InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Restoration Island - Eiland van kapitein Bligh en de Bounty

Restoration Island - Eiland van kapitein Bligh en de Bounty

Restoration Island - Eiland van kapitein Bligh en de Bounty Restoration Island is een eiland voor de kust van noordoost Australië. Het is een klein eiland dat beroemd is vanwege zijn rol in de geschiedenis rond het schip de Bounty. Sinds het einde van de twintigste eeuw wordt het bewoond wordt door één man, een Australische voormalige reclameman. Hij leeft er samen met zijn hond als een Robinson Crusoë. Het eiland is een National Park.

Restoration Island of Resto

Restoration Island wordt door de lokale bevolking kortweg Resto genoemd. Het is een prachtig eilandje van 100 hectare. Het vulkanische eiland is omringd door koraalriffen en spierwitte stranden ligt in Cape York, 800 kilometer ten noorden van Cairns, aan het Australische Great Barrier Reef, noordoostelijk van Australië. Het eiland is klein en zeer afgelegen en toch heeft het een verbazingwekkende geschiedenis. Het bood door de jaren heen onderdak aan vele beroemdheden. Russell Crowe, Errol Flynn en kapitein William Bligh van Mutiny on the Bounty bezochten allemaal het eiland.

Floortje Dessing

Sinds 1993 is David Glasheen de enige bewoner van het eiland. Samen met zijn hond woont hij in een Robinson Crusoë-achtig verblijf aan de rand van het strand. Floortje Dessing reist in 2014 voor haar programma Naar het Einde van de Wereld, over mensen die aan het einde van de wereld wonen, naar het eiland om Glasheen te bezoeken en een paar dagen bij hem te verblijven. Dessing ontmoet de oud-zakenman. Hij had een goede baan als reclameman tot hij in 1987 tien miljoen verloor toen de beurs instortte. Zijn vrouw verliet hem en Australiër gooide het roer om. Hij leerde al doende overleven in zijn uppie.

Kapitein William Bligh & The Mutiny on the Bounty

De eerste Europese en beroemdste bezoeker van het eiland was de beroemde Captain Bligh van de muiterij van de Bounty. De muiterij op de Bounty blijft een van de bekendste verhalen uit de geschiedenis van de zeevaart en Restoration Island speelt er een rol in. William Bligh slaagde erin om met een kleine boot 4000 mijl over de oceaan te zeilen van Tofua eiland in Tonga tot het hedendaagse Indonesië. Het is een van de grootste prestaties in de annalen van de maritieme geschiedenis.

Blight stopte na de muiterij op Restoration Island om met zijn bemanning op adem te komen. Het was 1789. Restauratie Island was hun eerste landingsplaats en rust na een lange tocht over de oceaan. Bligh groef een put voor het water, maakte vuur met een vergrootglas uit het sextant en kookte een heerlijke stoofpot met oesters en palmhart. De kapitein schreef het allemaal in zijn notitieboekje. Bligh en zijn bemanning verbleven er van 28 tot 31 mei 1789. De mannen knapten zo op dat Bligh het eiland Restoration Island noemde.

Het verhaal is in boekvorm verschenen en maar liefst vijf keer verfilmd, met ondermeer Errol Flynn (1933), Marlon Brando (1962) en Mel Gibson (1984).

Errol Flynn

Errol Flynn bezocht als 20-jarige in 1932 Restoration Island. Hij beschreef zijn wederwaardigheden in zijn boek "Beam Ends".

Russell Crowe

De volgende celebrity die het eiland bezocht was Russell Crowe en zijn vrouw Danielle. Zij kwamen in 2003 naar het eiland tijdens hun huwelijksreis.

David Glasheen en 'zijn' eiland

Even terug naar David Glasheen. Hij woont in 2014 al twintig jaar op het eiland, samen met zijn hond Quasi. De Australische man huurt sinds 1993 een derde van het kleine eiland. De man leeft van krabben en kokosnoten en haalt de energie voor zijn elektrische apparaten uit zonnepanelen. Hij is aangesloten op internet en heeft zo contact met zijn dochter. Hij noemt zichzelf 'de gelukkigste kerel ter wereld' . Glasheen is in 2014 in de 60 en zelfvoorzienend. Hij kweekt groenten en brouwt zijn eigen bier. Via Internet handelt hij nog steeds in aandelen. Af en toe komt er een bezoeker langs, zoals een vriend die regelmatig een enorme kanotocht maakt en dan op Restoration Island bij zijn vriend een pauze inlast.

National Park

Restoration Island is National Park in Far North Queensland. Het ligt 1928 km ten noordwesten van Brisbane en een paar honderd meters vanaf Cape Weymouth en de Iron Range National Park.

Restoration Island

Legenda
A. Restoration Island

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Filmlegende Errol FlynnFilmlegende Errol FlynnHet roemruchte hollywoodleven van de Australische filmlegende Errol Flynn. Amper 50 jaar geworden, laat hij een rijke hi…
Eilanden, PitcairnHet is nog net niet onbewoond, maar het is wel één van de meest geïsoleerde gebieden in de wereld. Vijf kleine eilandjes…
Norfolk Island - Cook, Bounty, gevangenis en gerygoneNorfolk Island - Cook, Bounty, gevangenis en gerygoneWaar de wereld ophoudt, daar ligt Norfolk. Het is een eiland ten oosten van Australië, op 1412 kilometer afstand uit de…
Filmrecensie Robin HoodrecensieFilmrecensie Robin HoodEr zijn vele film gemaakt over de legendarische figuur Robin Hood, maar een recentere uit 2010 is die met Russell Cr…
Rhode Island  kleinste staat van de Verenigde StatenRhode Island kleinste staat van de Verenigde StatenRhode Island is een eiland en het is de naam van de kleinste staat van de Verenigde Staten. Het grootste eiland van die…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Restoration Island - Eiland van kapitein Bligh en de Bounty"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 01-10-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Eilanden
Schrijf mee!