Autorijden in Amerika: verkeersregels in de VS
Wie naar de Verenigde Staten met vakantie gaat huurt het best een auto om de grote afstanden tussen de vele bezienswaardigheden te overbruggen. Toch schrikt autorijden in Amerika sommige mensen af. Verkeersregels verschillen wat van de onze en zijn niet in alle staten identiek. Toch is met een wagen door Amerika toeren helemaal niet moeilijk. Met een beetje kennis van de regels en gewoonten wordt het zelfs veel relaxter en leuker dan in Europa. Grootsteden als New York en Los Angeles vormen hierop een uitzondering. Het verkeer is er vaak hels: files bij de vleet, agressief rijgedrag, de snelheidsbeperkingen overtreden en ga zo maar door. Maar op de meeste plaatsen is met de auto door Amerika rijden gewoon fun!
Autorijden in Amerika: een avontuur! /
Bron: Unsplash, PixabayAutorijden in Amerika: wat zijn de verschillen?
Het verkeer verloopt in de VS in grote mate zoals het onze. Zo rijden Amerikanen net als wij aan de rechterkant van de weg. Toch zijn er ook heel wat verschillen.
Plaats van verkeerslichten
In Nederland en België staan verkeerslichten voor het kruispunt en stop je dus voor de lichten. Niet zo in de VS: de lichten staan er voorbij het kruispunt. Rijd je tot bij de lichten sta je dus in het midden van het kruispunt. Je kan er van op aan: zo’n blunder maak je maar één keer!
Snelheid van verkeerslichten
Verkeerslichten veranderen in de VS bovendien sneller. Springt het licht bij ons op rood, dan duurt het nog een paar seconden voor het licht langs de andere kant groen wordt. In de Verenigde Staten loopt dit bijna simultaan: wordt het voor jou rood is het vrijwel onmiddellijk groen aan de andere kant. Nog vlug door oranje glippen? Slecht idee!
Zijstraten
In België en Nederland zijn straten meestal met een klein bordje aangeduid. In de VS zie je vaak bij een kruispunt onder de verkeerslichten de naam van de straat die je dwarst. Heel handig, vooral wanneer die straatnamen elkaar logisch opvolgen: ‘2nd Street’, ‘3rd Street’, '4th Street' en ga zo maar door. Is je bestemming 8th Street? Dan weet je altijd vooraf hoeveel kruispunten je nog te gaan hebt.
'Voorrang van rechts’?
In de VS vind je haast bij elk kruispunt óf verkeerslichten, óf stopborden langs een of meerdere richtingen. Alleen wanneer helemaal niets is aangegeven heeft de auto van rechts voorrang, maar dit komt zelden voor. Men grapt wel eens dat je de 'voorrang van rechts'-regel maar beter thuis kunt laten als je naar Amerika reist!
Richtingaanwijzers
Amerikanen gebruiken op de weg over het algemeen minder vaak de richtingaanwijzers dan Europeanen. Wees dus niet verbaasd wanneer men je inhaalt of van rijvak verandert zonder de richting aan te geven.
Meer rijstroken en een center lane
Hoewel wegen in Amerika sterk lijken op de onze zijn ze duidelijk veel breder en is er meer ruimte. Zelfs in de bebouwde kom beschik je vaak over meerdere rijstroken in elke richting. Vaak vind je in het midden van de weg een 'center left turn lane’, afgebakend door twee gele strepen langs beide rijrichtingen. Deze strook gebruik je wanneer je linksaf wilt slaan en laat je toe om alvast voor te sorteren. Op die manier hinder je het verkeer achter je niet.
Verkeer uit beide richtingen mag de center lane gebruiken om linksaf te slaan. Dit is voor Europeanen in het begin wat vreemd maar het went vlug en leidt zelden tot botsingen: je ziet het verkeer uit de tegengestelde richting immers goed aankomen. Bovendien rem je ook af nog voor je je op de center lane begeeft.
