InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Akko/Acre in noordelijk Israël: bezienswaardigheden

Akko/Acre in noordelijk Israël: bezienswaardigheden

Akko/Acre in noordelijk Israël: bezienswaardigheden Akko, ook bekend als Acre, is een havenstad in het noorden van Israël. De stad ligt aan de Middellandse Zee en behoudt het hele jaar door een aangename temperatuur. De unieke stad staat op de werelderfgoedlijst en trekt jaarlijks vele bezoekers aan vanuit de hele wereld. Er zijn heel wat bezienswaardigheden waaronder een elegante kerk, een indrukwekkende synagoge en een monumentale moskee. Elk steegje straalt pure romantiek uit en is gevuld met een rijk verleden.

Beknopte geschiedenis

In de oudheid heersten er verschillende volkeren in Akko waaronder de Perzen, de Grieken en de Romeinen. Later kwam de stad in handen van de Ommayaden (Arabische dynastie 661-750).

In 1104 werd de stad het hoofdkwartier van de kruisvaarders en ontwikkelde het zich tot een bloeiend handelscentrum. Een eeuw later kwam de kruisvaardersstaat tijdens een confrontatie met de moslims tot een bloedig einde. Daarna bleef Akko gedurende meer dan 100 jaar onbewoond tot de emir Fakhr ed-Din het herbouwde in de 17e eeuw. Vanaf 1833 tot 1840 behoorde de stad tot het Ottomaanse (Turken)rijk. In het laatste deel van de 19e eeuw was Akko voornamelijk een belangrijke haven.

Bezienswaardigheden

De talrijke bezienswaardigheden zorgen voor een onvergetelijke ervaring. Akko is een plaats waar Oost en West elkaar ontmoeten met om elke hoek een nieuw avontuur. Hieronder volgen enkele van de voornaamste bezienswaardigheden.

Stadsomwalling

De indrukwekkende omwalling is het visitekaartje van de stad en biedt een prachtig uitzicht op de Middellandse Zee en de kustlijn. Een wandeling langs deze oude muren is een aanrader.

Kerk van St. John

Deze pittoreske kerk met zijn witte muren en rode klokkentoren werd gebouwd in 1737 op de restanten van een oudere kerk uit de periode van de kruisvaarders. Het mooie gebouw is een werkelijk plaatje en wordt veelvuldig gefotografeerd.

Or Torah-synagoge

Dit uniek meesterwerk uit 1955 is letterlijk van kop tot teen bedekt met weelderige mozaïeken die de geschiedenis van het Joodse volk weergeven. Het gebouw telt vier verdiepingen en was pas na 54 jaar volledig afgewerkt. De synagoge is versierd met duizenden tot miljoenen stukjes natuursteen.

Ahmed El-Jazzar-Moskee

De mooie moskee met zijn slanke minaret werd in 1781 gebouwd door Ahmed El-Jazzar (Ottomaanse gouverneur). Het binnenplein is omringd door talrijke kamers die onderdak boden aan pelgrims en geleerden. Ten oosten van het binnenplein ligt een ondergrondse cisterne uit de periode van de kruisvaarders. Het mausoleum van Ahmed El-Jazzar en zijn opvolger Suleyman Pasha ligt rechts van de grote hal.

Citadel

Gedurende het Brits mandaat deed het gebouw dienst als gevangenis. Ondertussen is er een museum dat de gevangen en geëxecuteerde Joodse verzetsstrijders herdenkt. Je kunt er een interessante verzameling fotoís en documenten bezichtigen.

Ondergrondse stad

Onder de citadel bevindt zich een historische stad uit de periode van de kruisvaarders. De ondergrondse stad met zijn fascinerende gotische hallen was het hoofdkwartier van het leger. De hal van de ridders en de grote hal bezitten een aantrekkelijke architectuur. Er ligt ook een ondergrondse crypte die bezocht kan worden.

Ondergrondse tunnel

Deze nauwe tunnel werd in 1994 ontdekt en is een zeer intrigerende attractie. De ondergrondse passage verbond de haven met het paleis van de tempeliers (een christelijke orde tijdens de kruistochten). Het was een geheime ontsnappingsroute in geval van nood.

Haven

De haven was vanaf de oudheid tot en met de middeleeuwen een belangrijke locatie. Van de oorspronkelijke haven blijft weinig over en de plaats is nu een rustige vissershaven. Je kunt er een toeristenboot nemen en genieten van een schitterend uitzicht op de stad.

De oude markt

De soek van Akko (een marktplaats) ligt in het centrum van de oude stad en is een leuke bruisende bazaar waar je van alles en nog wat kunt kopen. Het is de ideale plaats om een leuk souvenir op de kop te tikken.

Besluit

Akko is een sfeervolle oude stad met een veelzijdig verleden. Veel van de historische gebouwen zijn goed bewaard gebleven waardoor ze zeker een bezoekje waard zijn. De talrijke bezienswaardigheden, de mooie kustlijn en de smalle steegjes bekoren telkens weer iedere bezoeker..
© 2017 - 2019 Pipadiamond, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Toerisme Israël: Rondom Rosh Hanikra, Naharia, AkkoWe zijn aanbeland in het noordwesten van Galiea. Hier zijn de belangrijkste toeristische trekpleisters Rosh Hanikra en A…
Toerisme Israël: In en ten zuiden van HaifaBelangrijke trekpleisters rondom en in Haifa zijn uiteraard Haifa zelf (de hoofdstad van Noord-Israël), Klein Zwitserlan…
Toerisme Israël: Montfort, Ma'alot, Nazareth, e.oBelangrijke toeristische attracties in Galilea in de buurt van het Kruisvaarders kasteel Montfort, Ma'alot-Tarshiha (Joo…
Historische geografie Israël: de Kruisvaarders in PalestinaMet de komst van de Seljukken Turken brak een nieuw politiek tijdperk aan. De Seljukken vormden een bedreiging voor de o…
Grenzen van Israël: Vanaf de Romeinen tot modern IsraëlVanaf de Romeinen tot aan de moderne staat Israël zijn er verschillende grenzen en districten geweest van het Land Israë…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Berezvai33, Pixabay
  • Cities of the Middle East and North Africa: A Historical Encyclopedia: Michael Dumper,Bruce E. Stanle
  • Fodor's Israel: Fodor's Travel Guides
  • DK Eyewitness Travel Guide Jerusalem, Israel, Petra & Sinai:DK
  • Cruising the Mediterranean: A Guide to the Ports of Call: Larry H. Ludmer
  • Israel & the Palestinian Territories: Michael Kohn

Reageer op het artikel "Akko/Acre in noordelijk Israël: bezienswaardigheden"

Infoteur: Pipadiamond
Laatste update: 14-02-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!