InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Roodeschool - het noordelijkste station van Nederland

Roodeschool - het noordelijkste station van Nederland

Roodeschool is een dorp in het noorden de provincie Groningen. Het behoort tot de noordelijkste plaatsen van Nederland en heeft het noordelijkste treinstation van het land. Hoe is de geschiedenis van Roodeschool verlopen? Waar komt de naam Roodeschool vandaan? Welke toeristische uitstapjes zijn er mogelijk in de omgeving van Roodeschool?

Geschiedenis Roodeschool

Over de vroege historie van Roodeschool is niet erg veel bekend. In ieder geval stonden er in de eerste helft van de 17e eeuw al enige huizen en maakte dit gehucht in de tweede helft van de 17e eeuw een groei door, mede door de komst van een molen (op de plek waar nu de Laanweg is) en een school. Het gebied waar Roodeschool ligt, werd in de loop der eeuwen vaak door verschrikkelijk watervloeden getroffen. Eén daarvan was de Sint Maartensvloed, in de nacht van 12 op 13 november 1686. Een andere was de Kerstvloed van 1717. Bij beide watervloeden kwam in de regio rond Roodeschool honderden mensen om.

Herkomst plaatsnaam

De plaats Roodeschool heet in het Gronings 'Roodschoul'. De plaatsnaam zou ontleend zijn aan het feit dat de vroegere dorpsschool een dak met rode dakpannen had.

Noordelijkste plaats? Noordelijkste station

Ten onrechte wordt Roodeschool door velen beschouwd als de noordelijkste plaats op het Nederlandse vasteland. In werkelijkheid is dat namelijk het gehucht Oudeschip. (Dat ligt ten Noord-Oosten van Roodeschool). Roodeschool heeft wel het noordelijkste treinstation voor personenvervoer in Nederland. Dit station is op 16 augustus 1893 geopend en is het einde van de spoorlijn Groningen-Roodeschool (of om exact te zijn: de spoorlijn Sauwerd-Roodeschool). Roodeschool is overigens geen 'kopstation' (een station met alleen maar kopsporen, waar de treinen niet verder kunnen rijden).Vanaf het station Roodeschool loopt er namelijk een spoorlijn door richting het noorden, naar de Eemshaven, voor goederenvervoer.

Het is nog maar af te wachten, hoe lang station Roodeschool nog het noordelijkste station voor personenvervoer blijft. Er zijn namelijk plannen om ook bij de Eemshaven een station voor personenvervoer te openen. De personentrein vanuit Groningen zou dan dus doorrijden naar station Eemshaven. Als deze plannen doorgaan, dan zal Roodeschool een station op een andere locatie krijgen (aan de Hooilandseweg). Deze plannen zijn overigens al meerdere malen uitgesteld en het is af te wachten of en wanneer zij gerealiseerd worden.

Informatie over Roodeschool

Roodeschool behoort tot de gemeente Eemsmond. Roodeschool heeft circa 1300 inwoners. Dit dorp telt drie kerken, een dorphuis en twee basisscholen. De grootste voetbalclub van het dorp is COrenos. In Roodeschool bevindt zich één rijksmonument: een voormalig woonhuis met bakkerij aan de M.H. Trompstraat.

Toerisme

Het dorp Roodeschool zelf heeft aan toeristen niet erg veel te bieden (behalve misschien voor treinfanaten die ervan dromen om op het perron van het noordelijkste station van Nederland te staan). Het ligt echter wel op een plek van waaruit men diverse interessante toeristische plekken kan bezoeken, zoals de Waddenzee, de stad Groningen, de Eemshaven, het pittoreske stadje Appingedam of het pittoreske dorpje Warffum.

Rood Front

De plaatsnaam Roodeschool komt ook voor in een bekend gedicht, genaamd Rood Front, waarin de jaren dertig een literaire rel over ontstond. Het gedicht was geschreven door de reactionaire dichter Hendrik Marsman, die het echter onder het pseudoniem S. Waas (samen met nog enkele gedichten) naar het blad Links Richten had gestuurd. Hij had met deze mystificatie als grap willen aantonen hoe simpel het was om een revolutionair socialistisch gedicht in elkaar te knutselen. Deze grap lukte niet helemaal. Het gedicht verscheen wel in Links Richten, maar later bleek dat de redactie het eigenlijk als 'zeer zwak' had beoordeeld. Een redacteur, Maurits Dekker, had het knullige gedicht echter toch uit een soort mededogen in het blad geplaatst. Hij dacht dat het door een jonge arbeider was geschreven. Dekker had deze arme proletariër een hart onder de riem willen steken en hem aan willen moedigen om toch verder te gaan met het schrijven van poëzie. De vier slotzinnen van het gedicht luiden:

'En denkt aan dit eene Parool:
Van Terneuzen naar Roodeschool,
Van den Helder tot aan Roermond
Zij er één ROOD FRONT!'
Gerelateerde artikelen
Retranchement Vestingdorpje in Zeeuws-VlaanderenRetranchement is tijdens de Tachtigjarige oorlog ontstaan. Deze plaats is interessant om te bezoeken voor toeristen met…
Kloosterburen - een katholieke enclave in NW-GroningenKloosterburen, een rooms dorp in een protestantse streek. Dat is een fenomeen dat aparte aandacht verdient. Zeker in een…
Noord/Zuidlijn (metrolijn)Noord/Zuidlijn (metrolijn)De Noord/Zuidlijn (NZ) is een nieuwe metrolijn die in Amsterdam wordt aangelegd. Deze lijn bevat 8 haltes, is 9,5 kilome…
Hoe werkt het metrosysteem in Amsterdam?Hoe werkt het metrosysteem in Amsterdam?Wil je een dagje naar bijvoorbeeld de RAI, de Arena, of een andere locatie in Amsterdam? Pak de metro. De metro is snel,…
Bedum, dorp in GroningenDe gemeente Bedum ligt zo'n 10 kilometer ten noorden van de gemeente Groningen. Het dorp ligt aan de spoorlijn Groningen…
Bronnen en referenties
  • http://www.pgroodeschool.nl/?page_id=50
  • http://www.dbnl.org/tekst/_lin001link01_01/_lin001link01_01_0133.php
  • http://www.toeristeninformatie.nl/Provincie/5/ROODESCHOOL.html
  • http://www.provinciegroningen.nl/uitvoering/verkeer-en-vervoer/spoorlijn-roodeschool-eemshaven/
  • http://www.stationsweb.nl/decennium.asp?station=roodeschool&decennium=193

Reageer op het artikel "Roodeschool - het noordelijkste station van Nederland"

Infoteur: Fjodorboekanski
Laatste update: 26-09-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!