InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Tijdsverschil Amerika met Europa en tijdzones in de VS

Tijdsverschil Amerika met Europa en tijdzones in de VS

Tijdsverschil Amerika met Europa en tijdzones in de VS Tussen de VS en Europa is er een belangrijk tijdsverschil door de ligging in verschillende tijdzones. De aarde draait in vierentwintig uur om haar as, waardoor steeds een ander deel van onze planeet naar de zon is gericht en daglicht ontvangt. Hoe laat is het dan precies in Amerika wanneer het bij ons pakweg zes uur 's avonds is? Die vraag is niet zo eenvoudig te beantwoorden. De Verenigde Staten zijn een groot land met heel wat verschillen tussen staten en zelfs tussen regio's binnen dezelfde staat. Daarbij komt nog dat sommige regio's een zomeruur en wintertijd toepassen maar andere dan weer niet. Hoe bepaal je het uurverschil met Nederland en België en hoe beperk je de gevolgen van jetlag?

Tijdsverschil Amerika met Europa: hoe laat is het?

Het is in de Verenigde Staten vroeger dan bij ons. Dit komt door de draaiing van de aarde. Men heeft daarom sinds het begin van de tijdmeting onze planeet in verschillende tijdzones ingedeeld.

Oostkust

Aan de oostkust (onder andere New York, Washington en Florida) is het zes uur vroeger dan in Nederland en België.

Westkust

De westkust (San Francisco, Los Angeles, Seattle) heeft een tijdsverschil van negen uur met ons. Is het bij ons 18 uur dan is het 9 uur ‘s ochtends in San Francisco en LA.

Midden

Afhankelijk van hun ligging hebben staten in het midden van het land een uurverschil van 7 of 8 uur met België en Nederland.

Tijdzones in de VS / Bron: OpenClipart Vectors, PixabayTijdzones in de VS / Bron: OpenClipart Vectors, Pixabay

Tijdzones

De Verenigde Staten zijn een heel groot land en dat merk je ook aan de tijdzones. Er zijn maar liefst zes verschillende zones.

Zoals je wellicht weet bestaan de VS uit vijftig staten. De achtenveertig staten in het midden van Noord-Amerika vormen samen 'continentaal Amerika', zeg maar het vasteland. De staat Alaska is door Canada gescheiden van de overige achtenveertig staten. Ook de staat Hawaï ligt ver van de continentale VS, in het midden van de Stille Oceaan.

Continentaal Amerika

Van oost naar west vind je verschillende tijdzones in de VS: Eastern Time (groen op de kaart), Central Time (bruin op de kaart), Mountain Time (blauw) en Pacific Time (donkerpaars).

TijdzoneStatenVerschil met Nederland en BelgiëVoorbeeld
Eastern Timehet oosten tot en met Michigan en Georgia6 uur15 uur bij ons = 9 uur ‘s morgens in New York en Florida
Central Timehet midden van de VS tot en met de Dakota’s, Kansas en Texas7 uur15 uur bij ons = 8 uur ‘s morgens in Texas
Mountain Timevan Montana in het noorden tot Arizona en New Mexico in het zuiden8 uur15 uur bij ons = 7 uur ‘s morgens in New Mexico
Pacific Timede hele westkust van Seattle in het noorden tot Californië in het zuiden + Las Vegas9 uur15 uur bij ons = 6 uur ‘s morgens in San Francisco en Las Vegas

Alaska

Daarnaast kennen de VS ook ‘Alaska Time’ in de gelijknamige staat helemaal in het noorden, waar het tijdsverschil met Europa maar liefst 10 uur bedraagt. Is het 15 uur bij ons is het dus 5 uur ‘s ochtends in Alaska.

Hawaï

De zesde tijdzone is de ‘Aleutian Time’ op Hawaï, ook wel 'Hawaiian Standard Time' genoemd. Hier heb je een tijdsverschil van 11 uur met Europa.

In praktijk is het echter niet altijd zo eenvoudig als in deze tabel. Sommige staten liggen deels in de ene tijdzone en deels in een naburige. Zo zie je op de kaart dat North en South Dakota net als Nebraska gedeeltelijk Mountain Time en gedeeltelijk Central Time toepassen. Niet echt handig!

Zomeruur en wintertijd in de VS

De VS kennen zomeruur en winteruur, maar door de vele verschillen tussen staten en regio's is het vaak niet eenvoudig om door het bos de bomen te zien.

Waar?

De meeste staten kennen een zomer- en wintertijd, maar niet allemaal. Men spreekt in Amerika van ‘standard time’ (zomertijd) en ‘daylight saving time’ of ‘DST’ (‘wintertijd’).