Automatisch rijden
In de VS rijden alle wagens met een automatische versnellingsbak. Je vindt er geen manuele auto's meer. Heb je nog nooit automatisch gereden? Dan schrikt het je misschien wat af, maar dat is voor niets nodig. Het is eerst even wennen, maar automatisch rijden is veel makkelijker dan een manuele versnellingsbak. Er zijn maar twee pedalen in plaats van drie, want er is geen koppeling. Je linkervoet heb je dus niet meer nodig: laat hem gewoon rusten en gebruik alleen je rechtervoet om afwisselend gas te geven of te remmen.
In het midden naast de stoel van de bestuurder, waar bij ons de manuele versnellingsbak staat, vind je een pook met daarnaast letters. Je gebruikt alleen de standen 'D', 'P' en 'R':
Stand | Betekenis | Gebruik je voor ...? |
D | 'drive' | Om voorwaarts te rijden plaats je eerst de pook in 'D' |
R | 'reverse' | Wil je achteruit rijden moet je eerst de pook in 'R' plaatsen |
P | 'park' | Parkeer je de wagen of laat je hem stilstaan terwijl de motor nog draait plaats je de pook in 'P'. Je kan in de meeste wagens de koffer of deuren niet openen zolang de pook niet in 'P' staat |
Misschien vind je nog andere letters op de automatische versnellingsbak zoals ‘N’ ('neutral'), ‘M’ of ‘1’, ‘2’, ‘3’. Die hoef je niet te gebruiken. Wijzig nooit de stand van de pook terwijl de auto nog in beweging is! Dit kan de wagen ernstig beschadigen. Je moet eerst volledig stoppen voor je de pook van 'D' naar 'R' zet of van 'D' naar 'P'.
Verkeersborden in Amerika /
Bron: Clker Free Vector Images, PixabaySnelheidsbeperkingen in Amerika
Snelheidsbeperkingen verschillen per staat. Er bestaan dus geen algemene regels voor. Het best let je gewoon op de verkeersborden: de ‘speed limit’ staat in de VS regelmatig aangegeven, vaak na elke kruising en iedere op- of afrit. Op de meeste wegen ligt de snelheidsgrens op 55 of 60 mijl per uur (88-96 kilometer per uur).
Speed limit
In steden mag je vaak tussen de 20 tot 35 mijl per uur. In de omgeving van scholen mag je op sommige momenten zelfs maar 15 tot 20 mijl per uur.
Op interstates (autosnelwegen) ligt de snelheid hoger. In principe mag je maximaal 65 mijl per uur maar in sommige staten ligt die snelheid hoger. Zo mag je in Californië 70 mijl per uur op interstates. In Arizona en Nevada loopt dit op tot 75 mijl per uur, wat overeenkomt met 120 kilometer per uur. In Utah mag je soms zelfs 80 mijl per uur, omgerekend 130 kilometer per uur.
Houden Amerikanen zich aan de snelheid?
Tot eind jaren negentig van de twintigste eeuw gold Amerika als voorbeeld van gedisciplineerde en brave chauffeurs. Bijna iedereen hield zich keurig aan de snelheidslimiet. Die tijd is echter al lang voorbij. In Californië, Nevada of Florida snelt iedereen je voorbij wanneer je de maximumsnelheid respecteert. Rond grote steden als Los Angeles en New York is het verkeer soms een nachtmerrie: vrijwel overal files op bijna elk uur van de dag en zelfs op zondag, agressief rijgedrag, chauffeurs die voortdurend van rijstrook wisselen en overdreven snelheid.
Links afslaan
Wanneer in België en Nederland auto's vanuit de tegenovergestelde richting allebei links willen afslaan rijden ze elkaar meestal voorbij en draaien dan af, tenzij een rijstrook je laat voorsorteren. In de VS moet je steeds zo kort mogelijk links afdraaien: komen twee auto’s uit tegenovergestelde richting en willen ze allebei links afslaan kruisen ze elkaar dus voorlangs. Opgelet: staat er een bordje met ‘No left turn’ of ‘No U Turn’ mag je op dit kruispunt niet links afslaan. Je moet doorrijden tot het volgende kruispunt om daar links af te slaan of terug te draaien.
