Sydney in Australië; stad met Operahouse en Harbour

Sydney in Australië; stad met Operahouse en Harbour Wanneer je voor de eerste keer in de haven van Sydney aankomt met een cruiseschip dan zul je waarschijnlijk de adem inhouden. Aan één kant zie je de grote Harbour Bridge en aan de andere kant staat daar het Operahouse te stralen in het zonlicht. Wie is niet gespannen om op ontdekkingsreis door deze prachtige multiculturele wereldstad te gaan. En een bezoek aan de stad en omgeving zal niet tegen vallen. Er is zoveel te zien en te leren in deze metropool met een mengeling van culturen.

Het ontstaan van de stad Sydney in Australië

Sydney ligt aan de Tasmanzee in het zuid oosten van Australië. Het is de oudste stad van het land en werd al duizenden jaren voor onze jaartelling bewoond door de Aboriginals. Gevangenen werden hier te werk gesteld om een stad te stichten. Er kwamen vervolgens Britten, Ieren maar ook mensen uit andere landen zodat al snel het percentage gevangenen verminderde. Vanaf 1851 kwamen hier ook veel goudzoekers aan land.Thans heeft Sydney de grootste haven ter wereld en is gelegen aan 70 stranden.

Harbour en Harbour Bridge

Kapitein Cook vaarde in 1770 de de oostkust van Australië nog voorbij. Toch was er toen al een nederzetting met de naam Port Jackson. In 1788 kwam er echter een nieuwe expeditie en zij sloegen hun tenten op in het gebied wat thans behoort tot The Rocks. De haven werd New Albion genoemd. Bennelong Point is genoemd naar een Aboriginal die hier woonde in de achttiende eeuw en dit werd de plek waar later het Opera House is verrezen. De Harbour Bridge werd in 1923 gebouwd en het is de grootste hangbrug ter wereld. In 1932 werd de brug geopend. De stad telt méér dan drie en een half miljoen inwoners die wonen op een enorm grote oppervlakte. Er zijn dan ook verschillende voorsteden en de stad breidt zich nog steeds uit. Om de stad een beetje te leren kennen is het voor een bezoek van belang om minstens een week de tijd te nemen. Belangrijke bezienswaardigheden zijn:
  • The Rocks
  • Circular Quai
  • Het museum
  • Queen Victoria Building
  • Sydney Tower
  • Sydney Opera House
  • The Harbour Bridge
  • China Town
  • Paddy's Market
  • Darling Harbour
  • Botanische tuin
  • Taronga Zoo
  • Manly Beach
  • Bondi Beach

The Rocks

Dit was in het verleden wel een bijzondere plek in het centrum van Sydney. Het is het oudste dorp van Australië. Hier is het allemaal begonnen. Het was de plaats waar de gevangenen aan wal werden gebracht. Er kwamen zeehondenjagers en walvisvaarders maar ook kroegen en natuurlijk bendes. Er is veel gesloopt rond 1900 maar er zijn ook nog een aantal panden bewaard gebleven. Zo is er Cadman's cottage waar thans het toeristen informatiecentrum is gevestigd. Dit dateert uit 1816. Ook zien we hier het Oriënt hotel uit 1844. Het is erg leuk om op je gemak door The Rocks te slenteren en wat te drinken op een van de vele terrassen. Hier is echt geschiedenis geschreven.

Circular Quay

Als men vanaf de haven wandelt in de richting van het Operahouse dan kom je terecht op Circular Quay. Van hieruit vertrekken ook de veerboten. Het is een aaneenschakeling van reisbureaus, winkels, terrassen. Er is hier ook een bioscoop aan het water. Vaak zie je hier Aboriginals die muziek maken en proberen zij hun dvd's te verkopen.

Het Museum van Sydney

Het museum van Sydney is gelegen aan de kade bij de haven. Hier bevinden zich 4500 kunstwerken. Het geeft een goed beeld van de geschiedenis van de stad vanaf de tijd van de Aboriginals tot heden. Daarnaast worden er regelmatig exposities georganiseerd. De toegang is gratis en het is alleen al bijzonder om het gebouw van binnen te bekijken.

