InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Davos-Klosters: de regio en zijn bezienswaardigheden

Davos-Klosters: de regio en zijn bezienswaardigheden

Davos-Klosters: de regio en zijn bezienswaardigheden Het Zwitserse skioord Davos-Klosters is een samenstelling van twee resorts. Je kunt er in alle seizoenen terecht voor tal van activiteiten waaronder wandelen, fietsen golfen en uiteraard skiën en schaatsen. Davos ligt aan de Landwasser-rivier in de Alpen en is het grootste skiresort van Zwitserland. Het dorp Klosters ligt meer afgelegen en staat met zijn romantische sfeer in fel contrast met de nabijgelegen stad Davos die meer metropool overkomt.

Beknopte geschiedenis

Tot en met de 19e eeuw was Davos een rustig dorpje dat toen nog Tavaus heette. In de 19e kwamen vanwege het gunstige klimaat vooral longpatiënten in de bergen herstellen. De eerste wintergasten waren twee Duitse bezoekers. Hun herstel verliep goed en het nieuws verspreidde zich snel over Europa waardoor Davos en het nabijgelegen Klosters steeds populairder werden.

Na 1913 werd het stadje een bekend skioord dat vooral Britse bezoekers aantrok. De stad bleef een populaire bestemming en vormt ondertussen samen met het naburige Klosters een groot modern resort.

Bezienswaardigheden

De regio bezit enkele bezienswaardigheden die als nationaal erfgoed bekend staan waaronder het Kirchner-museum en een charmant berghotel uit 1900.

Kirchner-museum

Het museum is gewijd aan de Duitse expressionist Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938). Hij woonde in Davos vanaf 1918 tot aan zijn dood in 1938. Het unieke museum opende in september 1992 en werd ontworpen door de architecten Annette Gigon en Mike Guyer.

Berghotel

Dit gebouw uit 1900 was oorspronkelijk een luxueus hersteloord. Het is ondertussen een hotel maar heeft veel van zijn originele charme behouden. Het gebouw beschikt over een botanische tuin met meer dan drieduizend verschillende plantensoorten. Het biedt een prachtig uitzicht over de Zwitserse Alpen. Dit alles maakt het hotel de ideale plaats voor een uniek ontspannend verblijf.

Madrisa-pretpark

Een sprookjesland met dwergen en spoken. Het fascinerende en legendarische land van Madrisa beeldt meer dan negentig lokale legendes en sprookjes uit.

Salginatobel-brug

De betonnen brug uit 1929 werd ontworpen door de Zwitserse ingenieur Robert Maillart en werd gebouwd op een hoogte van 90 meter boven de Salgina-beek. In 1991 werd het een nationaal monument.

Activiteiten

Zowel in de winter als in de zomer zijn er tal van activiteiten waardoor de bestemming het hele jaar door interessant blijft.

Zomer

De Davos-Klosters-regio beschikt over talrijke wandelpaden die zich uitspreiden over een gebied van 700 km. Je kunt er genieten van de prachtige natuur en verschillende kruidentuinen bezoeken. Via de wandelpaden kun je ook het Madrisa-pretpark bereiken.
Er liggen rond Klosters verschillende fietsroutes en pistes waaronder de Gotschna-piste een spectaculaire baan voor mountainbikers van 6 km lang met meer dan tweehonderd bochten. De piste loopt helemaal tot Klosters.

Winter

De Gotschnabahn kabellift in Davos brengt de wintersporters tot aan de skipistes. De kleinere, Madrisa-skiregio boven Klosters is geschikt voor beginnende skiërs. Voor langlaufers liggen er lange paden en snowboarders kunnen in de Jakobshorn nabij Davos terecht. Naast het maken van lange winterwandelingen en ritjes in de door paarden getrokken sledes zijn er ook heel wat après-ski-mogelijkheden. Daarbij beschikken Klosters en vooral Davos ook nog over een bruisend nachtleven.

Besluit

Ontdekkingen, avonturen, een rijk verleden en vooral een tijdloze geest. Dit alles heeft van Davos-Klosters een ware klassieker gemaakt die telkens vele bezoekers voor zich weet te winnen. Of je nu houdt van sporten of ontspannen, Davos-Klosters zal je niet teleurstellen.
© 2017 - 2019 Pipadiamond, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Top 10 vakanties en bestemmingenTop 10 vakanties en bestemmingenAltijd al willen weten welke landen en bestemmingen het meest worden bezocht door Nederlanders? Of wat de meest zonzeker…
Wereld Economisch Forum in Davos, ZwitserlandWereld Economisch Forum in Davos, ZwitserlandDavos is een plaatsje in Zwitserland dat bekend staat als kuuroord en als uitstekend centrum voor wintersport. Verschill…
Met de auto op wintersport in de AlpenMet de auto op wintersport in de AlpenVeel Nederlanders gaan elk jaar op wintersport in de Alpen. Frankrijk en Oostenrijk zijn de meest bezochte landen maar o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nike159, Pixabay
  • 1,000 Places to See Before You Die: Revised Second Edition: Patricia Schultz
  • Switzerland: Nicola Williams,Damien Simonis,Kerry Walker
  • Ski Atlas of the World: Arnie Wilson
  • Adventure Guide to Switzerland: Kimberly Rinker
  • Great Skiing and Snowboarding Guide 2008: Peter Hardy,Felice Hardy

Reageer op het artikel "Davos-Klosters: de regio en zijn bezienswaardigheden"

Infoteur: Pipadiamond
Laatste update: 14-02-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!