Rajasthan, deelstaat van India

Rajasthan is een deelstaat in het noordwesten van India, grenzend aan Pakistan. De hoofdstad is Jaipur. Rajasthan beslaat een oppervlakte ter grootte van Italië. Het westen bestaat voor het grootste gedeelte uit de Tharwoestijn.

Geschiedenis

Rajasthan dankt zijn naam aan de Rajputs-kaste, die sinds de 6e eeuw over het gebied heersten. Deze trachtten de islamitische Moguls te weerstaan, tot dezen in de 16e eeuw Rajasthan vanuit Afghanistan binnenvielen. Halverwege de 17e eeuw beheersten de Moguls het grootste deel van India.

Na de ondergang van het Mogulrijk in de 18e eeuw boden de maharaja's verzet tegen de naburige koninkrijken. De Britten boden hen, in ruil voor handelsvoordelen, steun en bescherming. Vanaf het einde van de 19e eeuw werden de koninkrijken van Rajasthan deel van het koloniale Brits India, maar behielden de lokale autonomie.

Sinds de onafhankelijkheid van India in 1947 maken de koninkrijken deel uit van de Indiase Republiek en vervullen de maharaja's geen officiële functie meer.

Natuur

Van het Noord-Oosten naar het Zuid-Westen wordt Rajasthan doorkruist door het Aravalli-gebergte, waarvan de dalen zijn bedekt met regenwoud. Het noord-westelijke gebied wordt in beslag genomen door de Tharwoestijn, die zich verder uitstrekt in Pakistan. In Rajasthan bevinden zich diverse nationale parken, waarvan het tijgerreservaat Ranthambore veruit de bekendst is. Rajasthan kent een veelzijdige en voor India unieke flora en fauna.

Een kleine greep:
  • De Grote Indische trap (vogel)
  • Chinkara (gazelle)
  • Indische antilope
  • wilde ezels
  • woestijnvos
  • Bengaalse vos
  • wolf
  • woestijnkat
  • adelaar
  • valk
  • buizerd
  • gier
  • zandhoenders
  • patrijzen
  • krokodil
  • Perzische lynx

Economie

In Rajasthan wordt vooral tarwe, gerst, suikerriet, oliezaden, katoen en tabak verbouwd. Ook is Rajasthan de grootste wol- en opiumproducent van India. Het water voor irrigatie wordt uit bronnen en tanks opgeslagen via het Indira Gandhi-kanaal.

Rajasthan is de op één na grootste producent van polyester in India. Ook vindt er veel mijnbouw plaats. De grond is rijk aan zout, zink, koper en marmer. De Taj Mahal is opgetrokken uit wit marmer uit Rajasthan. Rajasthan wordt steeds populairder bij grote bedrijven. O.a. Infosys, Wipro, Truworth, Deutsche Bank, MICO, Honda Siel Cars en Coca Cola zijn gevestigd in Jaipur.
© 2010 - 2020 Anaven_richers, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • R.C. Majumdar (1994). Ancient India. Motilal Banarsidass Publ. Gahlot, Sukhvirsingh. 1992. RAJASTHAN: Historical & Cultural. J. S. Gahlot Research Institute, Jodhpur Tod, James & Crooke, William. 1829. Annals & Antiquities of Rajasthan or the Central and Western Rajput States of India. 3 Vols. Reprint: Low Price Publications, Delhi. 1990.

Reageer op het artikel "Rajasthan, deelstaat van India"

Infoteur: Anaven_richers
Laatste update: 13-09-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!