Sicilië: Alcantara-Kloof

Wanneer je op Sicilië op vakantie gaat, is de Alcantara-Kloof een echte must om te zien. In dit artikel lees je er alles over.

Hoe de kloof ontstaan is

De kloof onstond rond 2400 voor Christus. Door een uitbarsting van de vulkaan Monte Moie (De meest grillige krater van de Etna). De lava overstroomde toen het gehele Alcantara-dal, tot aan de monding van de rivier, waar de Grieken in 735 voor Christus hun eerste Siciliaanse kolonie stichtten. In Sciara Larderia bereikte de gloeiende lavastroom een hoogte van 70 meter en spleet zich ten gevolge van een aardbeving. Over een lengte van 500 meter, een diepte van 70 meter en een breedte van 5 meter, waardoor de kloof onstrond. Later stroomde het water van de rivier Alcantara de spleet binnen. Zodoende ontstond de naam kloof van Alcantara. Het constant stromende water heeft de basalten rotswanden een natuurlijke glans gegeven, waarop de zonnestralen weerspiegelen met prachtige lichteffecten.

Hoe te bereiken?

Na de Taormina-Giardina Naxos neemt u Staatsweg S185 richting Francavilla di Sicilia. Dit is ongeveer dertien kilometer.
Eenmaal daar aangekomen, kun je de kloof bereiken langs een panoramische wandelroute, of met een lift.

Opgelet voor koud water

Het is heerlijk om door het water van de Alcantara-Kloof te lopen. Let wel op dat het water erg koud is. Er wordt dan ook flink voor gewaarschuwd. Wanneer het water diep is (Dit verschilt nog wel eens. Soms is het zo ondiep dat je door de hele kloof kunt lopen), is het af te raden om het water in te gaan. De stroom is te sterk en de kloof is niet ongevaarlijk.

Wat is er in de buurt?

Er is een groot parkeerterrein te vinden, een café, een restaurant en een woonboerderij. Daar kun je overnachten en de unieke plaatselijke producten proeven en kopen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sicilië: Alcantara-Kloof"

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: Mei 2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!