Zelfstandig reizen in Vietnam, een aanrader

Veel mensen zien er tegenop om zelfstandig te reizen. Je moet alles zelf uitzoeken en men vraagt zich af of het een gevaarlijk land is. Vietnam is een schitterend land, zeer goedkoop, veilig en zeer gemakkelijk om zelfstandig te bereizen.

Waarom zelfstandig reizen?

Een groepsreis is zo gemakkelijk. Je hoeft zelf niets uit te zoeken, je wordt gebracht naar alle bestemmingen, dus waarom zou je dan zelfstandig willen reizen? Er zijn een aantal voordelen waardoor deze vorm van reizen zo aantrekkelijk is:
  • Allereerst is het heel goedkoop, want er is geen reisorganisatie die aan je verdient.
  • Je kan zelf bepalen naar welke plaatsen je in het land wil en hoe lang je daar wil blijven.
  • Je leert de bevolking veel beter kennen.
  • Je leert ook andere backpackers kennen tijdens je vakantie wat tot leuke vriendschappen kan leiden.

Waarom kiezen voor Vietnam?

Vietnam is een land dat ideaal is voor de beginnende backpacker. Als je aan een backpacker denkt, denk je misschien al gauw aan een jonge reiziger, maar dat hoeft helemaal niet. Ook oudere mensen kunnen prima zelfstandig reizen in Vietnam.Vietnam heeft een prachtige natuur en het is er veilig. Ook wat cultuur betreft kan je je hart ophalen en het land is zeer goedkoop. Het is ideaal voor de zelfstandige reiziger, omdat het vervoer naar allerlei bestemmingen zeer goed geregeld is.

Hoe gaat het reizen in Vietnam in de praktijk?

Neem altijd de Lonely Planet van het land mee. Dit is een ideale gids met zeer veel praktische informatie over het land. December en januari zijn ideale maanden om Vietnam te bezoeken. Het is dan het droge seizoen. Een reistijd van 3 à 4 weken is prima, hoewel 4 weken eigenlijk het beste is, want dan kun je alles op je gemak doen. Je kunt starten in Hanoi (het noorden) of in Ho- Chi- Minhstad, Saigon (het zuiden). Het beste is om te landen in Ho- Chi- Minhstad. Daar zijn n.l. talloze reisbureau 's. In die reisbureau 's kun je tickets kopen om je per bus van plaats tot plaats te laten vervoeren. Men komt je ophalen bij je hotel en brengt je naar de gewenste bestemming. Taxi's heb je niet nodig en dit vervoer per bus is spotgoedkoop.

Je kunt ook allerlei excursies boeken in de reisbureau's en ook die zijn zeer goedkoop. Soms zijn het dagexcursies, maar het kunnen ook excursies van b.v. 3 dagen zijn inclusief hotels en maaltijden.

Een voorbeeld van een prachtige reis

Je start in Ho- Chi- Minhstad en je gaat de bezienswaardigheden bezoeken, zoals o.a. Cholon (de Chinese wijk) en het zeer indrukwekkende Oorlogsmisdadenmuseum. Het vervoer kan per fietstaxi. Je kan een dagexcursie boeken naar de Cao Daitempel gecombineerd met een bezoek aan de Cu Chi tunnels (uit de oorlog met Amerika). Ook kan je een 3-daagse excursie boeken naar de Mekongdelta. Je vaart dan o.a. over de Mekongrivier. Je ziet een drijvende markt, een viskwekerij en diverse andere bezienswaardigheden. Een verblijf van 6 of 7 dagen in Ho- Chi- Minhstad is aan te raden.

Je kan dan met de bus naar Dalat. Daar worden ook excursies aangeboden. Een verblijf van 2 dagen is daar voldoende. Van Dalat reis je naar Nha Trang. De stad ligt aan zee. Men kan er de oude Chamtorens bekijken. Dan kan men met de bus naar Hoi An. Dit is één van de leukste stadjes in Vietnam. Het is er enorm gezellig en veel toeristen laten hier kleding maken, want er wonen veel kleermakers. Het is ook leuk om er fietsen te huren en de omgeving te bekijken. Hier kan men zeker zo'n 5 dagen blijven. De reis gaat verder naar Da Nang. Daar ligt China Beach, het strand dat vroeger gebruikt werd door Amerikaanse soldaten. Men kan ook de Marmerbergen bezoeken waar veel steenhouwers hun werk verkopen. De volgende bestemming per bus gaat naar Hue. Dit is de stad waar men het oude keizerlijk paleis kan bezoeken. Een tochtje over de Parfumrivier behoort ook tot de mogelijkheden. Een dag of 2 heb je nodig om de bezienswaardigheden te bekijken. Na Hue kan men per vliegtuig of per bus naar Hanoi. De stad heeft een heel andere sfeer dan Ho- Chi- Minhstad. Het is leuk om het mausoleum van Ho- Chi- Minh te bezoeken en het oude deel van Hanoi. Vanuit de stad kan men diverse excursies maken. Een must is om een excursie te maken naar Sapa en Bac Ha. Het is een uitstapje van een paar dagen waarin men naar deze bergdorpjes rijdt en de plaatselijke markten bezoekt. De bergvolken die hier wonen, zien er zeer kleurrijk uit. Een andere excursie vanuit Hanoi is een tocht naar de Halongbaai. Ook deze excursie duurt enkele dagen. Het is er prachtig en het is een geweldige ervaring! Vanuit Hanoi kan men terugvliegen naar Nederland.

Tenslotte enkele waarschuwingen

In Vietnam wordt men regelmatig als toerist afgelegd. De taxichauffeur op de luchthaven vertelt je dat je hotel is afgebrand in de hoop dat je het gelooft en hij je naar een ander hotel kan brengen. Zo ontvangt hij provisie. Trap er niet in! Als je met een fietstaxi mee wilt, spreek dan met de chauffeur duidelijk af wat de prijs is en of dat per persoon is of voor 2 personen samen. Geloof zeker niet alles wat men belooft bij de excursies, want dan kom je bedrogen uit.

Toch zal je een geweldige vakantie beleven en veel leuke herinneringen aan deze vakantie overhouden.
© 2010 - 2020 Mbfr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Backpacken alleen: de voor-en nadelenJe bent net klaar met studeren, je wil de sleur van het Nederlandse leven ontvluchten of je vindt het tijd voor een sabb…
Reisbureau of reisorganisatie: het verschil!Reisbureau of reisorganisatie: het verschil!Hoe weet je nu zeker wat je boekt: wie kan je echt informeren over de details van je reis. Wat doet een reisbureau preci…
Backpacken in Costa Rica: voor een prikkie in het paradijsCosta Rica. Bij veel reizigers populair vanwege de adembenemende natuur. Het is een prachtig groen land, vol tropische f…

Costa Rica, rijke kust, ontdekking van ColumbusCosta Rica, rijke kust, ontdekking van ColumbusIn 1492 ontdekte Columbus de 'rijke kust' en ontmoette grote tegenstand van de daar wonende indianen, die zich met hand…
Dalyan, iets heel anders in TurkijeDalyan is een voormalig vissersdorp aan de westkust van Turkije. Door de unieke ligging aan de Dalyanrivier, die middels…

Reageer op het artikel "Zelfstandig reizen in Vietnam, een aanrader"

Infoteur: Mbfr
Laatste update: 15-12-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!