De eetgewoonten in China

De eetgewoonten in China Je kunt in China geweldig (en doorgaans ook goedkoop) eten, keuze volop! Vers gemaakte noodles, vele verse groenten en gemarineerd vlees maken elke maaltijd tot een genot. Qua gebruiken tijdens het eten kennen de Chinezen niet dezelfde etiquetteregels die we in de meeste Europese landen kennen, maar er zijn wel een aantal regels die gehandhaafd worden. De belangrijkste regel hierbij is nog wel “denk eerst aan een ander en dan pas aan jezelf”.

Maal(tijden)

Het ontbijt in China bestaat vaak uit soep, met of zonder noodles. Verblijf je in een (goed) hotel, dan krijg je vaak de keus tussen een Europees ontbijt (vaak een buffet met broodjes en ei) of een Chinees ontbijt (vaak soep). De goedkope accommodaties bieden vaak alleen een Chinees ontbijt. Een Chinees ontbijt is wel vaak de helft goedkoper dan een Europees ontbijt. Vanaf 11.30 uur begint de lunchtijd. De Chinezen die overdag werken nemen doorgaand niet veel tijd om te lunchen (tenzij ze een werklunch hebben). Vaak eten ze wat noodles in een eettentje of een sandwich. Fastfood is ook een optie die steeds vaker gebruikt wordt. Vanaf 18.00 uur ‘s avonds begint het diner. Formele diners kunnen lang duren, maar informele diners kunnen binnen een uur voorbij zijn. Wel zijn er veel verschillende soorten restaurants die een grote verscheidenheid aan gerechten bieden.

Chopsticks

In China wordt niet met hetzelfde bestek (vork, mes, lepel) gegeten zoals wij kennen. Ze eten met stokjes, ook wel chopsticks genoemd. Ga je naar China dan kun je dan ook beter van tevoren even oefenen met je chopsticks. Het eten in China is dusdanig gemaakt dat het prima met chopsticks te eten is. In restaurant krijg je soms chopsticks van plastic maar het meeste krijgt je chopsticks van (bamboe)hout. Je mag echter ook je eigen chopsticks meenemen en gebruiken, wat handig kan zijn als je gewend ben om juist met deze chopsticks te eten. Een wijze raad ten aanzien van het gebruiken van chopsticks: wijs niet naar iemand met je chopsticks en steek ze ook niet rechtop in je kom met eten, beide zijn erg onbeleefd!

Tafelmanieren

Omdat je in China goedkoop kunt eten wordt er net zo vaak buiten de deur gegeten als dat er thuis gekookt wordt. Ook is eten een gebeurtenis die mensen samenbrengt.

Eten

Wanneer je met meerdere personen gaat eten, zal er meestal een persoon van de groep een aantal gerechten bestellen voor de tafel, waar iedereen van eet. Individuele porties kom je vrijwel niet tegen, de voorkeur gaat uit naar het samen delen. De gerechten worden op het midden van de tafel geplaatst en om de beurten pakt iedereen iets en doet dit in hun kom. Hierbij is het de bedoeling dat je een beetje pakt, en niet meteen je kom helemaal vult met eten, dit is onbeleefd. Als er een gerecht op is kan deze makkelijk en snel bijbesteld worden. Ben jij de gast van de groep dan mag je als eerste iets opscheppen, of nog gebruikelijker is dat iemand van de groep wat voor je opschept. Mocht er bij de gerechten ook rijst en soep besteld zijn dan wordt de soep niet altijd als eerste geserveerd maar vaak ook later. Rijst wordt zelfs vaker aan het eind van de maaltijd geserveerd en is meer bedoeld om eventuele “gaatjes” op te vullen. Wil je het rijst graag eerder geserveerd hebben, laat dit dan even weten aan de bediening.

Drinken

Tijdens de maaltijden wordt het meeste thee gedronken, ook al sta je vrij in het bestellen van andere dranken. In de meeste restaurants in China is de thee gratis of je betaalt een eenmalig bedrag en de thee wordt de gehele maaltijd gratis aangevuld. Wanneer de theepot leeg is kun je het deksel van de pot halen en de theepot aan de rand van de tafel plaatsen met het deksel ernaast, zo geef je aan dat de thee bijgevuld moet worden. Het is gebruikelijk om niet eerst en ook niet alleen voor jezelf in te schenken. Kijk eerst of vraag wie thee wil en schenk het in, als laatste schenk je dan voor jezelf in. Dit geldt overigens ook voor bijvoorbeeld water als er een karaf water op tafel staat. Wanneer de drankjes geserveerd worden, ga dan niet meteen drinken. Meestal wordt er door iemand eerst een toost uitgebracht, of je kunt besluiten zelf een toost uit te brengen (bedank voor het eten/de uitnodiging), dan kun je beginnen met drinken.

Fooien

Bij goedkope restaurants wordt er doorgaans geen fooi gegeven, al is het uiteindelijk je eigen keuze als je dit wel doet. Bij duurdere restaurants (en hotel restaurants) is de fooi inbegrepen (meestal tussen 10 en 15% van het totaalbedrag).
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "De eetgewoonten in China"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: November 2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!