Met de auto op wintersport in de Alpen
Veel Nederlanders gaan elk jaar op wintersport in de Alpen. Frankrijk en Oostenrijk zijn de meest bezochte landen maar ook Zwitserland en Duitsland zijn populair. Vanuit Nederland zijn de Alpen zijn goed bereikbaar met de auto maar waar moet je op letten tijdens je reis? Zijn winterbanden bijvoorbeeld verplicht? Wat dien je in de auto te hebben en waar betaal je allemaal tol of werken ze met een vignet?
De Alpen
De Alpen zijn een gebergte in Europa dat zich uitstrekt van de grens tussen Italië en Frankrijk bij de Middellandse Zee tot aan Slovenië. De hoogste toppen zijn meer dan 4000 meter hoog waarbij de hoogste berg van West-Europa, de Mont-Blanc, met zijn 4808 meter het dak van het gebergte vormt. Door deze grote hoogte valt er elke winter sneeuw in de Alpen en is het Europa's belangrijkste skigebied. Vanuit Nederland zijn de meeste plaatsen in de Alpen met de auto in een dag goed te bereiken. De meeste Nederlanders die op wintersport gaan, gaan dan ook met de auto.
Frankrijk
Frankrijk is een doorreisland maar ook een wintersportbestemming voor veel Nederlanders. Val Thorens, Les Deux Alpes en La Plagne zijn bijvoorbeeld bekende wintersportplaatsen. Door de grote hoogte waarop deze dorpen liggen zijn ze sneeuwzeker en daarom erg populair. De reis naar Frankrijk voert over het algemeen over de Route du Soleil tot Lyon. Vanaf Lyon lopen meerdere snelwegen richting de Alpen.
Bijzondere regels
Frankrijk heeft een aantal regels over wat in de auto aanwezig dient te zijn, die afwijken van de Nederlandse regels.
- Veiligheidsvest: een bestuurder is zowel 's nachts als overdag verplicht om bij pech of een ongeval een veiligheidsvest aan te trekken voordat deze het voertuig verlaat. Het veiligheidsvest moet daarom op een goed bereikbare plaats in de auto liggen, niet in de kofferbak.
- Gevarendriehoek: deze moet in de auto aanwezig zijn en bij pech worden geplaatst achter de auto op een afstand van minimaal 30 meter. Langs de snelweg mag men echter geen gevarendriehoek plaatsen, dit wordt te gevaarlijk geacht. Trek een veiligheidsvest aan en wacht achter de vangrail op hulp.
- Alcoholtester: sinds 2012 is men verplicht een alcoholtest bij zich te hebben. Er is echter inmiddels besloten geen boetes uit te schrijven aan degenen die zo een test niet bij zich hebben. Mocht u er toch één willen halen dan zijn deze onder meer verkrijgbaar bij de ANWB en in Frankrijk bij apotheken, supermarkten en tankstations.
Winterbanden zijn niet verplicht. Indien echter een sneeuwketting verplicht worden gesteld wordt soms met een onderbord met de tekst 'pneus neige admis' (winterbanden toegestaan) aangegeven dat alleen winterbanden ook afdoende is.
Tol
Vrijwel alle snelwegen in Frankrijk zijn tolwegen, op weg naar een wintersportbestemming voert de route dan ook altijd over deze wegen. De tol is opgedeeld in 5 klassen waarbij voornamelijk de voertuighoogte van belang is. Auto's tot 2 meter hoogte, tot 3 meter hoogte en hoger. Voertuigen met meer dan 2 assen of zwaarder dan 3500 kg en motoren. Een skibox wordt niet meegerekend, de meeste auto's vallen daarom in de 2 meter-categorie. Van bijvoorbeeld Lille naar Albertville kost een enkele reis dan € 91,30 (prijspeil 2015).
Duitsland
Duitsland is voor Nederlanders vooral een doorreisland naar Oostenrijk en Zwitserland. Men kan echter ook prima skiën in Duitsland. In het uiterste zuiden beginnen de Alpen, de Zugspitze is met 2962 meter de hoogste berg van Duitsland. Onderaan deze berg ligt Garmisch-Partenkirchen, een bekende wintersportplaats. Ook Berchtesgaden en Obertsdorf zijn bekende skigebieden in de Duitse Alpen.
