Phu Wiang, Thailand

Phu Wiang, Thailand Naast de historische gebouwen uit de Khmer-tijd en de 5000 jaar oude potscherven van Ban Chiang herbergt Isaan (Noordoost-Thailand) nog meer geschiedenis. Zelfs verder terug in de tijd, want het gaat om dinosaurusoverblijfselen. Phu Wiang National Park heeft dinosuarusbotten en -pootafdrukken. De dinosaurussen zijn echter meer een excuus om door de Thaise natuur te lopen.

Achtergrond

In 1976 ontdekten uraniummijnwerkers dinosaurusbotten en de paleontologen werden gewaarschuwd. Zij groeven het skelet op van een 15 meter lange planteneter die Phuwiangosaurus Sirindhornea gedoopt werd naar de vindplaats en de naam van de Thaise prinses Sirindhorn. In de loop der tijd werden meer botten ontdekt en ook 68 pootafdrukken.

Dinosaurus Museum

De eerste stop op de route is het gratis museumpje. Het heeft vijf verschillende onderdelen. De eerste hal verhaalt de geschiedenis van de aarde, ideaal om je geheugen op te frissen wat betreft tektonische platen en de evolutietheorie. Naast de loopbrug naar de tweede verdieping wordt de menselijke evolutie uitgelegd. Op de tweede verdieping. Daarnaast is er ook nog een kleine hal met levensgrote dinosaurusmodellen gebaseerd op de fossielen die in de omgeving zijn gevonden. Zowel kleine dinosaurussen zo groot als een kat, als de voorloper van T-rex staan er opgesteld in een (imitatie) natuurlijke omgeving. Het museum is open van 8.30 tot 16.30 uur.

Phu Wiang National Park

Een paar kilometer verder dan het museum ligt de ingang van het nationale park. Als buitenlander moet je de stevige prijs van 400 baht per persoon betalen die standaard is voor alle nationale parken. Thais betalen slechts 40 baht, maar dit wordt vaak enkel in Thaise cijfers aangegeven. Wie enkele woorden Thais tot zijn beschikking heeft, kan nog een poging wagen om te onderhandelen, maar dram niet door.

Na de ingang kom je bij de parkeerplaats waar ook een restaurantje is gevestigd. Tijdens het laagseizoen is dit de enige gelegenheid om eten en drinken te kopen, dus sla hier in als je niet voldoende hebt meegebracht. Het parkhoofdkwartier biedt ook nog wat basale uitleg voor diegenen die het museum gemist hebben en deelt een folder uit met de wandelroute "Dinosaur Trail" langs vier opgravingen.

De route kun je het beste met de klok mee lopen. Onderweg kom je langs overkapte opgravingen waar je fossielen ziet. De uitleg is soms afwezig. Tegen het einde van de route kom je bij een tweede parkeerplaats en een helikopterlandplaats. Je chauffeur kan hier op je wachten of bij het restaurant, dat moet je zelf afspreken. Er is echter voldoende tijd bij een dagtrip om het hele rondje te lopen. Het park opent om 8.30 uur en sluit om 16.30 uur.

Bereikbaarheid

De parkingang is bijna 80 kiometer van Khon Kaen. Met eigen vervoer moet je snelweg 12 nemen naar het oosten. Bij Nong Reua sla je rechtsaf op route 2038 naar Phu Wiang. Vanaf het busstation aldaar vertrekt elk uur tussen 6.00 en 18.00 uur een bus naar het busstation van Phu Wiang. Na deze reis van anderhalf uur ben je echter nog bijna 20 kilometer verwijderd van de ingang van het park. De enige mogelijkheid is het huren van een tuktuk of brommertaxi voor de dag. Afhankelijk van vraag en aanbod ligt de prijs rond 200 baht per persoon voor een tuktuk; een brommertaxi kost de helft. Hiervoor brengt de chauffeur je naar het museum en naar de parkingang; wachttijden zijn inbegrepen. De laatste bus vertrekt alweer vroeg naar Khon Kaen, tussen 15.00 en 16.00 uur, maar je chauffeur is daarvan op de hoogte.

Lees verder

© 2011 - 2020 Jantrao, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Adolfo Atm, Pixabay
  • Cummings, J., Blond, B., Konn, M., Warren, M. & Williams, C. (2005). Lonely Planet Thailand. KHL Printing Co Sdn Bhd: Maleisië

Reageer op het artikel "Phu Wiang, Thailand"

Infoteur: Jantrao
Gepubliceerd: Juni 2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!