InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Öland een zonnig vakantie-eiland in Zweden

Öland een zonnig vakantie-eiland in Zweden

Öland een zonnig vakantie-eiland in Zweden Öland is een eiland in Zweden en is het tweede grootste eiland van dit land. Öland is bekend om zijn prachtige zonlicht, klimaat, natuur, stranden en mensen. Het landschap is afwisselend en in de zomer zeer in trek bij toeristen ook vanwege het hoge aantal zonne-uren. Daarnaast biedt het vakantie-eiland voor liefhebbers van historie voldoende mogelijkheden. Öland ligt op ongeveer 1085 kilometer van Utrecht. Elk zomerseizoen staat Öland in de top van Zweden met het aantal uren met zonneschijn.

Öland

Inhoudsopgave

Öland: vakantie eiland in Zweden

Öland is een langgerekt en smal eiland. Het is 137 kilometer lang en zestien kilometer breed en heeft een oppervlakte van ruim 1342 km2. In totaal heeft eiland 20.000 inwoners (31 december 2009) die verspreid wonen over de verschillende dorpen en steden. Het eiland is via een zes kilometer lange brug (tolvrij) te bereiken vanuit Kalmar. In de zomermaanden vaart er ook een fiets- en voetveer tussen Kalmar en Öland. Het eiland is heeft twee gemeentelijke districten (Kommunen) Borgholm en Mörbylånga.

Bezienswaardigheden Öland

Hetveiland Öland heeft talloze bezienswaardigheden die de moeite waard zijn om te bezoeken. Ook het landschap het eiland is gevarieerd en aantrekkelijk. Op het Öland zijn voldoende plekken die je met de auto, fiets of lopend kunt verkennen.

Bron: Jan Nijman / PixabayBron: Jan Nijman / Pixabay
Öland windmolens
Wie over Öland rijdt kan niet om de verschillende houten windmolens heen die bijna overal op het eiland zijn te vinden. De meeste van deze windmolens zijn in de 19e eeuw gebouwd. Het merendeel is te vinden buiten de dorpen. In de 19e eeuw had bijna elke boerderij had een eigen windmolen. Op het hoogtepunt waren er meer dan 2000 molens op het eiland te vinden. In 2016 zijn er nog 350 van over. Ze worden onderhouden door particuliere eigenaren of historische verenigingen.

Vuurtoren Långe Erik

Op de noordelijkste punt van Öland staat de 32 meter hoge vuurtoren Långe Erik. De vuurtoren is in 1845 gebouwd en is gesitueerd op een klein eiland. Om boven te kunnen genieten van een (bij helder weer) prachtig uitzicht zijn er 138 treden te nemen. Rondom de vuurtoren staan nog enkele gebouwen uit begin 1900 waaronder de woning van de vuurtorenwachter.

Naturum Trolskogen

Op de noordoostelijke punt van Öland ligt Naturum Trolskogen. Dit natuurreservaat bestaat uit bomen die meer dan 200 jaar oud zijn. De bomen zijn gevormd door de winden en hebben hierdoor kronkelige vormen. Door het hele bos zijn informatieborden te vinden die vertellen over de omgeving en het ontstaan van het bos. In de zomer is het mogelijk om onder leiding van een gids het natuurreservaat te verkennen.

Karlevistenen

Een bezoek waard is ook de Karlevi Runensteen in Karlevi. Deze runensteen stamt uit de 10e eeuw en is voorzien van inscripties. De inscripties zijn vermoedelijk in proza en in dichtvorm.

Bron: Markusluiga / PixabayBron: Markusluiga / Pixabay
Sollidens Slott
Sollidens Slott is het zomerverblijf van de Zweedse koninklijke familie. Het is mogelijk om onder leiding van een gids of op eigen gelegenheid een wandeling te maken op het landgoed. Op het landgoed bestaan voldoende mogelijkheden om een kop koffie of thee te drinken. De moeite waard is om een bezoek te brengen aan het park, hier zijn diverse planten- en bloemensoorten te zien. Het landgoed is geopend van 15 mei tot en met 15 september.

Borgholms Slott

Kasteel Borgholm ligt net ten zuiden van Borgholm. Het kasteel is bij een brand verwoest in 1806 maar een groot gedeelte staat nog overeind. Op het terrein van 5000 m2 zijn verschillende bezienswaardigheden.

Eten en drinken

Op Öland zijn er verschillende plekken waar je heerlijk kunt eten of drinken. Het eiland heeft 34 (in 2016) verschillende restaurants waar je lokale en internationale gerechten kunt proeven. Daarnaast heeft het eiland Öland 23 gezellige cafeetjes die verspreid liggen over het eiland. Hier kun je terecht voor een kop koffie in een sfeervolle omgeving. Ook zijn er verschillende lokale boerderijwinkels. Hier kun je terecht voor verschillende zelfgemaakte streekproducten.

Overnachten

Öland heeft een breed aanbod aan overnachtingsmogelijkheden. Het eiland is voorzien van verschillende plekken waar je met de camper terecht kunt voor een overnachting. Ook is er de keuze om te slapen in een van de vele hotels, appartementen, B&B, stuga’s en hostels.

Bron: LouiseAsp / PixabayBron: LouiseAsp / Pixabay

Zonnig klimaat

Öland kent een gematigd zeeklimaat met flinke temperatuurverschillen tussen de zomer en de winter. Gemiddeld valt op Öland ongeveer 500 millimeter regen per jaar. Het eiland is één van de zonnigste plekken in Zweden. In 2016 had het eiland in de zomer 502 uur zon gerekend vanaf Midzomer (21 juni) tot 6 augustus. Hiermee was het de zonnigste plek in Zweden. Door het gunstige klimaat in de zomer is Öland erg geliefd bij toeristen.
© 2016 - 2017 Marinos, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat zijn de voordelen van wonen in een zonnig land?Wat zijn de voordelen van wonen in een zonnig land?Het slechte weer, de sinds 2008 aanhoudende economische crisis en de toenemende stress leiden ertoe dat het voor tal van…
Wat zijn de nadelen van wonen in een zonnig land?Wat zijn de nadelen van wonen in een zonnig land?Emigreren naar een zonnig land heeft niet alleen voordelen. Wie enthousiast naar het zuiden verhuist kan soms voor erg o…
Gaan we dit jaar naar Zweden?Gaan we dit jaar naar Zweden?Zweden is hot, steeds meer Nederlanders ontdekken Zweden als vakantieland. Maar Zweden schrikt ook af, de afstand, de ta…
Eilanden, NauruDe kleinste republiek ter wereld is maar 21,3 km² groot. Het eiland Nauru in de Stille Oceaan werd na diverse heersers d…
Griekenland, vakantie op AgathonissiHet meest noordelijke eiland van de Dodecanese eilanden is het kleine eilandje Agathonissi, het is maar 2 km² groot. Dit…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Öland een zonnig vakantie-eiland in Zweden"

Infoteur: Marinos
Laatste update: 19-09-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!