Queen Victoria Building

Dit is een prachtig gebouw gelegen aan George Street uit 1898 en hier bevindt zich het meest luxueuze winkelparadijs van Sydney. Er zijn prachtige glas in loodramen. Het gebouw telt vijf verdiepingen en er zijn restaurants, kleding- en sieradenwinkels maar ook aardige boetieks met souvenirs. Bijna aan de overkant ligt "The Strands"waar het ook heerlijk winkelen is.

Sydney Tower

Een bezoek aan Sydney Tower is aardig omdat men van hieruit een mooi gezicht heeft over de skyline van de stad. De toren is 309 meter hoog. Beneden zijn winkels en kantoren gevestigd. men gaat met de lift naar boven tot een hoogte van 250 meter. Daar is een galerij waar men rond kan lopen. Helemaal boven is een draaiend restaurant. De toren is een goed oriëntatiepunt als men in de stad loopt.

Sydney Opera House

In 1958 werd begonnen met de bouw van het Opera House naar een ontwerp van de Deense architect Jørn Utzon. Deze architect trok zich terug in 1966 en de bouw werd overgenomen door een team van Australische architecten. In 1973 werd het Opera House geopend door Koningin Elisabeth. Thans is het een belangrijk centrum voor dans, opera, ballet, klassieke muziek, toneelstukken. Er zijn vijf zalen maar er worden ook uitvoeringen gegeven op het plein vóór het Operahouse. Zo telt de Concert Hall 2680 plaatsen en het Opera theater 1500. De daken zijn in de vorm van schelpen en hiervoor zijn miljoenen tegels gebruikt uit Zweden. Dagelijks zijn er rondleidingen. Het Opera House is omgeven door leuke terrassen die vooral in de namiddag druk bezocht worden.

The Harbour Bridge
The Harbour Bridge werd geopend in 1932. Het is de grootste boogbrug ter wereld. De brug is 502 meter lang en 48,8 meter breed. Er is een voetpad, een fietspad, 8 rijstroken en de trein heeft een eigen baan. De top van de boog ligt 134 meter boven het zeeniveau. Het is de belangrijkste verbinding tussen Noord- en Zuid Sydney. Een wandeling over de brug duurt ongeveer 20 minuten.. Avonturiers kunnen een Bridge Climb doen. Via loopbruggen en ladders gaat men naar de top. Men kan zowel in de ochtend als in de avond deze excursie boeken.

Chinatown

Chinatown in Sydney is een gezellig drukke winkelstraat met aan beide kanten Chinese restaurants en winkeltjes waar men kruiden en souvenirs kan kopen. Op ieder uur van de dag zie je hier mensen lekker buiten eten en je wordt aangetrokken door de Oosterse geuren. Het is een van de grotere Chinatowns in dit deel van de wereld. Aan de rand van Chinatown kan men ook goed Thais eten.

Paddy's markets

Lopend vanaf Darling Harbour komt men bij Paddy's markets. Hier vinden we in een overdekte hal meer dan 800 kramen waar werkelijk van alles te koop is. Omdat Sydney een redelijk dure stad te noemen is gaan hier veel koopjesjagers op zoek naar goedkope kleding, schoeisel etc. Men ziet hier heel goed hoe multi-cultureel de bevolking is. Mensen uit alle werelddelen zie je hier iets zoeken van hun gading.

Darling Harbour
Darling Harbour is het uitgaanscentrum van de stad. Het is een mooi gebied met tuinen, fonteinen, jachthavens maar ook winkels en restaurants. In de week-enden zie je hier veel jonge gezinnen wandelen. Er is voor de kinderen dan ook veel speelruimte met springkussens, draaimolens, artiesten en ander vertier. In de avond verandert dit gebied in het grootste uitgaanscentrum van de stad. De vele restaurants en terrassen aan het water doen goede zaken.

Botanische tuin

De botanische tuinen die 30 ha. groot zijn werden in 1816 gesticht. Het is opvallend hoe men hier aan de rand van deze wereldstad zo'n prachtig de ruimte vrij weet te behouden voor de natuur en waar men kennis kan maken met alle bloemen en struiken die hier groeien. Er is een rozentuin, kruidentuin, oosterse tuin, varen tuin, vetplanten tuin en een palmen tuin. Op diverse tijden worden hier ook planten verkocht. In de bomen zie je exotische vogels vliegen.

