InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Nord-Pas de Calais - De Opaalkust

Nord-Pas de Calais - De Opaalkust

Met z'n witte krijtrotsen wordt de kuststrook tussen Calais en Boulogne ook wel de Opaalkust genoemd. Hoogtepunten zijn de schitterende krijtrotsen Cap Blanc Nez en Cap Gris Nes. De kuststadjes Wissant en Winereux zijn daarbij zeker een bezoek waard.

Cap Blanc-Nez

Wie voorbij Calais de weg af gaat en langs de kust richting Cap Blanc-Nez rijd weet waar de naam Opaalkust vandaan komt. Prachtige witte krijtrotsen, lange stranden en woeste zee doet er zijn naam eer aan. Bovenop de 134 meter hoge rots is het genieten van het uitzicht, bij mooi weer kun je de witte rotsen van Engeland zien liggen. Cap Blanc-Nez is omringt door bunkers uit de Tweede Wereldoorlog. Ook is dit een unieke plek voor zweefvliegers. Wie het wandelpad over de rotsen en strand neemt richting Wissant kan met veel geluk fossielen en ammonieten vinden onderweg.

Wissant

Onderweg naar Cap Gris-Nez kom je langs het stadje Wissant die zijn naam te danken heeft aan het "witte zand". Voor strandzeilers en windsurfers is dit een unieke plek om je sport te beoefenen. Restanten van de Atlantik Wall vind je hier ook. Deze moesten de Duitse bezetters beschermen tegen aanvallen van zee tijdens de Tweede Wereldoorlog. Even voorbij Wissart vind U bij Audinghen het Atlantik War museum "Battery Todt" met een prachtige privecollectie.

Cap Gris-Nez

Cap Gris-Nes is met z'n 45 meter hoge rots een stuk kleiner dan Cap Blanc-Nez maar net zo imposant. Het ligt dichter bij Engeland, 33 kilometer. Ook hier kun je fossielen vinden en is het omringt met bunkers.

Wimereux

Wimereux is een stad met een 1500 meter lange dijkpromenade. Het heeft z'n oude charmes behouden ondanks dat het in de zomer vele toeristen trekt. Ook hier kan men uitstekend strandzeilen en windsurfen. Wimereux heeft tevens het label "Kid" weten te verwerven, een plaats waar de kinderen heer en meester zijn.
© 2008 - 2019 BlueSea, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Nord-Pas de Calais - De Opaalkust"

Infoteur: BlueSea
Laatste update: 12-03-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!