InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Vijf leuke musea in Toulouse

Vijf leuke musea in Toulouse

Toulouse is de hoofdstad van de regio Midi-Pyrénées en de vierde stad van Frankrijk. De stad heeft ook wel de bijnaam 'Ville Rose'. Zij dankt deze naam aan de Italiaanse bouwstijl met donker roze bakstenen gebouwen en de Spaanse levensstijl die Toulouse heeft geadopteerd. In deze stad is er een groot cultureel programma waaronder vele musea. Teveel om hier allemaal te noemen. De vijf musea die zeker het bezoeken waard zijn.

Théatre du Capitole

Dit is het meest prestigieuze theater in Toulouse. Théatre du Capitole bevat naast het theater ook nog de belangrijkste overheidsgebouwen van Toulouse. De Capitole, het stadhuis, is ook hier gevestigd. Het theater ligt aan het plein 'Place du Capitole' en is gemodelleerd naar het beroemde plein in Madrid. Het plein is 2 hectare groot en het centrale punt voor vele publieke evenementen in Toulouse. Het theater is gebouwd in 1736. In 1917 leed het theater brandschade maar werd in 1923 gerestaureerd. In het theater zijn 1156 zitplaatsen. Naast de werken van lokale 19e-eeuwse kunstenaars is het pand voorzien van mooie muurschilderingen. Een bezoek aan dit theater is gratis.

Musée les Abattoirs

Een museum voor moderne en hedendaagse kunst. Les Abattoirs, wat slachthuis betekent, werd in 1823 gebouwd en is tot 1991 gebruikt waarvoor het ooit bedoeld was. Het monumentale pand bevat meer dan 2000 kunstwerken die in de tweede helft van de 20e eeuw zijn verzameld. Zowel expressionisme, abstracte als figuratieve kunst. Het beroemde podiumgordijn, ontworpen door Picasso en Luis Fernandez, is hier ook te zien. Het museum heeft ook tijdelijke exposities. Sinds 2013 ontwikkelen Les Abattoirs een multidisciplinair programma met concerten, performances en films om van Toulouse een cultureel metropool te maken.

Musée des Augustins

Musée Augustins is één van de eerste musea van Frankrijk. Dit museum is het kunstmuseum van Toulouse en werd opgericht tijdens de Franse revolutie. Het museum is nog steeds gevestigd in het oude Augustijner klooster. Het klooster werd gebouwd aan het begin van de veertiende eeuw en is een voorbeeld van de zuid-gotische architectuur. De Augustijner kerk, geclassificeerd als historisch monument, werd gebouwd van 1309 tot het begin van de zestiende eeuw. Het museum vertoont collecties schilderijen en beeldhouwwerken en omvat meer dan 4.000 werken. Ook de botanische tuin is een bezoek waard.

Fondation Bemberg

Sinds 1995 is de Fondation Bemberg gevestigd in hotel Assézat, een juweel uit de Renaissance. Het pand heeft een grote binnenplaats, grote tuinen en sierlijke zalen en balkonnetjes. Dit museum bevat een artistieke reis van kunst in het westen van de late middeleeuwen tot de twintigste eeuw. Het museum werd opgericht door filantroop en schone kunst liefhebber M. Georges Bemberg. Er is een permanente collectie van schilderijen, bronzen en kunstvoorwerpen. Je vindt er kunst van de middeleeuwen tot nu. Al twintig jaar is het Fondation Bemberg een begrip in de kunstwereld van Toulouse. Er is een klein theehuis gevestigd in de binnenplaats.

Bron: Dun.can, Flickr (CC BY-2.0)Bron: Dun.can, Flickr (CC BY-2.0)

Cite de l'Espace

De stad van de ruime, Cite de l'Espace, is een themapark over de ruimte. Er zijn vele tentoonstellingen waarvan het merendeel interactief. Heb je er ooit van gedroomd op de maan te lopen, gewichtloos te zijn, of in het MIR ruimtestation te zitten? Je kunt het in dit museum ervaren alsof je er zelf bij bent. De twee auditoria zijn uitgerust met de nieuwste technieken op het gebied van beeld en geluid. In de IMAX-bioscoop en het planetarium (360 graden en astronomische simulator) waan je jezelf in de ruimte. Het is een combinatie van onderwijs en plezier. Een leerervaring voor alle leeftijden.
© 2015 - 2019 Belles, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Foto Toulouse intro; Selden Vestrit
  • Foto Theatre du Capitale; Jean-David & Anne-Laure
  • Foto Musée les Abattoirs; pistplero31
  • Foto Musée de Augustins; Pierre Metivier
  • Foto Fondation Bemerg; Ernest
  • Foto Cite de l'Espace; Duncan
  • Afbeelding bron 1: Dun.can, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Vijf leuke musea in Toulouse"

Infoteur: Belles
Laatste update: 27-05-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!