InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Thailand, strand & cultuur

Thailand, strand & cultuur

Na de verschrikkingen van de tsunami op tweede Kerstdag 2004, krabbelt Thailand weer op als vakantiebestemming. In de bekende toeristenplaatsen zijn al veel accommodaties volledig gerestaureerd. Natuurlijk staat Thailand niet alleen bekend als strandbestemming, het land kent ook een rijke cultuur.

Algemene Informatie

  • Hoofdstad: Bangkok
  • Taal: Thai, met Engels kun je redelijk terecht, vooral in de toeristische gebieden.
  • Munteenheid: Baht, onderverdeeld in 100 satang
  • Religie: Boeddhisme
  • Klimaat: Tropisch moessonklimaat
  • Beste reistijd: november tot en met februari
  • Tijdverschil: + 6 uur

In Thailand wordt helaas ook veel sekstoerisme bedreven. Vermijd daarom de volgende plaatsen:
  • Patpong in Bangkok
  • Pattaya
  • Patong Beach in Phuket

Door grote Nederlandse reisorganisaties worden geen reizen naar deze gebieden aangeboden, pas bij kleinere organisaties op als er teksten als ‘voor alleenstaanden’ ‘hotel is van alle gemakken voorzien’ worden gebruikt.

Bezienswaardige plaatsen en gebieden

De Gouden Driehoek is het gebied waar de landen Thailand, Myanmar en Laos bijeen komen. Vroeger was hier een levendige handel in verdovende middelen voor Amerikaanse soldaten in Vietnam.

Bangkok

De hoofdstad van Thailand heeft de twijfelachtige reputatie ‘stad waar de meeste moorden ter wereld worden gepleegd.’ Bangkok is een grote, vieze en vrij onveilige stad. Het is toch wel aan te raden om hier een of twee dagen te verblijven, want er is ook veel moois te zien. Ga bijvoorbeeld eens naar de Wat Phra Keo, de Wat Arun en de Wat Po. Allen zijn mooie tempel(complexen.) Het Nationaal Museum is een van de grootste en meest interessante musea van heel Zuidoost-Azie. In het stadsdeel Dhonburi kun je in de vroege ochtend de drijvende markt bezichtigen.
Vanuit Bangkok kun je diverse excursies maken:
  • Drijvende markt in Damnern Saduak op 90km van Bangkok
  • Rose Garden in Nakhon Pathom op 50km van Bangkok
  • Phra Pathom Chedi, het hoogste boeddhistische bouwwerk ter wereld in Nakhon Pathom
  • Het voormalige zomerverblijf van de Thaise koning in Bang-Pa

River Kwai

Vrijwel iedereen kent het boek/de film ‘Bridge over the River Kwai.’ Bij deze brug kwamen tijdens de Tweede Oorlog duizenden Engelsen, Nederlanders en Australiërs om.

Ayutthaya

Ayutthaya is een vroegere hoofdstad van Thailand en wordt dan ook gedomineerd door ruines van paleizen, kloosters, tempels en pagodes.

Sukhothai

Sukhothai was de hoofdstad van het eerste Thaise Koninkrijk. Heden ten dage is het een ruinestad met 20 tempels, kloosters en het Romkamhaeng Nationaal Museum. Vlakbij deze stad ligt de stad Phitsanulok met de tempel Wat Mahathat, hier vind je het meest heilige Boeddhabeeld van Thalaind, Phra Buddha Chinarai genaamd.

Tak en Ban Tak

Tak was vroeger een bekend centrum in de teakhandel. Je vind hier nog diverse oude huizen die herinneren aan deze periode. In het nabijgelegen Ban Tak vind je houten paalwoningen.

Chiangmai

Chiangmai geniet met de bijnaam ‘Roos van het Noorden’ de reputatie een romantische stad te zijn. Chiangmai is het centrum van de rozenkwekerijen in Thailand, en verder zijn er schitterende kloosters te zien. Buiten de stad ligt Wat Phra Doi Suthep, een kloostercomplex uit de 14e eeuw dat een van de belangrijkste heilige plekken van Thailand is.

Mae Hong Son

De naam Mae Hong Son zal weinig bekendheid oproepen, toch geniet deze plaats veel bekendheid door de Kayan-vrouwen die er wonen. Iedereen kent er wel plaatjes van, ‘Giraffenvrouwen’ met nekken die zijn uitgerekt door zware koperen ringen om de hals. Luguber feit is dat de nekspieren van de vrouwen zo is verzwakt door deze ringen (deze houden het hoofd omhoog) dat als de ringen afgedaan worden, de nek van de vrouwen breekt.

Chiangrai

Chiangrai wordt vaak bezocht vanuit een boottocht vanuit de plaats Thaton. Deze tocht duurt vijf uur en voert langt dorpjes van de bergstammen (hilltribes.) Chiangrai zelf is weinig bijzonder, maar vormt een goede uitvalsbasis voor excursies naar de Gouden Driehoek en de hilltribes-dorpen.

Pattaya en Rayong

Zoals aan het begin van het artikel al werd vermeld, is Pattaya verpest door de seksindustrie. Doodzonde, want met de mooie koraaleilanden voor de kust was dit een schitterende badplaats. Een goede uitwijkplaats in Rayong, dat iets ten zuiden van Pattaya ligt. Hier vind je rust en goede accommodaties.

Hua Hin en Cha Am

Hua Hin is de oudste badplaats van Thailand, ook staat hier het zomerverblijf van de Thaise koninklijke familie. Ook Cha Am is een geliefde badplaats.

Phuket

Phuket is uitgegroeid tot een van de meest bekende toeristenoorden van Thailand. Phuket is een eiland dat tijdens de tsunami sterk getroffen werd. Bekende stranden zijn Patong Beach, Karon en Kata. Vermijd het eerste strand, want hier wordt sektoerisme bedreven. Tegenover Phuket vind men de badplaats Krabi.

Koh Samui

Koh Samui is met de stranden Chaweng Beach en Lamai Beach een goede badplaats met parelwitte stranden en kwalitatief goede hotels. Met name in de maanden juli en augustus is het hier goed toeven.
Gerelateerde artikelen
Thailand reizen: goedkoop vliegen naar ThailandThailand reizen: goedkoop vliegen naar ThailandThailand is met haar natuurschoon, haar cultuur en haar immer glimlachende bevolking een populaire toeristische bestemmi…
Kanchanaburi en de brug over de rivier KwaiKanchanaburi en de brug over de rivier KwaiKanchanaburi is een stad in Centraal Thailand die door veel reizigers wordt bezocht vanwege zijn historie. Hier kunnen t…
Phuket, Thailand: klimaat & bezienswaardighedenPhuket, Thailand: klimaat & bezienswaardighedenPhuket is een van de meest geliefde toeristische bestemmingen van Thailand en is vooral populair voor haar strandvakanti…

Reageer op het artikel "Thailand, strand & cultuur"

Infoteur: Funkyfish
Gepubliceerd: 14-06-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!