InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Bezienswaardigheden Drenthe

Bezienswaardigheden Drenthe

Bezienswaardigheden Drenthe Drenthe is een provincie gelegen in Nederland in het noordoosten. Drenthe grenst aan de provincies Groningen, Friesland en Overijssel. Daarnaast grenst Drenthe ook aan de Duitse grens. Drenthe heeft verschillende bezienswaardigheden, zoals de vele hunebedden die er zijn te vinden, kamp Westerbork en het Drents Museum.

Drenthe

Drenthe is een provincie in het noordoosten van Nederland. De hoofdstad van Drenthe is Assen, ondanks dat Assen de hoofdstad is, heeft de gemeente Emmen de meeste inwoners. Drenthe heeft ruim 480.000 inwoners en bestaat uit 12 gemeentes. De Drentse provincie is bekend om haar vele herinneringen uit de geschiedenis.

Bezienswaardigheden

Hunebedden

Hunebedden zijn grote rotsblokken bovenop elkaar. Hunebedden zijn prehistorische grafkelders. Wanneer men in de prehistorie overleed, werden zij begraven in een hunebed. De overledenen kregen potten, sieraden en voedsel mee. Men geloofde in die tijd in een leven na de dood. In Drenthe zijn maar liefst 52 hunebedden te vinden. Het grootste hunebed is te vinden in Borger, deze staat bij het hunebedcentrum.

Drents Museum

In Assen ligt het Drents museum. Het museum heeft een grote collectie over de prehistorie van Drenthe. Er zijn veenlijken te bezichtigen, zoals het meisje van Yde en het paar van Weerdinge. Daarnaast zijn er materialen te vinden van het Trechterbekervolk, zij bevonden zich in de prehistorie in Drenthe. Er zijn vaste tentoonstellingen, maar ook wisseltentoonstellingen.

Kamp Westerbork

Hoewel het kamp in Westerbork meerdere functies heeft gehad, zoals vluchtelingenkamp en en militair kamp, staat kamp Westerbork vooral bekend als doorvoerkamp voor Joden in de Tweede Wereldoorlog. Vanuit kamp Westerbork vertrokken in de Tweede Wereldoorlog 92 treinen. Er werden duizenden Joden doorgevoerd. Slechts 5000 Joden, 31 Sinti en Roma die werden doorgevoerd hebben de Tweede Wereldoorlog overleefd. Op 12 april 1945 werden de mensen in kamp Westerbork door de Canadezen bevrijd. Sinds 1983 is kamp Westerbork een herinneringskamp geworden.

In kamp Westerbork zijn 102.000 stenen geplaatst, deze stenen staan voor alle 102.000 mensen die vanuit het kamp werden doorgevoerd en die het niet overleefden. De stenen met een rvs-davidsster gedenken de Joden die werden vermoord. 213 stenen hebben een vlam, deze verwijzen naar de omgebrachte Sinti en Roma. Het hoogteverschil tussen de vele stenen maken de omvang van het getal van 102.000 zichtbaar.

TT-circuit Assen

Sinds 1955 ligt er een circuit in Assen. Het TT-circuit in Assen wordt onder andere gebruikt voor de TT van Assen, WK superbike en het Brits kampioenschap superbike. Het huidige circuit is 4545 meter lang en 10 meter breed. Het langste rechtse stuk is 970 meter lang.

Dierentuin Emmen

In 1935 werd de dierentuin opgericht door Willem Oosting. Willem Oosting was die tijd de eigenaar en de directeur van de dierentuin. Tijdens de Tweede Wereldoorlog bood Willem Oosting de dierentuin aan als schuilplaats voor de vele onderduikers. Eind jaren 60 daalden de inkomsten, er kwamen minder mensen naar de dierentuin en directeur Willem Oosting stapte op. Zijn dochter volgde hem op. In die tijd werd de dierentuin voor de helft een eigendom van de gemeente Emmen. In de dierentuin zijn vele dieren te bewonderen. Giraffen, olifanten, leeuwen, haaien en nog veel meer dieren.

Zuidlaardermarkt

De Zuidlaardermarkt is een jaarlijkse traditie. Het is de grootste en oudste paarden- en warenmarkt van West-Europa. De markt wordt bezocht door vele mensen. Niet alleen mensen uit Nederland, maar ook uit andere landen in Europa. De markt is ongeveer vier kilometer lang en er worden jaarlijks ruim 1200 paarden verhandeld.
© 2015 - 2019 Remembertolaugh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een dagje uit in DrentheEen dagje uit in DrentheDe provincie Drenthe ligt noordoost in Nederland en grenst aan Groningen, Friesland en Overijssel. In het oosten grenst…
Vakantiebestemming DrentheVakantiebestemming DrentheEen vakantiebestemming uitzoeken is niet eenvoudig. Het buitenland is tegenwoordig zeer aantrekkelijk, maar Nederland bi…
4 mei: de herdenking op kamp WesterborkOp 4 mei staat Nederland stil bij de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Hoewel in de media steeds vaker de vraag w…
Uitstapjes en evenementen in DrentheUitstapjes en evenementen in DrentheHoort men over onze provincie Drenthe, dan denkt men aan heidevelden, schaapskuddes, hunebedden en bossen. Men denkt aan…
Assen, het hart van DrentheAssen, het hart van DrentheEr zullen niet veel mensen zijn wiens hart bij het horen van de naam Assen sneller zal gaan kloppen. En inderdaad, qua s…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Drenthe
  • http://www.top10bezienswaardigheden.nl/nederland/drenthe.htm
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Drents_Museum
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kamp_Westerbork
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Dierenpark_Emmen

Reageer op het artikel "Bezienswaardigheden Drenthe"

Infoteur: Remembertolaugh
Laatste update: 29-12-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!