en tempels maken vaak veel indruk op de toerist vanwege de ingetogen plaatselijke bevolking die naar de tempel komt voor gebed e.d. Laat je niet intimideren door figuren die op je gevoel spelen, door religieuze artikelen te kopen, waarbij je tevens een wens mag doen, "die beslist uit komt" .

Ik ken u

In een toeristenstreek waar de bevolking wat betreft uiterlijk niet op een Europeaan lijkt moet je niet gek opkijken als je op straat wordt aangeklampt door een vriendelijke man die beweert dat hij je kent omdat hij tot het personeel van je hotel behoort. Vervolgens probeert hij je vertrouwen te winnen en je zogenaamd te behoeden voor oplichterij daar hij wel vertrouwde goedkope adresjes kent. Meestal wordt je door dit soort slimme trucs echt overvallen en vergeet je (of durf je niet) te vragen bij welk hotel hij dan werkt.

De weg wijzen

Op straat zijn er allerlei mensen die je wel even de weg willen wijzen naar een bepaald gebouw. Ze beginnen te zeggen dat ze even mee lopen tot de hoek om je de richting te wijzen, maar je komt vervolgens het eerste uur niet meer van ze af. Op weg naar de betreffende bezienswaardigheid, moet je ook nog aanhoren dat ze een vrouw met 5 kinderen hebben, die het financieel moeilijk hebben. Pas na een forse fooi raak je weer van ze af . Dus wees waakzaam als je iemand de weg vraagt, die “toevallig” naast je staat.

Ongevraagde dienstverlening

Laat nooit iemand ongevraagd je hand lezen, je schouders masseren, je schoenen poetsen, je rondleiden en meer van dat soort onzin, want slechts met een flinke fooi raak je van die lui af.

Kinderexploitatie

In menig arm land worden kinderen gebruikt voor bedelarij, die hun verzamelde geld aan volwassenen moeten afstaan. In India worden kinderen daartoe zelfs mismaakt. Geef dus nooit rechtstreeks iets aan een bedelend kind, hoe triest het aangezicht ook is. Dan maar liever aan een liefdadigheidsorganisatie zoals Lilianefonds.

Bezoeken en excursies

Rondleidingen aan kruidentuinen, edelstenenmijnen, theeplantages, olifantenopvanghuizen e.d. komen altijd en overal voor. Besef dat elke rondleiding eindigt met het verkopen van producten, massage, collecteren enz. Niet erg als je toch iets wil kopen, maar stap anders eventueel niet naar binnen.

Wij zouden het zelfde doen

Het is niet prettig door opdringerige lieden aangeklampt te worden die diensten en producten aanbieden waar we niet op zitten te wachten. Maar tegelijkertijd kunnen we begrip hebben voor mensen die onder moeilijke omstandigheden het hoofd boven water proberen te houden. We willen alleen niet opgelicht worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Fooi: wel of niet tippen en hoeveel fooi in het buitenland?Fooi: wel of niet tippen en hoeveel fooi in het buitenland?In Nederland is het gebruikelijk dat je in de horeca een fooi van 10 procent over het te betalen bedrag aan de ober geef…
Fooi onmisbaar voor reisleider of gidsEen fooi geven aan een reisleider of gids. Moet dat nu vragen veel mensen zich af? Ja dat moet. Want de fooi voor reisle…
Waarom Gran Canaria?Ieder jaar is het weer lastig om te bedenken waar je naartoe moet op vakantie. U wilt een lekkere zon vakantie in een le…
Algemene informatie voor een vakantie in GriekenlandAlgemene informatie voor een vakantie in GriekenlandWanneer u op vakantie wilt naar Griekenland, is het aan te raden een aantal zaken in acht te nemen. Dit vanwege cultuurv…

Ontspannen vliegreis zonder gesjouw met zware koffersOntspannen vliegreis zonder gesjouw met zware koffersElke vliegvakantie opnieuw blijkt dat we veel onnodige spullen mee sjouwen in onze koffer. Je kunt daarom vaak beter met…
Vila do Gerês - PortugalBen je op zoek naar een hele bijzondere bestemming voor vakantiebestemming, dan is het prachtige noorden van Portugal ee…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "List en bedrog door oplichters en afzetters tijdens vakantie"

Infoteur: Robbie
Laatste update: Maart 2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Misleiding
Schrijf mee!