De mooiste dorpen in Frankrijk: de Aquitaine

De mooiste dorpen in Frankrijk: de Aquitaine Les Plus Beaux Village de France is een organisatie die er naar streeft het authentieke karakter van dorpen in Frankrijk zoveel mogelijk te bewaren en te promoten. In 1981 werd deze organisatie in het leven geroepen door Charles Ceyrac, de toenmalige burgemeester van Collonges-la–Rouge. Sindsdien hebben veel burgemeesters zijn voorbeeld gevolgd. Momenteel zijn er 154 dorpjes in 19 regio’s aangesloten bij de organisatie Les Plus Beaux Villages de France. Zo ook in de regio Aquitaine.

De regio Aquitaine

Dit gebied wordt in het zuiden begrensd door de bossen van les Landes en de Pyreneeën met het Baskenland. Meer naar het noordwesten, rondom Bordeaux, strekken zich de wijngaarden uit en in het midden bevindt zich het bekken van Aquitanië met de rivier de Garonne. In het noordoosten treft u de Périgord streek met de rivier de Dordogne. De Romeinen noemden deze landstreek niet voor niets het “land van het water”. Eeuwenlang waren deze rivieren de hoofdaders voor communicatie en handel. Wijn, hout en papier werden vervoerd naar Bordeaux waarnaar de schepen vervolgens weer werden volgeladen met zout, zeevis en suiker.

Bastides: bouwen in een schaakbordpatroon

Driehonderd jaar lang is de Aquitaine grotendeels in handen geweest van de Engelsen. Na een periode van conflicten die bekend staat als de Honderdjarige Oorlog (1337-1453) werden de Engelsen uiteindelijk verdreven uit dit gebied. De bastide-dorpen herinneren nog aan deze woelige tijd. In Zuidwest-Frankrijk zijn ongeveer 300 vestingsteden, in tegenstelling tot de normale wirwar van middeleeuwse plaatsen, aangelegd volgens een vierkant of rechthoekig plan. Het centrale plein vormden het centrum van een Bastide-dorp. Hier werden markten en feesten gehouden. Op dit plein stond een markthal met daaromheen galerijen met woonhuizen. Deze woonhuizen bestonden uit twee verdiepingen. Terwijl men op de eerste verdieping woonden, had men op de begane grond vaak een werkplaats. De kerk was onlosmakelijk verbonden met een Bastide dorp. Deze diende als schuilplaats voor de bevolking tijdens aanvallen van buitenaf. Het bastide dorp was uiteraard geheel ommuurd. Een aantal bekende bastide-dorpen in deze streek zijn Cordes, Monpazier en Montflanquin.

Basken en Espradilles

Waarschijnlijk droegen de Baskische soldaten in de 13de eeuw al deze traditionele platte touw zoolschoenen. Sindsdien worden de espradilles nog steeds hier, in Baskenland vervaardigd. De Basken waarvan ongeveer 10 procent in Frankrijk woont, hebben hun eigen taal. Het Euskara heeft geen enkel verband met een andere taal en is vermoedelijk ook de oudste taal in Europa. Niemand weet precies waar de Basken vandaan komen. Ze wonen al sinds de middeleeuwen in de Pyreneeën, hebben geen Latijnse oorsprong en zijn zeer gehecht aan hun cultuur en hun gebruiken: het pelota (een soort kaatsspel met een soort dunne rieten kolf), de beroemde baret, de rood-wit-groene klederdracht en de volksdans met de hoge sprongen. Ten westen van Bayonne, de hoofdstad van Baskenland ligt Biaritz. Deze vakantieplaats was vroeger een dorp die leefden van de walvisvaart maar toen keizerin Eugénie, echtgenote van Napoleon III, het milde klimaat ontdekte, was het gedaan met de walvisvaart. Er volgde nog meer blauw bloed, Choco Chanel opende er een boetiek en zo werd Biaritz langzamerhand het Monte Carlo van de Franse Atlantische kust.

De regio Aquitaine en les Plus Beaux Villages de France

In deze regio liggen de departementen Dordogne (240), Gironde (33), Landes (40), Lot-et-Garonne (470) en de Pyrénées-Atlantiques (64). U vindt in bijna elk departement wel een van de mooiste dorpen van Frankrijk.

Dordogne

  • Saint-Amand-de-Coly
  • Saint-Jean-de-Côle
  • Saint-Léon-sur-Vézère
  • Belvès
  • Beynac-et-Cazenac
  • Domme
  • La Roque-Gageac
  • Limeuil
  • Monpazier

Lot-et-Garonne

  • Monflanquin
  • Pujols-le-Haut

Pyrénées-Atlantiques

  • Sare
  • Ainhoa
  • La Bastide-Clairence
© 2010 - 2020 Laliaison, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De mooiste dorpen in Frankrijk: de Aquitaine"

Infoteur: Laliaison
Laatste update: 08-12-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!