Taronga Zoo

Taronga Zoo is een grote dierentuin van 28 ha. die gelegen is op een van de hellingen aan de baai van Sydney. Wil men de dierentuin bezoeken dan is het handig om een kaartje te kopen bij de cruise maatschappij Captain Cruise. Men vaart dan met de Ferry naar de overzijde. Daar ga je met de cabinebaan naar boven en vervolgens kun je op je gemak naar beneden wandelen. Er is een duidelijke plattegrond beschikbaar. Er is tevens aangegeven de tijden waarop de dieren gevoerd worden en er is een leuke show met zeehonden. In totaal leven hier 2600 dieren zowel uit Australië maar ook uit Afrika en Maleisië. We kunnen hier ook grote kangoeroe's bewonderen en lieve koala beertjes.

Manly beach

Vanuit de haven vaart de ferry via diverse mooie baaien naar Manly Beach. Direct aan de haven bevindt zich het toeristen informatiecentrum. Aangekomen op Manly Beach kunnen we via een gezellige straat wandelen naar de andere kant van de baai waar het grote surfstrand is. Ook is hier een groot pretpark met waterglijbanen. Van hieruit kan men over mooie kliffen wandelen naar North Head. Veel backpackers vinden hier hun onderdak en vaak ook een tijdelijke baan in de horeca.

Bondi Beach

Bondi Beach is een lang strand wat aan beide kanten door mooie rotspartijen wordt beschermd. Men kan over de rotsen aardige wandelingen maken. De Scenic walkway kan men 5 km. lopen tot aan Cochee Beach. Onderweg zijn veel mogelijkheden om te rusten en van het uitzicht te genieten. Regelmatig zie je hier dolfijnen voorbij zwemmen. De Campbell parade is de boulevard waar leuke terrassen zijn .

Openbaar Vervoer

Sydney heeft een uitgebreid net van metro, mono rail, treinen en bussen. Zo kan vanaf de luchthaven in 20 minuten het centrum bereiken. Neem de trein naar Central en van daaruit kan men verder naar de eindbestemming. Liften zijn aanwezig om met de bagage van het ene platform naar het andere te gaan en informatie is goed toegankelijk. Er zijn losse kaartjes te koop maar ook dag- en weekkaarten. Voor de bussen dient men een kaartje te kopen bij de kiosk.

Wat maakt Sydney zo bijzonder

Sydney is vooral een bijzondere stad door de aanwezigheid van een grote diversiteit aan volkeren uit alle delen van de wereld. Hier leeft men in harmonie met elkaar. Veel mensen zijn geïmmigreerd vanuit Europa maar er zijn ook heel veel Chinezen en mensen die afkomstig zijn uit de omliggende eilanden zoals Samoa, Fiji eilanden of Hong Kong. Engels is de algemene voertaal maar je hoort om je heen alle andere talen. Mogelijk omdat er zoveel ruimte is in deze stad zal je al snel onder de indruk komen van de relaxte en vriendelijke manier waarop mensen met elkaar omgaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bezienswaardigheden: Sydney AustralieSydney is de oudste, grootste en tevens meest bekende stad van Australië. Sydney is een grote internationale reis bestem…
Bezoek Sydney in 3 dagenHet is een geweldige ervaring om in Sydney te zijn. De stad heeft zoveel te bieden, van mooie wandelingen door de parken…
Bezoek Sydney met een beperkt budgetSydney is een geweldige stad, maar een bezoek kan duur uitpakken. Niet getreurd, er zijn tal van goedkope, of minder dur…

Annecy en omgevingAnnecy is een oude stad met vele bezienswaardigheden in het Franse departement Haut-Savoie en telt ruim 51000 inwoners.…
Vakantie in Istrië (Kroatië)Vakantie in Istrië (Kroatië)Istrië, een naam die je steeds vaker hoort. Steeds meer mensen gaan op vakantie in Kroatië. Istrië is het meest toeristi…
Bronnen en referenties
  • Informatie Celebrity
  • ANWB gids Sydney
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Sydney in Australië; stad met Operahouse en Harbour"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 13-12-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Cruise reisverslag
Schrijf mee!