InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Onbekende plaatsnamen in Nederland: het Drentse Diphoorn

Onbekende plaatsnamen in Nederland: het Drentse Diphoorn

Op 16 augustus 2008 vierden de bewoners van Diphoorn het 800-jarig bestaan van hun dorp. Met z'n 66 inwoners is Diphoorn tegenwoordig helemaal afhankelijk van het nabijgelegen dorp Sleen. In dit artikel leest u alles over het Drentse Diphoorn.

Terug in de tijd

+/- 2500 voor Christus

Hoewel het dorp nog niet lang geleden haar 800-jarig bestaan vierde, kent Diphoorn een geschiedenis die veel verder terug in de tijd gaat. Hunbedden rondom Diphoorn getuigen hiervan. Ook zijn er in en rond Diphoorn bodemvondsten gedaan die stammen uit de oudere Romeinse keizertijd.

+/-1200 na Christus

Voor de instelling van de gemeenten was Drenthe verdeeld in zes dingspillen (rechtsgebieden). Diphoorn hoorde bij de hoofdplaats van het eerste dingspil Suydevelt (Zuidenveld), een gebied dat de plaatsen Emmen, Odoorn, Roswinkel, Schoonebeek, Dalen, Oosterhesselen, Zweelo en Sleen omvatte. Diphoorn bestond in deze tijd voornamelijk uit boerderijen en was (deel van) een brinkdorp. Een brink lag aan het rand van een dorp en was een plek waar de koeien en de schapen 's ochtends en 's avonds bijeenkwamen. Op de brink plantte men eiken of populieren die gebruikt werden als bouwmaterialen. De aanwonenden van een brink waren gezamenlijk eigenaar van de brink. In de loop der tijd verschoof een brink vaak naar het centrum van het dorp, omdat het dorp steeds groter werd. In Sleen is een dergelijke brink nog te bewonderen.

+/- 1500 na Christus

In 1518 werd Sleen (en dus ook Diphoorn) een zelfstandige schultambt. Dit hield in dat het dorp een eigen schulte (schout, huisman) kreeg. De schulte kreeg taken toegewezen die vergelijkbaar zijn met de taken van een burgemeester: hij inde schulden en leengeld in dienst van zijn heer. Ook op rechterlijk gebied had een schulte taken: zo was hij hoofd van de politie en voorzitter van rechtszaken. De schulte van Sleen en omgeving was tegelijk bannerschulte van het dingspil Zuidenveld.

+/- 1800 na Christus

Op 6 januari 1811 vaardigde keizer Napoleon van Frankrijk een decreet uit dat ook directe gevolgen voor Drenthe, en dus ook voor Sleen en Diphoorn, had. Drenthe moest in communes worden verdeeld, waarin binnen elke commune een maire (burgemeester) moest worden benoemd. Sleen wordt in 29 gemeenten verdeeld (van Zuylen, 25 februari 1811) waardoor ook omliggende dorpen als Diphoorn tot de gemeente Zweeloo worden gerekend.
In de gemeente werd het Reglement van Bestuur voor het Platteland der Provincie Drenthe in acht genomen, waardoor de gemeente moest worden bestuurd door een schout en een college. De eerste gemeenteraad van Sleen bestond uit schout Johannes Boelken en raadsleden Jan Hamming ten Rodengate, Rudolf Abbinge, Hendrik Campinge en Lukas Dening.

1950-2000 na Christus
Sleen heeft lange tijd als eigen gemeente gefunctioneerd waarbij het gemeentehuis aan de Brink in Sleen als 'bestuurscentrum' diende. Het gebouw is gebouwd in neo-klassieke stijl naar een ontwerp van architect A. Baart uit Leeuwarden. In 1979 werd het gemeentehuis uitgebreid en in september 2005 werd het gemeentehuis grondig verbouwd. Tegenwoordig dient het gemeentehuis als multifunctioneel centrum.
In 1998 werd de nieuwe gemeente Coevorden gevormd, waaronder ook Diphoorn kwam te vallen. Deze gemeente heeft vandaag de dag zo'n 36.000 inwoners.

Typisch Diphoorn

Boerderijen

Gelegen naast de Slenerstroom is Diphoorn een klein dorpje met voornamelijk boerderijen. De boerderijen hebben tegenwoordig bijna allemaal geen agrarische bestemming meer maar hebben een woonbestemming gekregen. Veel boerderijen in Diphoorn hebben een rieten dak en een donkerbruin uiterlijk. Er staan 30 woningen in Diphoorn, waar tegenwoordig ongeveer 70 mensen wonen.

Omgeving

De meeste voorzieningen voor de inwoners van Diphoorn zijn in het nabijgelegen dorp Sleen te vinden. De omgeving is zeer groen met zowel open gebieden als (lichte) bebossing. Bezienswaardigheden in de buurt van Diphoorn zijn bijvoorbeeld in Sleen te vinden:
  • De oude kerk van Sleen
  • Het armenhuis
  • Het gemeentehuis
  • Hunebedden waaronder 'de Papeloze kerk'
  • Molens
  • Burgemeesterswoning

Gerelateerde artikelen
Coevorden - historische stad in DrentheCoevorden - historische stad in DrentheCoevorden is een mooie oude vestingstad in Drenthe. In het centrum zijn diverse oude gebouwen en andere bezienswaardighe…
De Hesseler Toren - kerktoren in OosterhesselenDe Hesseler Toren - kerktoren in OosterhesselenIn het centrum van het Drentse dorp Oosterhesselen bevindt zich een opvallende kerktoren. De toren staat los van het ker…
De vlag van DrentheDe vlag van DrentheSinds 1947 heeft Drenthe een officiële provinciale vlag. Deze vlag van Drenthe werd ontworpen door Gerlof Bontekoe. De b…
Het Pieterpad, een wandelroute van noord naar zuidHet Pieterpad is de bekendste wandelroute van Nederland. Ook bij niet-wandelaars gaat er ergens een lampje branden bij h…
Bronnen en referenties
  • www.sleen.nl

Reageer op het artikel "Onbekende plaatsnamen in Nederland: het Drentse Diphoorn"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 15-08-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!