Hoe word ik au pair in het buitenland?

Vaak kiezen jongeren na hun middelbare schooltijd of studenten als onderdeel van hun studie ervoor om er even tussen uit te gaan om naar het buitenland te vertrekken. Zij worden au pair in een ander, vreemd land. In het artikel wordt verteld wat het inhoudt om au pair te zijn en hoe je dit kunt regelen.

Wat is een au pair?

Au pair is van oorsprong een Frans woord dat 'iemand die tegen kost en inwoning huiselijke diensten verrichtend' betekent. Tegenwoordig houdt het au pair zijn meer in. Er wordt vaak gevraagd naar iemand die voor de kinderen wilt zorgen als de ouders niet thuis zijn. Naast het verzorgen van kinderen zijn (lichte) huishoudelijke taken gewenst. Wassen, strijken, koken, schoonmaken etc. Als vergoeding voor deze taken mag de au pair inwonen en krijgt deze daarnaast een periodieke vergoeding.

Voor wie?

Au pair zijn is voor iedereen weggelegd die geen vaste baan heeft, voor een lange tijd bij een gastgezin wilt inwonen, iets van de wereld wilt zien en avontuurlijk is ingesteld. Het is geen "wegwerp" baantje, het moet serieus genomen worden aangezien het om een lang verblijf bij een gezin gaat. Je hoeft niet bang te zijn dat het niet veilig is, want er zijn genoeg contacten en telefoonnummers beschikbaar via het bureau die alles geregeld heeft, om je kenbaar te maken als er iets aan de hand is of als je iets nodig hebt. Daarnaast is het handig als je in ieder geval de Engelse taal (redelijk) beheerst, om je daar verstaanbaar te kunnen maken.

Buitenland

Vaak kiezen jongeren ervoor om na hun middelbare schooltijd, of als onderdeel van hun studie, naar het buitenland te gaan. Maar een lange tijd in het buitenland verblijven, kost geld. Een goede optie om daar te vertoeven is dan om au pair te worden. Doordeweeks ben je meestal wel druk bezig, vooral 's ochtends en in de middag wanneer de ouders aan het werk zijn en er voor de kinderen gezorgd moet worden. Maar de avonden en de weekeinden heb je voor jezelf. Genoeg tijd dus om het land te verkennen! Een voordeel is dat jouw gastgezin daar woont, en dus allemaal tips over leuke plekken en weetjes bezit over de stad en de cultuur. Daarnaast is het een goede manier om een taal bij te leren, of om een taal beter te kunnen beheersen. Studenten die bijvoorbeeld kunstgeschiedenis of archeologie studeren, krijgen de kans om hun kennis toe te passen in de praktijk (denk aan de Franse kunst of de Acropolis in Athene).

Hoe dit te regelen?

Als je besluit om au pair te worden, kun je naar verschillende sites gaan die dit allemaal voor jou regelen. Op Google staan een aantal goede sites voor au pairs die jou op weg kunnen helpen. Gastgezinnen die een au pair zoeken schrijven zich hier in, zodat deze instantie jou kan matchen met een gezin. Dit gaat trouwens wel op een zorgvuldige manier; gastgezinnen worden nauwkeurig gescreend zodat je zeker weet dat je op een goed adres terecht komt. Op de site vul je je gegevens in en moet je aangeven hoe lang je au pair wenst te zijn.
Tevens kun je kiezen naar welk land je wilt gaan. Populaire bestemmingen zijn de Verenigde Staten, Australië, Engeland en landen in Europa als Frankrijk.

Meer informatie

Er zijn genoeg forums en blogs op internet te vinden waarop au pairs hun ervaringen en reisverhalen uitwisselen of waarop geïnteresseerden vragen kunnen stellen over het au pair zijn. Je hebt ook speciale sites zoals waarbenjij.nu waarop je je verhalen, ervaringen en foto's kwijt kunt. Dit is een leuke tip voor als je familie en vrienden hebt die je op de hoogte wilt houden. Eén ding is zeker: het is een hele ervaring!
© 2010 - 2020 Jocje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www.euroscuola.ch (foto)

Reageer op het artikel "Hoe word ik au pair in het buitenland?"

Infoteur: Jocje
Gepubliceerd: Augustus 2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!