Om het nog wat ingewikkelder te maken zijn er zelfs staten waar de ene regio daylight saving time toepast en de andere niet. Zo gebruikt Arizona het hele jaar door ‘standard time’, maar past het Navajo reservaat in Arizona wél wintertijd (DST) toe.

Daardoor loopt in de zomer de klok in Arizona en Nevada gelijk, hoewel beide staten in een andere tijdzone liggen. Er is dan weer wel een tijdsverschil van één uur met Utah en met het Navajo reservaat.

Wanneer?

De zomertijd begint in de VS niet op hetzelfde moment als bij ons. Wij kennen zomertijd vanaf de laatste zondag van maart tot de laatste zondag van oktober. Sinds 2007 begint de zomertijd in de VS op de tweede zondag van maart en eindigt op de eerste zondag van november.

Tijdsaanduidingen

A.m. en p.m.

Amerikanen gebruiken voor het aanduiden van de klok meestal geen getallen boven de 12. Net als in het Verenigd Koninkrijk hanteert men eerder ‘a.m.’ en ‘p.m.’ om aan te geven wat men bedoelt.

A.m. zijn tijden voor de middag, p.m. na de middag. Daarom is ‘8 a.m.’ acht uur ‘s ochtends maar staat ‘8 p.m.’ voor acht uur ‘s avonds.

12 a.m. en 12 p.m.

Een beetje ‘tricky’ wordt het bij 12 uur. Zegt een Amerikaan ‘12 a.m.’ dan bedoelt hij middernacht. ‘12 p.m.’ daarentegen is 12 uur ‘s middags.

Je kunt best volgende regel onthouden:

A.m. = alles voor de middag
P.m. = alles vanaf of na de middag

Tijdsverschil kan tot jetlag leiden / Bron: Didgeman, PixabayTijdsverschil kan tot jetlag leiden / Bron: Didgeman, Pixabay

Tips tegen jetlag door het uurverschil

Met het vliegtuig over grote afstanden en door verschillende tijdzones reizen kan leiden tot jetlag. Dit is een vervelende verstoring van je bioritme en slaappatroon. Niet iedereen heeft er last van: de ene ondervindt nauwelijks iets, anderen hebben na een intercontinentale reis minstens een paar dagen nodig om hun normale ritme terug te vinden.

Voor de meeste mensen is de jetlag vervelender wanneer men oostwaarts reist, maar het is geen algemene regel. Ook als je westwaarts reist kan je er behoorlijk last van hebben.

Volgende tips zijn nuttig om jetlag tegen te gaan of tot een minimum te beperken:
  • Rust goed uit in de dagen voor je een lange vliegreis maakt
  • Zet je klok en horloge al op de tijd van je bestemming zodra je op het vliegtuig stapt
  • Drink voldoende water in het vliegtuig
  • Vermijd alcohol en koffie tijdens de vlucht
  • Gebruik geen slaapmiddelen
  • Beweeg voldoende tijdens de vlucht: loop regelmatig even rond of beweeg armen en benen in je stoel

Lees verder

© 2016 - 2019 Karldelauw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tijdsverschil tussen Nederland/België en andere landenTijdsverschil tussen Nederland/België en andere landenVoor mensen die veel reizen naar het buitenland is het altijd handig te weten wat het tijdsverschil is tussen Nederland…
Winteruur en zomeruur: overschakeling, voordelen & nadelenWinteruur en zomeruur: overschakeling, voordelen & nadelenZomeruur en winteruur zijn jaarlijks het onderwerp van discussies tussen voor- en tegenstanders. In het laatste weekend…
Zo voorkom je een jetlag bij baby'sZo voorkom je een jetlag bij baby'sMet je baby naar een andere tijdzone vliegen kan nogal wat slaapproblemen opleveren. Zeker als er een groot tijdverschil…
Hoe voorkom je een jetlag?Hoe voorkom je een jetlag?Het mooie van reizen per vliegtuig is de snelle verplaatsing en de beperkte reistijd. Het heeft echter ook een nadeel. E…
Tips om een jetlag te voorkomenTips om een jetlag te voorkomenHoe voorkom je een jetlag? Als je op vakantie gaat naar een land in een andere tijdzone, kun je last krijgen van een jet…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Steinchen, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Tijdzone
  • http://www.landenkompas.nl/tijdsverschil
  • http://wikitravel.org/nl/Tijdzones
  • Michelin, De groene reisgids, Zuidwest USA
  • Trotter, Zuidwest-USA, Lannoo, 2014
  • Eigen ervaring
  • Afbeelding bron 1: OpenClipart Vectors, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Didgeman, Pixabay

Reageer op het artikel "Tijdsverschil Amerika met Europa en tijdzones in de VS"

Infoteur: Karldelauw
Gepubliceerd: 03-10-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Reizen Amerika
Schrijf mee!