Reizen door Madagaskar: De beste tijd

Wat de beste tijd om te reizen door Madagaskar is, hangt af van waar je heen wilt en wat je wilt doen. Van januari tot maart is het regentijd, in sommige gebieden in het oosten gaat dit gepaard met cyclonen. Ook zonder cyclonen is het moeilijk reizen in de regentijd. De wegen worden onbegaanbaar, en in veel gebieden is de elektriek nog minder betrouwbaar dan gewoonlijk. Internetten, of zelfs maar een batterij opladen, wordt nagenoeg onmogelijk. Toch heeft ook het regenseizoen voordelen. Planten bloeien en sommige dieren worden actief.

Reptielen en amfibieën kijken

Reptielen en amfibieën zijn het meest te zien van januari tot maart. Het is het regenseizoen, en de vochtige omstandigheden zorgen ervoor dat de reptielen en amfibieën actief worden.

Planten

Planten zijn er natuurlijk het hele jaar, maar voor bloeiende orchideeën kun je het beste tussen januari en maart gaan. Van april tot mei is alles nog groen (inclusief de droge gebieden). Dit is een goede tijd om naar planten te kijken. In het regenwoud maakt de tijd van het jaar weinig uit voor planten, het is er het hele jaar door vochtig genoeg.

[

Walvissen

In de baai van Antongil kun je van juli tot september walvissen zien.

Vogels

Het broedseizoen voor de meeste vogels is van september tot december. In deze periode zie je de meeste vogels, en zien de vogels er het mooiste uit.

Makiís en andere zoogdieren

Veel makiís zijn het hele jaar door actief, maar sommige nacht-actieve makiís zijn niet actief in de droogste en warmste maanden (juli tot september). De meeste zoogdieren krijgen jongen tussen oktober en november, dit is de beste tijd om makiís te zien. De rest van het jaar zijn de meeste soorten ook goed te zien.

Wandelen

Van juli tot september is wandelen moeilijk, omdat veel gebieden onbereikbaar worden. Ook is er een groot risico op cyclonen. De rest van het jaar kan je altijd wandelen, maar tussen juli en augustus is het het minst warm. Dit maakt wandelen een stuk aangenamer.

Strand

Het hele jaar door zijn er stranden met aangenaam weer. In de regentijd minder dan in de zomertijd, maar het is het hele jaar door warm. Zwemmen, snorkelen en duiken kan dus het hele jaar door.

En verderÖ

Behalve walvissen kijken kun je eigenlijk alles het hele jaar doen. In de droge tijd staan de apenbroodbomen er nog indrukwekkender bij dan in de natte tijd, de vogels vliegen het hele jaar en als je weet waar je op moet letten zie je de reptielen en amfibieën ook buiten het seizoen. Een hike maken is ook mooi als alles groen is en in deze tijd kun je ook prachte fotoís maken van de makiís. Alleen in het middelpunt van de regentijd is een reis maken moeilijk. Rivieren overstromen en wegen zijn onbegaanbaar. Je hebt het risico dat je niet op je plaats van bestemming aankomt, of dat je vast komt te zitten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www.lonelyplanet.com
  • Audleytravel, When to go to Madagaskar, www.audleytravel.com
  • TravelMadagaskar, When to go and climate, www.travelmadagascar.org
  • Wildmadagascar Visiting Madagascar: Where to go and what to do, www.wildmadagascar.org

Reageer op het artikel "Reizen door Madagaskar: De beste tijd"

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 29-04-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Madagaskar: Reizen
Schrijf mee!