InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Een jaartje ertussenuit

Een jaartje ertussenuit

Een jaartje weg na de middelbare school, tijdens je studie, of na je studie is tegenwoordig erg populair. Het idee dat een tussenjaar een ‘verloren’ jaar is, is gelukkig verleden tijd. Wil jij de stap ook wagen en ben jij van plan de Nederlandse grenzen binnenkort ver achter je te laten? Hier zijn verscheidene mogelijkheden om van je tussenjaar een geslaagde reis te maken!

Mogelijkheden

Er zijn veel mogelijkheden voor een jaar ertussen uit. Uiteraard moet rekening gehouden worden met persoonlijke voorkeur en financiele positie. Enkelijke mogelijkheden zijn:
  • Au Pair
  • Backpacken/reizen
  • Exchange Student
  • Taalreizen
  • Werken in het buitenland

Kosten

Voordat je je een reis boekt is het handig om eerst goed na te gaan wat je bedoelingen zijn van een jaar weg en wat je wilt bereiken. Praat met andere mensen die zelf ook een jaartje ertussenuit zijn geweest en verzamel zo veel mogelijk informatie. Begin ruim van tevoren met plannen en organiseren, want een geslaagde reis vereist een grondige voorbereiding. De kosten voor een jaar ertussenuit is vaak hetgeen dat mensen weerhoudt van hun tussenjaar. Van tevoren moet je duidelijk nagaan hoeveel je kunt besteden. Het is erg handig om jezelf van tevoren een maandelijks bedrag te geven dat je die maand uit kunt geven. Zo zul je minder snel ongecontroleerd teveel geld uitgeven als dat je begroot had.

Als je kiest voor een jaar als au pair, exchange student, of werken in het buitenland zul je uiteraard minder geld uitgeven dan dat je gaat reizen / backpacken. Wees toch alert op je uitgaven, want in het buitenland zul je sneller geneigd zijn dat ene leuke shirtje te kopen, of alweer zo’n lekker ijsje bij die goede Italiaan te halen.

Voordelen van een tussenjaar

Dat een tussenjaar verspilde tijd is of een overbodige luxe is gelukkig verleden tijd. In tegenstelling! Er zijn vele voordelen van jaartje ertussenuit die jou als persoon zullen doen groeien!

Persoonlijke ontwikkeling en levenservaring

Een tussenjaar biedt je de mogelijkheid te ontwikkelen op vele vlakken. Zelfstandigheid en zekerheid in het eigen kunnen worden veelal ondervonden door mensen die een jaar op zichzelf zijn.

Ontwikkeling van respect voor andere culturen

Tijdens een korte vakantie kom je vaak niet in contact met de lokale bevolking en ben je niet lang genoeg aanwezig om de tradities van de nieuwe cultuur te leren kennen. Maar gedurende een heel jaar weg zul je respect en liefde ontwikkelen voor nieuwe culturen, gewoontes en tradities.

EWerkervaring

Zelfs als gekozen wordt om niet te werken maar alleen een reis te maken kan deze ervaring goed staan op je CV. Een tussenjaar toont je toekomstige werkgever dat je daadkrachtig bent, zelfstandig en een doorzetter. Een tussenjaar heeft zeker een toegevoegde waarde op je CV.

Verbetering van het spreken van vreemde talen

Lange tijd in het buitenland verblijven heeft ook als leuke bijkomstigheid dat je de taal vloiend leert spreken. Binnen korte tijd zul je merken dat je je steeds beter kunt verwoorden en dat alleen al geeft een enorme kick! Uiteraard is dit ook een factor dat het goed zal doen op je CV!

Tijd voor toekomstorientatie

Gedurende je jaar weg heb je de mogelijkheid na te denken over de toekomst. Je kan goed de tijd nemen om je te orienteren op een (vervolg) studie of werkvacatures.

Doen!

Uiteindelijk moet je gewoon de uitdaging aangaan en van je tussenjaar een geslaagde onderneming maken! Verzamel zo veel mogelijk informatie en maak die stap waarmee je je eigen geschiedenis zult schrijven. Je zult zeker weten een geweldig jaar tegemoet gaan waar je veel van zult leren!
© 2010 - 2019 Ae_vankeeken, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tussenjaar: mogelijkhedenTussenjaar: mogelijkhedenEen tussenjaar is ideaal om je horizon te verbreden, te werken aan je persoonlijke ontwikkeling of je in te zetten door…
Wat te doen tijdens een tussenjaar?Wat te doen tijdens een tussenjaar?Steeds meer jongeren kiezen voor een tussenjaar nadat ze hun eindexamen hebben gehaald of al een tijdje hebben gestudeer…
Tussenjaar - doorstuderen of een jaar iets anders?Tegenwoordig komt het steeds vaker voor dat leerlingen en studenten voor het beginnen aan een nieuwe opleiding besluiten…
Een tussenjaar in plaats van studeren, wat zijn de opties?Een tussenjaar in plaats van studeren, wat zijn de opties?Ben je binnenkort klaar met je middelbare school, en heb je nog geen idee wat je wilt gaan studeren? Geen paniek! Een tu…
Vakantiewerk in het buitenlandVakantiewerk in het buitenlandWil je vakantiewerk doen, maar heb je geen zin om in een fabriek productiewerk te doen of in een kas te werken? Ben je g…

Reageer op het artikel "Een jaartje ertussenuit"

Infoteur: Ae_vankeeken
Gepubliceerd: 12-07-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!