InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Op vakantie in eigen land of in het buitenland

Op vakantie in eigen land of in het buitenland

Op vakantie in eigen land of in het buitenland Vakantie in eigen land is populair, maar in slechte zomers kiezen veel Nederlanders alsnog voor een zonnige bestemming. De onzekerheid over het weer is de grootste reden om toch op vakantie naar het buitenland te gaan. Ongeveer een derde van de Nederlandse vakantiegangers kiest voor een verblijf in het eigen land. De meerderheid gaat dus op vakantie naar het buitenland. Een aantal jaren geleden waren bestemmingen als Frankrijk, Duitsland en Spanje de populairste buitenlandse bestemmingen, maar dat is ondertussen gewijzigd. Anno 2010 kiezen de meeste Nederlanders die naar het buitenland vertrekken voor Kroatie. Maar liefst 23 procent gaat naar een bestemming in Kroatie, zo meldt de ANWB. Hierbij zijn zij uitgegaan van het aantal boekingen per eind mei. De nummer twee bestemming was Turkije met 12 procent en als derde België met 10 procent.

Waarom kiezen voor een vakantie in eigen land?

Het grootste voordeel is dat u niet hoeft te vliegen en dus uren verspeelt door in te checken, uit te checken en ook nog eens afhankelijk bent van het vliegverkeer. Binnen ons eigen land is alles snel te bereiken. In eigen land kunt u vaak ook goedkoper op vakantie. Dit voordeel wordt echter steeds kleiner. Zelfs campings vragen al hoofdprijzen voor een plek voor een paar weken in het hoogseizoen. In parken van Centerparcs bent u eenvoudig €1000,- kwijt om met uw gezin één week in een huisje te kunnen zitten. U kunt vaak nog goedkoper naar het buitenland vliegen voor een all-in vakantie in bijvoorbeeld Turkije.

Redenen om te kiezen voor een buitenlandse bestemming

Op vakantie wilt u eigenlijk ook het gevoel hebben dat u op vakantie bent. Dit is eenvoudiger te realiseren in het buitenland waar de leefomgeving er ook gewoon anders uit ziet. Naar een “Nederlandse” camping in Frankrijk is ook niet de oplossing. U loopt daar een grote kans dat u buurtgenoten of collega’s tegen komt. Veel buitenlandse bestemmingen zijn ook nog goed te bereiken met uw eigen auto. Door naar Frankrijk te gaan of naar het zuiden van Duitsland komt u ook echt terecht in een andere omgeving.

Kosten van levensonderhoud op vakantie

Op het moment dat u op vakantie bent, wilt u niet te zuinig om moeten springen met geld. U kunt de vakantie op de bestemming zo duur maken als dat u zelf wilt. Door een all-in vakantie te nemen, vallen de kosten gedurende de vakantie mee. U gaat echter niet elke maaltijd nuttigen in het resort. U wilt uiteraard ook iets van het land zien. Wat betreft het levensonderhoud bestaan er grote verschillen tussen de diverse landen. De tijden dat u zeer goedkoop op vakantie kon in tsjechie of Kroatie zijn voorbij. In steeds populair wordende vakantiebestemmingen gaan ze steeds beter beseffen dat ze hoge bedragen kunnen vragen aan de toeristen, ze gaan het toch wel betalen.

Vroegboeken of last minute?

De touroperators en bungalowparken proberen u te lokken door vroegboekkortingen weg te geven bij boekingen aan het begin van het jaar. Indien u geen specifieke wensen hebt, kunt u ook gewoon afwachten wat u last minute nog kunt boeken. Op het laatste moment boeken kan u tientallen procenten schelen, maar u mist de voorpret in de weken voordat u gaat vertrekken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Op vakantie in eigen land of in het buitenland"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 01-06-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!