Rechts afslaan door rood
Een van de eigenaardigste verkeersregels in de VS: moet je aan een kruispunt rechtsaf slaan en staat het licht op rood? Wel, je mag door het rood rijden, maar je moet wel eerst kijken of er geen verkeer van links komt. Let ook op dat er geen voetgangers oversteken!
Opgelet: je mag dit niet doen wanneer bij de verkeerslichten een bordje met 'No turn on red' of ‘No red turn’ staat. Het is ook niet toegelaten in New York. In andere staten mag het wel.
4-way stopborden
In Amerika vind je heel wat kruispunten, vooral op minder drukke wegen, met een stopbord langs de vier zijden van het kruispunt. Hier geldt niet meteen voorrang van rechts zoals bij ons! Hoe lossen Amerikanen deze situatie op?
De chauffeur die het eerst aan het kruispunt is aangekomen en gestopt is heeft voorrang en mag dus ook weer eerst vertrekken. Komen er dus drie of vier auto’s vanuit alle richtingen aangereden moet je goed uitkijken wie eerst was, wie tweede enzovoort. Voor Europeanen is deze regel in het begin wat wennen. Komen twee auto’s tegelijk aan heeft de auto die van rechts komt voorrang.
Hoewel dit systeem blijkbaar vlot werkt en zelden tot ongevallen leidt zorgt het in praktijk toch vaak voor twijfels, ook voor Amerikanen. Vaak komen er dan ook handgebaren aan te pas: de ene chauffeur steekt de hand op en gebaart naar de andere: ‘Rijd maar door’. Het is nu eenmaal niet altijd zo duidelijk wie nu eerst was. Twijfel je? Kijk dan gewoon wat de andere chauffeur doet. Doet hij teken dat je mag doorrijden of kiest hij ervoor om zelf als eerste te gaan?
Inhalen mag zowel links als rechts
Kijk altijd goed uit wanneer je van rijvak verwisselt op wegen met drie of meer rijstroken. Amerikanen halen zowel links als rechts in en dit is in tegenstelling tot bij ons ook toegelaten. Het is dus niet omdat men je niet links inhaalt dat op hetzelfde ogenblik niemand je rechts aan het inhalen is. Pas dus goed op!
Rotondes
Rotondes of ‘roundabouts’ komen in de VS minder vaak voor dan in Europa. De regel voor verkeer op rotondes is hetzelfde als in België en Nederland: verkeer op de rotonde heeft altijd voorrang op wie er wil oprijden.
Schoolbussen
De opvallende gele schoolbussen zijn in de VS niet uit het straatbeeld weg te denken. Rijd je achter zo’n schoolbus is het opletten geblazen. Stopt een schoolbus bij een halte en beginnen alle lichten op de bus te knipperen moet je verplicht stoppen achter de bus om kinderen te laten oversteken. Dit geldt ook als je uit de tegenovergestelde richting komt en een schoolbus stopt in de andere rijrichting. Vaak komt uit de bus op dat moment ook een klein bordje met 'STOP' tevoorschijn.
Een schoolbus negeren, of erger, inhalen wanneer de knipperlichten werken, zelfs wanneer de bus nog niet gestopt is, is in de VS een van de zwaarste verkeersovertredingen en kan je duur te staan komen!
Rijden op freeways en interstates
Verschil tussen freeways en interstates
Freeways en interstates kan je vergelijken met onze autosnelwegen. Er is wel een verschil: een ‘freeway’ loopt in de omgeving van grote steden. Zo is Los Angeles een wirwar van wijken en gemeenten, met elkaar verbonden door tal van freeways zoals de Hollywood Freeway, Santa Monica Freeway en vele andere.