Bijzondere regels
Duitsland staat bekend vanwege het ontbreken van een maximumsnelheid op de snelwegen. Echter is op veel plaatsen inmiddels wel een snelheidsbeperking van kracht, let dus goed op waar er hard mag worden gereden. En in de winter is het uiteraard raadzaam rekening te houden met de weersomstandigheden. Als belangrijkste bijzondere regel geldt dat in Duitsland de auto geschikt moet zijn voor de weersomstandigheden. Als het dus prachtig weer is kan men met normale banden op wintersport. Echter bij slecht weer zijn winterbanden verplicht! Omdat het weer natuurlijk nooit 100% te voorspellen is, betekent dit in de praktijk dat iedereen winterbanden dient te hebben. Ook dient de auto verder uitgerust te zijn voor winterse omstandigheden, dus onder andere voorzien van antivries in de ruitenwisservloeistof.
Routes
Vanuit Nederland kan men via de A3 bij Arnhem of via de A61 bij Venlo, makkelijk Duitsland bereiken. De route A3/A9 leidt via Keulen, Frankfurt en Nürnberg naar München. Vandaar zijn Oostenrijk en de Duitse Alpen via verschillende wegen te bereiken. De A61 loopt via Koblenz naar Karlsruhe. Van hier kan men door op de A6 naar Basel in Zwitserland of via de A8 naar Stuttgart, Ulm en München. Vanaf Ulm kan men ook naar het zuiden richting Tirol.
Zwitserland
Zwitserland bestaat vrijwel geheel uit berggebieden, van de Jura in het Noorden tot de Alpen die het gehele zuiden en oosten van het land beslaan. In de Alpen liggen bekende wintersportplaatsen als Zermatt, St. Moritz en Davos. Door de vele toppen boven de 4000 meter is de sneeuwzekerheid groot. Zwitserland maakt echter geen onderdeel uit van de euro-zone en de Zwitserse frank is anno 2015 erg duur. Een vakantie in Zwitserland kan daardoor een prijzige aangelegenheid zijn.
Bijzondere regels
Zwitserland heeft een vignetplicht, iedereen die van de snelwegen gebruik wil maken dient dit vignet zichtbaar op de voorruit te hebben geplakt. Een vignet is een jaar geldig en te koop aan de grens of kan vooraf bij de ANWB worden gekocht. Bij de ANWB kost deze € 42,95. Winterbanden zijn niet verplicht maar als men door het ontbreken van winterbanden het overige verkeer hindert kan dat een boete opleveren. In het geval van een ongeval kan een deel van de schuld bij degenen zonder winterbanden terechtkomen.
Routes
Vrijwel iedereen die Zwitserland met de auto bezoekt komt via Basel het land binnen. De omgeving van Genève kan via Frankrijk worden bereikt terwijl de routes naar St. Moritz en Davos in Graubunden ook via Lindau of Konstanz kunnen lopen. Deze zijn echter niet of nauwelijks sneller dan de gebruikelijke route via Basel.
Oostenrijk
Oostenrijk ligt ten oosten van Zwitserland en het gehele westen en zuiden zijn bergachtig. De Großglockner is met 3797 meter de hoogste berg. De Oostenrijkse bergen en skigebieden liggen vaak lager dan de Zwitserse en Franse varianten. De sneeuwzekerheid is hierdoor iets minder groot. Bekende wintersportgebieden zijn het Zillertall, Zell am See en Kitzbuhel. Deze in Tirol gelegen wintersportgebieden liggen vaak net iets dichterbij dan de Franse gebieden en zijn goedkoper dan Zwitserland. Hierdoor zijn ze erg populair bij Nederlanders.
Bijzondere regels
In Oostenrijk moet men voor de snelwegen een vignet hebben. Daarnaast zijn er ook nog tolwegen en -tunnels. Een vignet kan men bij de ANWB kopen of bij tankstations in Oostenrijk en Zuid-Duitsland. Er zijn vignetten beschikbaar voor verschillende perioden, deze kosten bij de ANWB:
- 10 dagen: € 11,65
- 2 maanden: € 28,25
- jaar: € 87,35
Naast deze vaste kosten kent Oostenrijk meerdere toltunnels en passen. De Brennerpas, de belangrijkste verbinding met Italië, kost bijvoorbeeld € 9,- voor een enkele reis. Ook de Tauerntunnel (€ 11,-), Bosrucktunnel (€ 5,-) en de Gleinalmtunnel (€ 8,50) zijn toltunnels.
Winterbanden zijn tussen 1 november en 15 april bij winterse omstandigheden verplicht.
Routes
De routes naar Oostenrijk lopen allemaal via Duitsland. Tirol en zijn hoofdstad Innsbruck zijn goed te bereiken via de A7 vanaf Ulm via Kempten en daarna over de Fernpass, of via Munchen en daarna via de Inntalautobahn (A12). Meer oostelijk gelegen gebieden bereikt men vanaf München via de A8 richting Salzburg. Vanaf Salzburg voert de A10 door de Alpen richting Linz.
Lees verder