InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Alternatieve daguitstap Bodrum-Izmir (Turkije)

Alternatieve daguitstap Bodrum-Izmir (Turkije)

Heb jij ook zo'n hekel aan die excursies die doorspekt zitten met stoppen op verkoopspunten waar men je allerhande prularia probeert aan te smeren? Ga je op vakantie naar Bodrum, Izmir en/of Didim en wil je zelf leuke/interessante plaatsen gaan bezoeken en niet gebonden zijn aan vaste tijdstippen? Dan is deze uitstap een aanrader! De daguitstap die ik beschrijf, begint in Bodrum en eindigt in Bodrum. Maar je kan hem natuurlijk ook beginnen in Izmir of Didim en eindigen waar je wil!

Labranda

Je rijdt vanuit Bodrum richting Milas. In Milas volg je de richting Söke/Izmir. Even buiten Milas vind je een richtingaanwijzer naar Labranda. Je volgt deze wegwijzer en komt op een baan die de bergen ingaat. Je rijdt een heel stuk door prachtige berglandschappen met eigenaardige rotsformaties. Hier zie je ook een heleboel bijenkasten staan. Er wordt voornamelijk dennenhoning gewonnen. Je volgt steeds de wegwijzers naar Labranda tot je aan de site bent.

Labranda was ten tijde van koning Mausolos (Carische beschaving) een heilige plaats ter ere van Zeus. De overblijfselen hiervan kan je bezichtigen voor de prijs van 8 YTL, maar als je buiten juli/aug gaat, heb je veel kans dat er niemand meer aan de kassa zit en je vrije toegang hebt.

Euromos

Je rijdt vanuit Labranda terug naar de hoofdweg tussen Milas en Söke, en komt onderweg een richtingaanwijzer naar Euromos tegen. Een smalle grintweg brengt je naar de overblijfselen van een antieke stad. Ook hier moet je 8 YTL betalen in juli en augustus.

Euromos was een belangrijke stad in de Oudheid. Ze heette eerst Cyramos of Hyramos (5de eeuw v.C.) De stad kreeg de naam Euromos (= sterk) in het kader van de hellenisatie ten tijde van koning Mausolos. Het belangrijkste monument dat er te bezichtigen is, is de tempel ter ere van Zeus die gebouwd werd in de 2e eeuw v.C.

Söke

Je rijdt vanuit Euromos verder richting Söke. Even voor het centrum van Söke zie je verschillende winkelcentra vlak naast mekaar. Dit zijn factory outlets, winkels die originele merkkledij aanbieden aan groothandelsprijzen. Je vindt hier ook een McDonalds, Kırçiçeği (Turkse restaurantketen met lekker Turks eten aan heel democratische prijzen) en een gezellig café/tearoom. Je vindt zowat alle grote kledingmerken als Adidas, Seven Hills, Mavi, LC Waikiki, Benetton en nog veel meer. Er is ook een Toys R Us, een Migros en een Tekzen. Vaak zijn er ook nog koopjesperiodes waarin de prijzen nog meer zakken. De moeite waard voor een tussenstop!

Efese

Daarna rijd je verder naar Efese, waarschijnlijk de grootste en belangrijkste antieke site in Turkije. Zeker de meest bezochte. Je rijdt vanuit Söke verder richting Izmir en neemt de autosnelweg. Hier moet je een tol betalen maar die is maximum 2,50 YTL, erg goedkoop dus. Je rijdt op de autosnelweg tot je een richtingaanwijzer ziet naar Ephesus en volgt dan de pijlen tot aan de antieke site. Je kan je auto parkeren op de daartoe voorziene gratis parking.

Efese is een grote antieke stad waarvan nog heel veel te bezichtigen is. Je vindt er oa grote zuilengangen, tempels, paleizen, een amfitheater en het allerbekendste: de metershoge bibliotheek. Je kan door de hele site wandelen langs de grote antieke straat. In Efese kan je uren rondlopen.

Na het bezoek aan Efese kan je verder doorreizen naar Izmir om er de nacht door te brengen en deze prachtige stad te bezichtigen, of je kan terugrijden naar Bodrum.
© 2008 - 2019 Karya, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen naar Turkije met TriptimeGoedkoop vliegen naar Turkije met TriptimeDagelijks vertrekken er vanuit Nederland veel vluchten naar Turkije. Vanwege het toerisme maar natuurlijk ook vanwege de…
Turkije, meer dan zonnen, eten en drinken!Turkije is een geliefd maar veelbesproken vakantieland. Veel mensen (Nederlanders en Russen zie je er veel) vinden het h…

Reageer op het artikel "Alternatieve daguitstap Bodrum-Izmir (Turkije)"

Infoteur: Karya
Gepubliceerd: 19-09-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!