Denny's, het amerikaanse family restaurant

Wie wel eens in Amerika is geweest zal zonder twijfel de grote reclameborden van restaurants langs de weg hebben zien staan. Ook op de tv komen ze regelmatig voorbij. Een van de grootste restaurantketens in Amerika is Denny's, een restaurant dat 24 uur open is en de typische Amerikaanse maaltijden serveert.

Historie

De eerste Denny's werd opgericht in 1953 als een donutzaak in Lakewood, Californië. Toen heette het Danny's Donuts en was opgericht door Richard Jezak en Harold Butler. Er werden meerdere zaken geopend en uitgebreid met broodjes. Rond 1959 waren er zo'n 20 restaurants en werd de naam veranderd in Denny's. In 1977 werd het menu uitgebreid met onder andere de beroemde Grand Slam ontbijt. Rond 1981 waren er al zo'n 1000 restaurants verspreidt over heel Amerika, inmiddels is dat aantal alweer gegroeid tot 1546 restaurants. Er zijn ook restaurants geopend in Mexico, Canada, Japan, Nieuw Zeeland, Puerto Rico en Curaçao.

24/7

Bij Amerika wordt er al snel gedacht aan de 24 uurs economie. Denny's is daar geen uitzondering op. De restaurantketen is 24 uur per dag, 7 dagen per week open. Alleen wanneer de wet dit verplicht zijn ze gesloten. Nog iets bijzonders bij Denny's is het ontbijt. Als een van de weinige restaurants kan je er de gehele dag een ontbijt bestellen. Een van hun slogans is dan ook: "We serve real breakfast, 24/7." Ook wordt je koffie, thee of frisdrank na eenmaal bestellen gratis bijgevuld.
Denny's is zeer geschikt voor mensen met een kleine portemonnee. Er zijn al menu's vanaf 2 dollar!

Ontbijt

Het ontbijt is het belangrijkste menu van Denny's, de keuze is erg groot en het is zoals hierboven genoemd 24 uur per dag te bestellen! Van het ontbijt is de 'Grand Slam' inmiddels beroemd geworden. Je kunt hem zelf samenstellen uit 4 van de volgende ingrediënten:
  • 2 Bacon strips
  • Biscuit (soort broodje)
  • Kipburger
  • 2 Eiwitten
  • 2 Eieren
  • Engelse muffin
  • Griesmeel pudding
  • Rösti
  • Volkoren pannenkoeken
  • Havermout
  • 2 Pannenkoeken
  • 2 Worstjes
  • 2 Geroosterde broodjes
  • 2 Kalkoen bacon strips
  • Muesli met melk
  • Yoghurt
  • Fruit

Naast de Grand Slam zijn er natuurlijk nog meer ontbijtmenu's. Bij ieder menu is er een speciaal menu voor ouderen en mensen die op hun dieet letten.

Lunch

De lunch bestaat in Amerika veelal uit burgers en sandwiches. Denny's heeft kleiner aanbod voor de lunch dan voor het ontbijt. Naast de burgers zijn er salades en soep te bestellen van de lunchkaart. Er zijn wel een aantal bijgerechten te bestellen:
  • Patat
  • Gekruide patat
  • Uienringen
  • Rösti
  • Salade
  • Groenten met dipsaus

Diner

Bij het diner heeft Denny's ook de typische Amerikaanse gerechten zoals de steak, t-bone steak en meatloaf, een soort gehaktbrood. Maar ook is er vis en kip te bestellen en 'skillets', waarbij je het gerecht in de pan geserveerd krijgt. Bij de gerechten kun je kiezen uit verschillende soorten groenten en aardappelen:
  • Sla
  • Maïs
  • 'Plattelands' gekruide aardappelen
  • Groenten met dipsaus
  • Fiesta maïs
  • Patat
  • Sperziebonen
  • Aardappelpuree
  • Aardappelpuree met kaas
  • Gekruide aardappelpuree
  • Uienringen
  • Tomatenschijfjes
  • Rijst

Denny's is een echt familie restaurant, veelal gesitueerd in grote steden en langs snelwegen voor reizigers. Het eten is goed en voordelig en er is zelf veel samen te stellen. Zeker een bezoekje waard!
© 2010 - 2020 Revelation, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www.dennys.com

Reageer op het artikel "Denny's, het amerikaanse family restaurant"

Infoteur: Revelation
Gepubliceerd: 21-04-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!