InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Kraanwater is niet altijd water om te drinken

Kraanwater is niet altijd water om te drinken

Kraanwater is niet altijd water om te drinken Schoon en lekkker drinkwater uit de kraan, we zijn er aan gewend en mee verwend! In het buitenland is het lang niet altijd vanzelfsprekend. Zelfs als het water veilig drinkbaar is kan het nog vies smaken, bijvoorbeeld naar chloor. In Nederland is het kraanwater van uitstekende kwaliteit en prima als drinkwater te gebuiken. Sterker nog, de normen voor kraanwater zijn strenger dan voor flessenwater (bronwater en mineraalwater). De Nederlandse drinkwaterbedrijven hebben hier in het verleden al vaker campagne over gevoerd om iedereen er op te wijzen dat het water uit de fles zeker niet beter is als hun kraanwater (zie ook [2]). Uiteraard valt over smaak niet te twisten en zitten er geen bubbeltjes in het kraanwater. Neemt u gerust uw vertrouwde flesje Spa Rood als u dat lekker vindt.

Volgens een onderzoek van de Europese Commissie heeft Nederland de beste kwaliteit drinkwater uit de kraan in Europa (zie [1]). Bent u op vakantie in een ander land dan is het minder vanzelfsprekend dat u het water uit de kraan zonder meer kan drinken!

Het risico van onzuiver of besmet water

Water kan verontreinigd zijn met biologische verontreinigingen als bacteriën, virussen en parasieten. Dit kan resulteren in een simpele buikloop met diarree, tot ernstigere infecties als bijvoorbeel hepatitus A of cholera. Naast de biologische verontreinigingen kan water verontreinigd zijn met voor mensen schadelijke stoffen als bijvoorbeeld: zware metalen (denk aan lood), pesticiden en diverse andere chemische verontreinigingen. Om niet ziek te worden moet het water eerst drinkbaar worden gemaakt.

Water zelf drinkbaar maken

Water dat biologisch verontreinigd is kan het beste enkele minuten worden gekookt, zodat de aanwezige bacteriën, virussen en parasieten worden gedood. Dit is tevens de makkelijkste methode. Als alternatief is microfiltratie met filters en chemische desinfectie (met jodium/chloor) mogelijk (zie bijvoorbeeld [3] en [4]). Microfiltratie en vervolgens koken heeft als voordeel dat voorafgaande aan het koken al een groot deel van de biologische verontreinigingen uit het water zijn verdwenen. Ook al kunnen ze geen kwaad meer, het is toch wel een prettig idee om niet zoveel dode bacteriën en parasieten op te hoeven drinken. Chemische verontreiniging blijven bijna altijd in het water aanwezig. Ook zal de smaak er niet echt beter op worden.

Kraanwater in andere landen

Het is altijd verstandig om voordat u op reis gaat informatie in te winnen over de drinkbaarheid van kraanwater op uw reisbestemming. In niet-westerse landen en de tropen is het vaak onveilig om kraanwater te drinken. In heel Europa zou het water uit de kraan veilig moeten zijn. Landen in zuid Europa zijn dus wel veilig. maar het water smaakt er vaak niet zo lekker of soms zelfs ronduit vies. In sommige landen en streken kan er chloor zijn toegevoegd waardoor het water naar water uit het zwembad smaakt. Sommige reisorganisaties raden het drinken in bepaalde landen af ook al gaat het op zich om drinkbaar water. Ook kan het zo zijn dat het kraanwater in een land in principe drinkbaar is maar dat er lokaal toch her en der ondrinkbaar water uit een kraan komt. Hierdoor komt u soms tegenstrijdige adviezen tegen.

Het feit dat de lokale bevolking wel kraanwater drinkt is nog geen garantie dat u het ook zonder problemen kan drinken. Indien er veel gebruik wordt gemaakt van flessenwater is het wel aan te raden dat u dat ook doet.Kijk uit voor ijsjes, rauwe salades en ander onverhit voedsel. Dit kan zijn besmet door het gebruik van ondrinkbaar (kraan)water.

Tot slot

Als u besluit geen kraanwater te drinken: let er op dat u dan goed afgesloten flessen met water koopt (het liefste van een bekend merk) en niet een fles gevuld met kraanwater! Kleine kinderen en ouderen zijn vaak gevoeliger voor bacteriën die diarree kunnen veroorzaken. Gebruik van flessenwater of het eerst koken van water is dan aan te raden, ook in de warmere zuid Europese landen waar het water normaal wel drinkbaar hoort te zijn. Bij twijfel in het buitenland, water uit de fles! Eenmaal thuis kunt u weer genieten van het heerlijke heldere kraanwater uit uw eigen kraan. Verspil het niet en wees er zuinig op!
© 2011 - 2017 Fluffy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verontreinigd kraanwater in het buitenlandVerontreinigd kraanwater in het buitenlandIedereen kent het wel: die rare smaak die aan het kraanwater zit in het buitenland. Meestal wordt door de reisorganisati…
Bronwater of kraanwater?Bronwater of kraanwater?Op vakantie wordt geadviseerd om geen kraanwater te drinken. Voor Nederland geldt een dergelijk advies niet. Uit onderzo…
Kalk in drinkwater, schadelijk?Kalk in drinkwater, schadelijk?Kalk in drinkwater: is dit schadelijk voor de gezondheid? Het aanwezige kalk in ons water veroorzaakt vaak een kalkaansl…
Is kraanwater gezond?Is kraanwater gezond?Bespaar uzelf de kosten van duur mineraalwater want de vraag "is kraanwater gezond?" kunnen we met een volmondig "ja" be…
Drink gezond kraanwater i.p.v. duur water in plastic flessenDrink gezond kraanwater i.p.v. duur water in plastic flessenEr is geen betere dorstlesser dan gezond kraanwater. Bespaar dus op je wekelijkse lasten door voortaan gezond en goedkoo…
Bronnen en referenties
  • [1] binnenland.nieuws.nl/225955
  • [2] www.kraanwater.nu
  • [3] www.wereldreis.net/tips/water.html
  • [4] www.tropencentrum.nl

Reageer op het artikel "Kraanwater is niet altijd water om te drinken"

Reacties

Peter Zwaan, 04-08-2017 18:36 #2
Waarom het water als drinkwater zuiveren terwijl er maar een klein gedeelte ervan wordt gedronken? Het meeste gebruiken we om de wc door te spoelen vaatwasser, afwasmachine, douche en bad. Kan je dan geen kosten sparen door het niet zo schoon te maken en flessen te gebruiken?

Fred Strijd, 04-08-2012 17:31 #1
Er is een wet aangenomen in Brussel dat alle landen van de EU hun inwoners een bepaalde hoeveelheid aan water gratis moeten verstrekken.
Alle landen doen dat behalve Nederland.
Waarom, doet Nederland hier niet aan mee terwijl ook wij lid zijn van de europeese unie en ook wij op dat vlak zich moeten houden aan de wetten die daar worden aangenomen.
In oa Belgie krijg iedere bewoner 15 m3 pp per jaar gratis

Infoteur: Fluffy
Gepubliceerd: 23-05-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 2
Schrijf mee!