InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Mediteren in Turkije

Mediteren in Turkije

Yoga, Tai Chi, Transandantal of Reiki, erg bekend is dit in Turkije nog niet. Het land doet er alles aan om de achterstand op andere landen, op dit gebied in te halen. De laatste jaren schieten de meditatieclubs en parken als paddestoelen uit de grond. Op 4 uurtjes vliegen vanaf Nederland is er nog volop stilte, rust en positieve energie te vinden in de ongerepte natuur van Turkije.

Open uw chakra`s

"Haal diep adem en vul uw longen met zuivere lucht, verlos uw lichaam van afvalstoffen. Ontslak uw darmen door het eten van vegetarische biologische voeding, open uw chakra`s door deel te nemen aan meditatie oefeningen". Dit zijn de woorden waarmee Turkije zijn spirituele reizen en meditatie workshops aan de consument aanbiedt.

Zoals wij Turkije kennen

Bodrum, Marmaris, Antalya en Alanya..... deze vakantieplaatsen klinken ons bekend in de oren. Er is volop aanbod in deze plaatsten van zon, zee en avondleven. U wordt tot in de puntjes verwend in de all inclusive vakantie paradijzen en kunt u de omgeving verkennen met een bootreisje, de auto of jeep en vanuit de lucht met een glijdend op de thermiek van de warme zomerlucht met een parachute.

De moderne mens zoekt de natuur

In de grote steden vervreemden de mensen steeds meer van elkaar. Door het grote aanbod van producten op allerlei gebied is niets meer goed goenoeg en we vinden nergens meer bevrediging in. We gaan ons ongezond voelen, de één lichamelijk en de ander geestelijk. Ons innerlijk komt in opstand tegen zoveel aanvallen die onze gezondheid schade toebrengen en we gaan meer en meer op zoek naar onszelf. Om innerlijke rust te vinden moeten we eerst weg van de plaats die ons zoveel onrust brengt, liefst geen telefoon, geen lawaai en liefst even geen zorgen aan ons hoofd. Een drukke toeristische plaats is niet de ideale plaats om terug te keren tot uzelf. Daarvoor heeft u meer (of minder) nodig.

Meditatie dorpen in Turkije

Turkije is booming. Dat brengt bij de steeds meer onder stressvolle omstandigheden levende bevolking andere vakantiebehoeftes met zich mee. De meditatie reizen blijken het de laatste jaren bijzonder goed te doen. Zowel voor de binnenlandse als buitenlandse vakantieganger. Op relatief korte afstand van Nederland, u bent er al in 3,5 uurtje vliegen, is er nog stilte, zuivere lucht en positieve energie te vinden in de meditatieve atmosfeer van het ons onbekende Turkse land.
Hieronder een willekeurige greep uit de makkelijkst bereikbare plaatsten

Kabak Koy, aan de Middenlandse Zee

In de provincie Muğla, nabij het plaatsje Fethiye zijn er in de kom van de Kabak baai (Kabak Koy) diverse meditatieparken waar men helemaal weer tot zichzelf kan komen. De kamers waarin u verblijft zijn kleine vrijstaande houten bungalowtjes en van alle gemakken zoals oa een airco, voorzien. Op de parken zijn terrassen en een zwembad en het strand is op een steenworp afstand. U kunt deelnemen aan yoga workshops, wandeltochten langs het bekende Likya track en boottochten in de omgeving. De maaltijden die er geserveerd worden zijn van groenten en fruit uit eigen tuin en ook de eieren zijn van eigen kippen. Om er te komen vliegt u op Dalaman, neemt de bus naar Fehtiye en vervolgens de tractor of de jeep naar de plaats van bestemming. U dient u van te voren te reserveren. De gronden rondom de baai zijn pas in de jaren `80 van de vorige eeuw bewoonbaar gemaakt door Engelsen. De meeste beheerders van deze meditatie hotels in de omgeving van Fehtiye, zijn of spreken Engels.

Yalova, net onder de rook van Istanboel

`Ons dorpshuis` noemt de eigenaar van het meditatie hotel in Yalova zijn park. Omringd door de zuurstofrijke loofbossen van het de uitlopers van de Kartepe berg. Er worden Yoga, Pilatus en rustgevende massage workshops gegeven. Er worden diverse manieren van verblijf aangeboden. Zo kunt u komen voor meditatie, ontspanning of deelnemen aan therapeutische groepsgesprekken, maar u kunt ook meewerken in de moestuin, helpen bij de vegetarische maaltijdbereiding of bij het vervaardigen van kaas. Het meditatiedorp is bereikbaar met een 20 min. durende busrit vanaf Yalova en vervolgens een 10 min. durende wandeling door het bos. Het park is niet toegankelijk voor auto`s.

Adrasan, net voorbij het toeristische Kemer in de provincie Antalya

Hava Su Village, Lucht en Water Dorp, heet het meditatie-oord in de baai van Adrasan, VLAK BİK de verlaten stad Olimpos met zijn boomhutten, klim wanden en antieke stad. In het Hava Su Village verblijft u in houten bungalowtjes, sta caravans of tenten. Naast meditatie worshops als Yoga en Reiki kunt u deelnemen aan mountainbiking, parachute gliding, boottochten, natuurwandelingen of kei-en wand klimmen. Ook hier worden de vegetarische gerechten van groenten uit eigen tuin en omgeving gemaakt. Zij nemen u graag mee op pad om u de groenten en kruiden uit de natuur te leren gebruiken. Het park is goed bereikbaar met een busverbinding vanuit Antalya.

.
© 2013 - 2019 Lindahatun, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://kabak-koyu.neredekal.com/
  • http://www.yogaevi.org/?q=node/20
  • http://www.facebook.com/HavaSuKoy

Reageer op het artikel "Mediteren in Turkije"

Infoteur: Lindahatun
Gepubliceerd: 17-02-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!