InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Boomgaard de Uithof

Boomgaard de Uithof

Boomgaard de Uithof In het recreatieve natuurgebied de Uithof in Den Haag Zuid-West bevindt zich een van de oudste gemeentelijke boomgaarden. Er staan oude appel-, pruimen-, kersen- en perenbomen die door de gemeente beheerd worden. De boomgaard is vrij te betreden, maar wordt in de zomer afgesloten om het rijpende fruit te beschermen.

De Uithof

De boomgaard bevindt zich in het recreatiegebied de Uithof. De Uithof ligt aan de rand van Den Haag en vormt, samen met natuurgebied Madestijn, een groene buffer tussen Den Haag en het Westlandse kassengebied. Het gebied is ontstaan uit de Uithofspolder, die haar naam dankt aan haar functie als Uithof. Een Uithof was een buiten de ommuring van een klooster gelegen, maar daartoe behorende hoeve. De Adrianahoeve, tegenwoordig een manege, dateert uit de tijd dat het gebied nog een polder was. Er zijn bronnen die aangeven dat de huidige Uithof onderdeel was van klooster ter Lee in Warmond. Tegenwoordig kunnen bezoekers er wandelen, fietsen, paard rijden en mountain biken. Bovendien is er een gelijknamig sportcentrum waar nog meer activiteiten ondernomen kunnen worden.

Plukdagen

Ieder jaar organiseert de gemeente voor alle bewoners van Den Haag een plukdag in de boomgaard waar Hagenaars gratis de appels en peren mogen plukken. Het hangt natuurlijk af wanneer het fruit rijp genoeg is, maar meestal is deze plukdag in september. Soms wordt er vroeg in augustus ook een plukdag georganiseerd, wanneer de pruimen geplukt kunnen worden. Aanmelden is verplicht, deelnemen is gratis. Iedere bezoeker mag 20 minuten naar binnen om een tas te vullen. Deze regels zijn ingesteld nadat de eerste plukdag erg chaotisch is verlopen. Er waren veel mensen op het gratis fruit afgekomen en niet iedere bezoeker was voorzichtig met de bomen. De gemeente heeft nu meer toezicht ingesteld op het verloop van de plukdagen om erop toe te zien dat de bomen niet beschadigd worden, zodat iedereen nog lang van de boomgaard kan genieten.

Dieren

Niet alleen de bewoners van Den Haag kunnen van het fruit genieten, maar ook veel dieren gebruiken de boomgaard tot hun voordeel. Doordat er veel grote bomen staan, het hek voor een deel van het jaar afgesloten is en niet al het fruit de plukdag haalt en op het gras valt, zijn eenden en andere vogels vaak geziene gasten in het gebied. Als het hek gesloten is laten zelfs fazanten en hazen zich zien. Ten slotte zijn er vanwege het natuurvriendelijke maaibeleid van de gemeente veel wilde bijen en hommels te zien die op de bloeiende planten en vruchtenbomen afkomen.

Imkerij

Om de dracht van de bomen te bevorderen heeft de gemeente plek gemaakt voor een imker. Er staat een kleine bijenstal waar een hobbyimker (Imkerij Boomgaard de Uithof) drie tot vijf bijenvolken heeft staan. De bijenstal zelf is door beplanting redelijk aan het zicht onttrokken. De gemeente Den Haag stimuleert groene daken en heeft dus ook het dak van de stal met sedum laten bedekken. De honing van deze bijenvolken smaakt naar de appel- en perenbloesem waar de bijen op vliegen. Dat de bijen vooral op de bloesem van de fruitbomen vliegen is niet alleen te proeven, maar voor de imker ook merkbaar door de enorme groei van de bijenvolken in het voorjaar. De imker oogst vooral in het voorjaar honing uit de bijenkasten, zodat de bijen de rest van de zomer een voorraad kunnen aanleggen om de winter door te komen.
© 2017 Bezigebij, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Horndesign, Pixabay
  • Interviews met de imker en beheerder.
  • https://www.denhaag.nl/nl/in-de-stad/natuur-en-milieu/groen-en-bomen/parken-bossen-en-duinen/natuurgebied-de-uithof.htm
  • http://www.uithofslaan.nl/nieuws/appels-plukken-boomgaard-uithof/
  • https://www.facebook.com/ImkerijBoomgaardUithof/
  • http://www.molendatabase.org/molendb.php?step=details&nummer=95
  • Nederlandse plaatsnamen, Gerald van Berkel en Kees Samplonius (Spectrum 1995)

Reageer op het artikel "Boomgaard de Uithof"

Infoteur: Bezigebij
Gepubliceerd: 27-09-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!