Een interstate ziet er hetzelfde uit als een freeway maar loopt tussen verschillende staten. Interstates met een oneven nummer lopen van noord naar zuid en omgekeerd. Zo loopt de I-5 van San Diego in het zuiden van Californië helemaal tot in Seattle en tot aan de grens met Canada. Interstates met een even nummer, zoals de I-8 en I-40, lopen van oost naar west en omgekeerd. Opritten en wegaanduidingen zijn vaak aangegeven met ‘north’, ‘east’, ‘west’ enzovoort. Je zal bijvoorbeeld zien staan: ‘I-40 West’. Dat is handiger dan de naam van een stad te vermelden als richtingaanduiding. Ook als toerist weet je wel of je westwaarts of oostwaarts verder moet, maar weet je misschien niet precies waar een bepaalde plaats ligt ten opzichte van je huidige vertrekpunt.
Nummer van 'exits'
Het nummer van de ‘exit’ of afrit komt overeen met de mijlpaal waar deze zich bevindt. Daarom volgt na ‘exit 193’ bijvoorbeeld ‘exit 203’ en daarna meteen exit ‘207’. De nummers volgen dus niet op elkaar zoals in België of Nederland.
Rechts houden? Niet verplicht!
In Nederland en België houdt trager verkeer zich rechts. In de VS is dat geen verplichting: je mag ook trager rijden op de linkerrijstrook dan het verkeer op de stroken rechts van je. Toch zie je steeds meer bestuurders die zich eerder rechts houden wanneer ze trager rijden dan het andere verkeer. In de buurt van opritten houdt men meestal de rechterrijstrook vrij door zich naar links te verplaatsen, zodat het verkeer vlot kan invoegen. Op sommige wegen is rechts houden wél verplicht. Er staat dan een bordje 'Keep right except to pass'.
Carpool lane
Veel vaker dan bij ons zal je in de VS op de snelwegen carpool lanes zien, meestal zijn dit één of twee vakken uiterst links. Ze worden ook wel ‘diamond lanes’ genoemd. Er staat immers vaak een ruit geschilderd op deze rijstroken. Ook een bord met de benaming ‘HOV’ zal je vaak zien, dit staat voor ‘High Occupancy Vehicle’, een voertuig waarin meer dan één persoon zit.
De aanduiding ‘2+’ geeft aan dat de strook mag gebruikt worden vanaf 2 personen in de wagen. ‘3+’ komt ook voor: in dat geval mag je de rijstrook alleen gebruiken als je met drie of meer personen reist. De carpool lane is handig rond grote steden, wanneer het verkeer muurvast zit of vertraagt. Maak er dus gerust gebruik van als je minstens met twee of drie in de wagen zit!
Op veel plaatsen zijn deze rijstroken alleen ‘carpool lanes’ tijdens spitsuren. Daarom zie je soms 's middags of ’s nachts toch iemand alleen in de wagen over de carpool lane scheuren. De boetes voor wie de rijstrook tijdens de spits ongeldig gebruikt zijn niet mals en liggen vaak om en bij de 400 dollar of meer!
Parkeren
Kijk goed uit waar je je auto achterlaat. Die kleuren op de stoepranden staan er echt niet zomaar. Let ook goed op de borden. Hoelang mag je hier blijven staan? Veel plaatsen zijn bedoeld om gauw in- of uit te laden, of zijn beperkt tot maximaal vijftien of twintig minuten.
Parkeer sowieso nooit bij een bushalte of bij een brandkraan (‘fire hydrant’): de kraan moet altijd bereikbaar blijven voor de brandweer. Je riskeert het wegtakelen van je auto en een fikse boete!
Andere verkeersregels in de VS
Nog een paar bijkomende verkeersregels moet je zeker kennen:
- Alcohol zichtbaar in je auto laten liggen (zelfs ongeopend!) is in de meeste staten strafbaar
- Smartphone- of gsm-gebruik achter het stuur is niet toegelaten
- Je gordel dragen is altijd verplicht. De vele borden langs de weg wijzen je er voortdurend op: ‘Buckle up, it’s the law!’ in Arizona of ‘Click it or ticket!’ in Californië
- Vuilnis uit je auto gooien? Slecht idee. Boetes kunnen oplopen tot duizend dollar en meer! Begrijp je nu waarom de berm in de VS geen stort is zoals in sommige Europese landen?
Lees verder